سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حوادث روز سه شنبه 14 فروردین در عراق یک هواپیمای جاسوسی، یک بالگرد و یک خودرو زرهی آمریکایی منهدم شد.

به گزارش فارس و ایرنا، هواپیمای جاسوسی ‌ ‌آمریکایی با شلیک افراد مسلح ناشناس در شرق الضلویه در استان صلاح‌الدین سرنگون شد. در همین منطقه طی درگیری آمریکایی‌ها با شبهه نظامیان مسلح یک بالگرد و یک خودرو زرهی ارتش آمریکا نیز منهدم شد.

همچنین تلویزیون عراق از حمله هوایی ارتش آمریکا به دو ساختمان در محله جبور خبر داد. این حمله پس از گزارش نیروی زمینی آمریکا مبنی بر نگهداری مقادیر قابل توجهی مواد شیمیایی ساخت بمب در این محل صورت گرفت.

حمله به دفاتر شیعی

ارتش آمریکا دیروز در اسکندریه به تعدادی از مراکز شیعی یورش برد.

در این حملات دفتر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در این شهر به تصرف نیرو‌های آمریکایی درآمد و مسئول دفتر، شیخ صادق به مکان نامعلومی انتقال یافت.

در همین شهر نیرو‌های آمریکایی حسینیه  شهید صدر را به محاصره خود درآورده و یک کانون شیعی دیگر را به اشغال خود در آوردند.

اعتراض آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان عراق دیروز مخالفت خود را با طرح لغو قانون بعثی‌زدایی اعلام کرد.

این طرح از مدتی پیش موضوع  بحث در دولت عراق بوده است. بر اساس طرح مذکور بیش از ده هزار تن از بعثی‌های عراقی می‌توانند دوباره به مشاغل کلیدی بازگشته و عهده‌دار فعالیت‌های عمومی شوند.

آیت‌الله سیستانی اعلام  داشت این طرح  مانع از تحقق طرح آشتی ملی در عراق خواهد شد.

طرح مذکور هنوز درمجلس عراق به رای گذاشته نشده است.

بازگشت ارتش مقتدا صدر به بغداد

جیش المهدی یا بازوی نظامی جناح مقتدا صدر که همزمان با آغاز طرح امنیتی بغداد اعلام داشته بود که سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از بغداد خارج می‌شود دیروز با نصب پلاکارد‌هایی در نقاط مختلف شهرک صدر بغداد بازگشت مجدد خود به این شهر را اعلام داشت.

در پی یورش چند ماه پیش ارتش آمریکا به نیرو‌‌های این جنبش در بغداد و دیگر شهر‌های عراق، مقتدا صدر رهبر این جنبش ضد آمریکایی زندگی مخفی را آغاز کرد. این در حالی است که جنبش مذکور درمجلس عراق دارای تعدادی نماینده نیز هست.

علی  شیمیایی به اعدام محکوم شد

علی حسن مجید، برادر زاده صدام وعامل اصلی قتل عام کردهای عراقی در سال 1988 از سوی دادگاه این کشور به اعدام محکوم شد.

دادستان عراق در بررسی پرونده نسل کشی مردم کردستان عراق موسوم به پرونده الانفال برای علی شیمیایی و سه نفر دیگر از متهمان این پرونده حکم اعدام صادر کرد.

کد خبر 18706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز