فهرست قابل سکونت‌ترین شهرهای جهان که هر سال توسط چند مرکز معتبر منتشر می‌شود، ونکوور کانادا را همیشه در رده‌های بالای خود دارد و این در حالی است که بنابه گفته مسئولان شهری آن، اثرات زیست‌محیطی این شهر سه برابر میزانی است که زمین می‌تواند تحمل کند.

شهر ونکوور - کانادا

به‌منظور حل کردن چالش‌های زیست‌محیطی، مسئولان این شهر هدفی به تعبیر خودشان «جسورانه» یعنی تحقق «سبزترین شهر دنیا در سال 2020» را تعیین کرده‌اند. گفته می‌شود از طریق تعدادی اهداف قابل دسترس و سنجش، ونکوور در مسیر توسعه پایدار گام برداشته است تا به هدفش در سطح جهانی برسد.برنامه عملیاتی این شهر کانادایی جهت تبدیل شدن به سبزترین شهر جهان در سه بخش اصلی کربن، زباله و اکوسیستم و حل مشکلات مربوط به آنها متمرکز شده است.

در مجموع، 10برنامه برای ساماندهی این سه بخش درنظر گرفته شده است که در این بین، اقتصاد سبز و کاهش ردپای اکولوژیک که همان مقدار منابعی است که برای تأمین احتیاجات خود استفاده می‌کنیم، در آنها مشترک است.در بخش مربوط به کربن و کاهش آن، مباحثی چون کاهش تغییرات اقلیمی و پیشرو بودن در این مورد، حمل‌ونقل و ساختمان‌های دوستدار محیط‌زیست دیده می‌شود. در زمینه اکوسیستم که با عنوان «اکوسیستم سالم» نام برده شده است، دسترسی به طبیعت، غذای محلی و آب و هوای تمیز از سرفصل‌های در دست اجرا هستند.

در کنار اقداماتی که شهرداری و شورای شهر ونکوور با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی برای رسیدن به این مهم انجام می‌دهند، مسئولان این شهر اعتقاد دارند برای رسیدن به هدفشان، همکاری شهروندان بیشترین اهمیت را دارد.ونکوور جهت جلب همکاری شهروندان راه‌های گوناگونی را در پیش گرفته است. یکی از آنها، ارائه مشوق‌های مالی به‌منظور تشویق اهالی این شهر کانادایی به استفاده بهینه از انرژی در خانه‌هایشان است.
گیتی عابدی

کد خبر 186874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز