جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شرکت گوگل برنامه گوگل زمین(Google Earth) را با افزودن تصاویری از اعماق اقیانوس‌ها غنی‌تر می‌کند. در حال حاضر زندگی دریایی در منطقه دیواره بزرگ مرجانی استرالیا، شامل پنجاه هزار تصویر، در این برنامه گنجانده شده است.

 Google are mapping reefs

 Google are mapping reefs

دانشگاه کویینزلند با کمک مالی شرکت بیمه کاتلین و همکاری گوگل، طرح «پژوهش مناظر دریایی کاتلین» را به راه انداخته است.

هدف این پروژه، از یک طرف آگاه کردن مردم در مورد خطر نابودی دیواره‌های مرجانی و از طرف دیگر گردآوری اطلاعات برای دانشمندان است.

اووه گلدبرگ، دانشمند و رییس این پژوهش می‌گوید: «اقیانوس‌های جهان با بحران مواجه است. در حال حاضر، می‌دانیم که بسیاری از اکوسیستم‌ها که شیلات و مردم به آن‌ها وابسته‌اند، رو به انقراض می‌رود. پرسش این است که ما درباره آن چه می‌کنیم؟»

این پژوهش سال آینده، در منطقه‌هایی چون هاوایی، فیلیپین و برمودا ادامه پیدا خواهد کرد. غواصان تا عمق دوازده متری برای عکاسی از دیواره‌های مرجانی پایین خواهند رفت و برای اعماق بیشتر، یعنی بین سی تا صد متر، دستگاه‌های خودکار مجهز به دوربین فرستاده خواهد شد.

اووه گلدبرگ، دانشمند و رییس این پژوهش می‌گوید: «نکته مهم این طرح این است که مردم از طریق غواصی مجازی قادر به دیدن اقیانوس‌ها می‌شوند. آنها می توانند به عرصه دانش وارد شوند و ببینند دانشمندان چه کاری انجام می‌دهند و برای اولین بار این مناطق دریایی را مشاهده کنند.»

برنامه «گوگل استریت ویو» که بیش از هشتصد هزار کیلومتر را نقشه برداری کرده، در حال جمع آوری تصاویر اقیانوس‌ها است. مدیر مهندسی گوگل می‌گوید که قابل دسترسی کردن اطلاعات درباره زندگی دریایی، یکی از اهداف این شرکت بزرگ است.

لوک وینسنت، مدیر مهندسی گوگل می‌گوید: «ماموریت ما در گوگل، فراگیر بودن است. یعنی قرار دادن اطلاعات و تصاویر همانگونه که هست. حتی اگر تصاویر خیابانی را در هفت قاره، همراه با جنوبگان، منتشر کرده‌ایم، تاکنون قادر به رفتن زیر آب نبودیم. اکنون وضعیت تغییر کرده است.»

این تصاویر را می‌توان در برنامه‌های گوگل زمین، گوگل پلاس، یوتیوب و پانورامیو تماشا کرد.

کد خبر 186818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز