سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه بازار آزاد ارز، مکاره است، هرگونه جیره‌بندی ارز را رد کرد و افزود: بازار آزاد ارز جمع خواهد شد.

ارز

شمس‌الدین حسینی با اشاره به راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی افزود: هم‌اکنون کمتر از 10درصد از حجم مبادله ارزی در بازار آزاد صورت می‌گیرد. وی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی موجب شفاف‌سازی‌ نرخ ارز شده است، اظهار داشت: در بازار غیررسمی ارز یا همان بازار مکاره تلاطمی رخ داده که این مربوط به بازار رسمی ارز نمی‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه ده بانک در بازار مبادلات رسمی ارز وارد شده‌اند که این بانک‌ها بازار ارزی کشور را پوشش خواهند داد، گفت: همچنین بانک‌های جدیدی در آینده به مرکز مبادلات ارزی افزوده خواهد شد.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه اتاق مبادلات ارزی به‌تدریج گسترش پیدا خواهد کرد و نیازهای مسافری و بقیه اقشار مردم را پوشش خواهد داد، اظهارداشت: رئیس‌جمهور کشور را متهم می‌کنند که تعمدا بازار ارز را متلاطم می‌کند؛ این خود باعث برهم ریختگی بیشتر بازار می‌شود. وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت 22نفری که گفته شد در آشفته بازار ارز نقش اصلی داشته‌اند و اینکه آیا تحویل مراجع قانونی شده‌اند یا خیر؟ پاسخ روشنی نداد.

حسینی تأکید کرد: ما جریانات پولی غیرمتعارف را شناسایی کردیم و این روند همچنان ادامه دارد. البته دولت با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارز در کنترل بازار غیررسمی ارز موفق شده است. حسینی در پاسخ به اینکه بازار مکاره چه زمانی برچیده خواهد شد؟ گفت: پاسخ به این سؤال سخت است، چون موضوع ریشه اقتصادی ندارد، ما اتاق مبادلات ارزی را گسترش می‌دهیم. سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه حباب ارز دیر یا زود می‌ترکد و بازار بورس همچنان رشد خواهد داشت، گفت:

یارانه ارزی صحت ندارد و دولت مصوبه‌ای در این خصوص ندارد. از سوی دیگر خبر می‌رسد که دیروز در مرکز مبادلات ارزی 105فقره ثبت سفارش دیگر انجام شد و کل ثبت سفارش‌های معامله شده از ابتدای فعالیت این مرکز تا پایان روز گذشته به 655فقره منجر به تخصیص ارز رسید. نرخ دلار مبادله‌ای بدون تغییر نسبت به دو روز گذشته دو هزار و 672تومان بود.

تشکیل ستاد متمرکز مقابله با اخلالگران ارز

در همین زمینه فرمانده پلیس کشور گفت: ستاد متمرکز بررسی بازار ارز متشکل از اعضای اقتصادی دولت و بعضی از فرماندهان ناجا تشکیل شد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه موضوع بازار ارز موضوعی حساس و نیازمند بررسی است، افزود: ستادهای اقتصادی و بانک مرکزی هر تصمیمی بگیرند ناجا با تمام توان پای کار حضور خواهد یافت.

احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: براساس برآورد‌های بانک مرکزی حجم زیادی از ارز و طلا در خانه‌های مردم نگهداری می‌شود که این موضوع آثار نامطلوبی را در حوزه اقتصادی پدید می‌آورد.

کد خبر 186758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز