گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان موجب بروز اعتراض‌هایی در میان جمعیت بازنشستگان شده است.

بازنشستگی

بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نسبت به چگونگی انجام قرارداد بیمه و برنامه‌ریزی انجام شده از سوی کانون عالی بازنشستگان اعتراض دارند و بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری نیز نسبت به بلاتکلیفی ایجاد شده در روند انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی معترضند.

حسین پیرنیا عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان بهزیستی درباره مشکلات بیمه تکمیلی درمان گفت: خدمتی که در حال حاضر در بسته‌ای موسوم به بیمه تکمیلی به بیمه‌شدگان این صندوق ارائه می‌شود تکافوی مشکلات بازنشستگان را نمی‌ کند. در واقع این نوع بیمه تکمیلی مشکلات را حل نمی‌کند چرا که موارد مورد نیاز این گروه در بسته به‌طور کامل تعریف نشده است. از سوی دیگر خدمات درمانی دولتی نیز به‌گونه‌ای نیست که بتوان بازنشستگان را برای استفاده از این خدمات تشویق و ترغیب کرد. در این شرایط بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری نیز با مشکلات درمانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او با اشاره به اینکه تورم موجود در بخش درمان بروز مشکلاتی را در پی داشته است توضیح داد:شرکت‌های بیمه‌ای مثل آتیه‌سازان حافظ حاضرند در ازای دریافت حق بیمه، خدماتی را در قالب بیمه تکمیلی درمان ارائه بدهند اما نکته اینجاست که بازنشستگان در حال حاضر یک‌درصد از حقوق دریافتی‌شان را بابت بیمه تکمیلی تمامی افراد خانواده‌شان می‌پردازند و اگر قرار باشد خدمات بیشتری دریافت کنند باید به ازای هر نفر از ماهی هفت هزار تومان به بالا حق بیمه پرداخت کنند. ‌در مذاکراتی که با مسئولان شرکت آتیه سازان حافظ انجام شده پیشنهاد این شرکت این بوده که به ازای دریافت حق بیمه خدمات ارائه شود اما پرداخت این حق بیمه نیز ممکن است در توان بازنشستگان نباشد.

پیرنیا معتقد است:از راه‌هایی مانند هدایت یارانه‌ها به سوی بخش درمان و سلامت، جلوگیری از تعیین قیمت خدمات پزشکی از سوی پزشکان به‌صورت خودسرانه، اصلاح فرهنگ مراجعه به پزشک و مصرف دارو در میان مردم می‌توان برای کنترل مشکل هزینه‌های درمان استفاده کرد اما در حال حاضر مشکلات بازنشستگان در بخش درمان همچنان به قوت خود باقی است.

عبدالرسول توکلی بازنشسته تأمین اجتماعی در اعتراض نسبت به روند اجرای بیمه تکمیلی گفت: سال گذشته من 250هزار تومان حق بیمه تکمیلی به بیمه دی پرداخت کرده‌ام اما وقتی یک میلیون تومان برای درمان‌های دندانپزشکی هزینه کردم کارشناسان شرکت بیمه اعلام کردند که این نوع هزینه‌ها بازپرداخت نمی‌شود، هزینه‌های دیگر مورد نیاز یک بازنشسته را هم که پرداخت نمی‌کنند، خب در این شرایط چرا من باید سالانه مبلغ زیادی بابت حق بیمه تکمیلی پرداخت کنم؟

او با انتقاد از روش پیش‌گرفته شده از سوی کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی توضیح داد: چرا من باید برای انصراف از بیمه تکمیلی ناچار باشم به محل کانون مراجعه و اعلام انصراف کنم؟ به‌نظر می‌رسد مسئولان راحت‌ترین راه را انتخاب کرده‌‌ و بیشترین زحمت را به دوش بازنشستگان انداخته‌اند. آیا فکر نمی‌کنند که یک بازنشسته برای اعلام انصراف مجبور می‌شود زحمت طی کردن مسافتی طولانی را بر ‌خود هموار کند؟ یک آژانس‌ 50هزار تومان می‌گیرد تا من را به محل دفتر کانون برده و برگرداند که ‌بتوانم اعلام انصراف کنم. بهتر نبود مسئولان اعلام می‌کردند که کسانی که مایلند از خدمات بیمه تکمیلی درمان استفاده کنند به کانون‌ها مراجعه کرده و درخواستشان را اعلام کنند؟ این رفتار کانون برای من جای تعجب دارد.

کد خبر 186753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز