سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که رسانه‌های خبری از حضور رئیس‌جمهور سوریه در شهر حلب و عزیمت یک هیأت بلندپایه امنیتی مصری به سوریه خبر دادند، وزیر خارجه سوریه مجددا بر راهکار سیاسی به‌عنوان محور اساسی برون‌رفت از بحران پای فشرد.

اسد

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، وزیر خارجه سوریه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اینکه دولتش همچنان راهکار سیاسی را محوری‌ترین عامل برون‌رفت از بحران جاری تلقی می‌کند، تأکید کرد که ملت سوریه تنها طرف مجاز به انتخاب رهبران خود از طریق صندوق‌های انتخابات است و طرف‌های خارجی نقشی در این میان نخواهند داشت. ولید المعلم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن متهم‌کردن برخی از اعضای دائمی شورای امنیت به حمایت از تروریسم در سوریه، افزود:

سوریه با تروریسمی سامان‌یافته، حمایت‌شده از خارج و همراه شده با گمراه‌سازی‌ رسانه‌ای مواجه است و در این زمینه برخی از کشورهای همسایه روند انتقال سلاح به سوریه را تسهیل می‌کنند. وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که موفقیت هر طرح بین‌المللی منوط به ملزم‌کردن کشورهای حامی گروه‌های مسلح، یعنی ترکیه، عربستان، قطر و لیبی به توقف مسلح‌سازی‌ مخالفان و پناه دادن به آنهاست، اما روسیه این‌بار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو را به‌خودداری از هرگونه دخالت نظامی در سوریه فراخواند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، معاون وزیر خارجه روسیه با فراخواندن ناتو به خودداری از هرگونه بهانه‌گیری برای دخالت نظامی در سوریه تأکید کرد که مسکو با هرگونه ایجاد منطقه حائل یا گذرگاه‌های ویژه تحت کنترل نیروهای خارجی در سوریه مخالف است.

حضور بشار اسد در حلب

در همین حال، یک روزنامه لبنانی از حضور شخص رئیس‌جمهور سوریه در شهر حلب خبر داد و نوشت: پس از ارائه شدن گزارش‌هایی به فرماندهی کل ارتش درباره دشوار‌بودن اوضاع در حلب، بشار اسد ضمن بازدید از شهر حلب، 48ساعت در این شهر ماند. به نوشته الدیار، پنج بالگرد نظامی بشار اسد و معاونانش را به استادیوم بزرگ حلب منتقل کرده و به‌رغم تلاش معاونان اسد برای منع وی از رفتن به داخل شهر، وی وارد مناطق درگیری شده و از نزدیک، از جریان درگیری‌ها مطلع شده است. الدیار در ادامه افزود که ارتش سوریه کنترل سه چهارم شهر را در دست دارد و اسد شخصا برخی از درگیری‌ها را هدایت کرده و در این راستا، دو تیپ از شهرهای ادلب و دیر الزور برای نهایی‌کردن درگیری‌ها به شهر حلب فراخوانده شده‌اند.

سفر هیأت امنیتی مصری به سوریه

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان فرودگاه قاهره گزارش داد که یک هیأت بلندپایه امنیتی مصری در سفری کم سابقه روز دوشنبه عازم دمشق شده اما مأموریت آن تاکنون مشخص نشده است. درحالی‌که یاسر علی، سخنگوی رئیس‌جمهور مصر این گزارش را رد کرد، یک مقام بلندپایه امنیتی اعلام کرد که چیزی در این‌باره نمی‌داند اما اظهارات وی به حد تکذیب نرسید. بنا بر اظهارات مسئولان فرودگاه قاهره، این هیأت دو روز در سوریه می‌ماند.

کد خبر 186632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز