همشهری آنلاین: افزایش قیمت کالاهای بازار لوازم‌ تحریر، اداری، آموزشی و مهندسی در پی افزایش بی رویه نرخ ارز به حدی است که حتی در برخی کالاها که در ادبیات صاحبان این بازار، تحت عنوان «کالاهای ریز» از آنها نام برده می‌شود، افزایش قیمت بیش از 100 درصدی ظرف چهار روز گذشته اتفاق افتاده است.

به گزارش همشهری آنلاین، لوح فشرده 8.5 گیگابایت که پنج‌شنبه ششم مهر ماه به قیمت 1050 تومان در اختیار مشتری قرار می‌گرفت یکشنبه نهم مهر ماه یعنی تنها پس از چهار روز دستخوش افزایش قیمت بیش از 170 درصدی شد چراکه دست‌اندرکاران صنف لوازم‌التحریر و ماشین‌های اداری که روز پنج‌شنبه هر حلقه لوح فشرده 8.5 گیگابایت را به ارزش ده هزار ریال خریداری کرده و آن را به قیمت یک هزار و 50 تومان به مشتری عرضه می‌کردند، روز یکشنبه با افزایش 170 درصدی در خرید هر حلقه روبرو شده و به این ترتیب مجبور شدند هر حلقه این لوح فشرده را با محاسبه تأثیر این تورم به خریدار عرضه کنند؛ هر چند که به اذعان دست‌اندرکاران این صنف، اغلب مشتریان وقتی این افزایش قیمت ناموزون را می‌بینند از خرید منصرف می‌شوند!

دست‌اندرکاران صنف لوازم‌التحریر و ماشین‌های اداری که تراکم حضور آنها در امتداد خیابان سپهبد قرنی تهران قابل توجه است اذعان می‌کنند که حداقل در یک فصل گذشته خرید عمده‌ای نداشته‌اند! همچنین از چهارشنبه هفته گذشته تا کنون شرکت‌های معتبر تأمین‌کننده کالاهای این صنف در عمل فروش کالاهای‌شان را متوقف کرده‌ و برخی هم اعلام عدم موجودی می‌کنند.

فروشندگان این صنف تنها به فروش موجودی مغازه‌شان بسنده می‌کنند؛ هر چند که پیش از این هم خرید عمده را قطع کرده بودند! هر چند از زمان اوج‌گیری نوسانات دلار، فروشندگان حتی برای خرید جزء هم دست نگاه داشته‌اند. یکی از فعالان صنف لوازم‌التحریر و ماشین‌های اداری می‌گوید: «قیمت‌ها غیر واقعی است. اگر در این وضعیت خرید هم داشته باشیم، مشتریان حاضر به خرید جنس گران نیستند. اگر با این قیمت‌های غیر واقعی اقدام به خرید کنیم، یعنی با خریدمان داریم افزایش قیمت را تثبیت می‌کنیم. پس جنس جدید نمی‌آوریم و به فروش موجودی‌هایمان اکتفا می‌کنیم.»

یک دست‌اندرکار دیگر صنف لوازم‌التحریر و ماشین‌های اداری به همشهری آنلاین گفت: «اصلا دلار بشود 10 هزار تومان؛ مشکل اصلی ما الآن گرانی دلار نیست! مشکل ما این است که نرخ دلار ثابت نیست. اگر بدانیم دلار به فرض روی 5 هزار تومان ثابت می‌ماند، هم خریدار هم فروشنده و هم شرکت خودشان را روی این نرخ ثابت تنظیم می‌کنند. اما تا زمانی که همین طور نوسان در نرخ ارز داریم، باید انتظار تشدید پدیده‌هایی مثل احتکار، نفروختن، گران‌فروشی بی دلیل و ... را داشته باشیم. چون تنظیمی در بازار وجود ندارد.»

جدول تغییر قیمت برخی اقلام پر فروش صنف لوازم‌التحریر و ماشین‌های اداری

ردیف عنوان کالا قیمت فروش در روز چهارشنبه 5 مهر ماه (تومان) قیمت فروش در روز یکشنبه 9 مهر ماه (تومان)
1 یک بسته کاغذ A4 9300 10500
2 یک حلقه لوح فشرده 8.5 گیگابایت 1050 2900
3 زونکن 1950 2400
4 کارتریج لیرزی HP 163000 188000
5 ماشین حساب شارپ 2130 40000 50000
کد خبر 186405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز