گروه اقتصادی: نرخ ارز در بازار آزاد نه‌تنها خیال عقب نشینی ندارد که برخلاف انتظار و پیش‌بینی مقامات ارشد اقتصادی دولت و بانک مرکزی راه صعود را در پیش گرفته است.

زورآزمایی ارزی از چهارراه استانبول(به‌عنوان نماد بازار سنتی ارز) تا میدان ولیعصر(به‌عنوان کانون مبادلات ارزی ایران) باعث شده تا محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کند که مقاومت بازار آزاد خواهد شکست. دیروز اما قیمت ارزهای معتبر در بازار غیررسمی افزایش یافت و هر دلار آمریکا 2840تومان قیمت خورد.

رئیس کل بانک مرکزی در بازدید غیررسمی از مرکز تازه تأسیس مبادلات ارزی، با بیان اینکه بازار تا حدودی در حال مقاومت است، گفت: قطعاً‌ به زودی این مقاومت درهم خواهد شکست‌ چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد این مرکز شده‌ایم. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بهمنی با مثبت ارزیابی کردن پاسخگویی به متقاضیان مرکز اظهار داشت:

وجود حجم گسترده‌ای از جمعیت در طبقات و پاسخگویی به تقاضاهای آنان به این معناست که تقاضا از روی بازار برداشته می‌شود. وی در ارتباط با تخصیص ارز به کالاهای واقع در اولویت‌های 5 تا 10بیان داشت:‌ این اولویت‌ها در برنامه‌های ما قرار دارد اما در حال حاضر اولویت‌های 3 تا 5 را در این مرکز پاسخگو هستیم و اولویت‌های یک و 2 همچنان به نرخ ارز مرجع 12260ریال پرداخت می‌شود.

فرمول تعیین نرخ ارز مبادلاتی

معاون ارزی بانک مرکزی هم با اعلام فرمول تعیین نرخ ارز غیرمرجع توسط این بانک، گفت: فعالیت مرکز مبادلات ارزی از فشار بر بازار آزاد خواهد کاست. به گزارش مهر، مینو کیانی‌راد‌ درخصوص تأثیر بازار مبادلات ارز بر بازار ارز گفت: باید اجازه داد که مدتی از فعالیت مرکز مبادلات ارزی بگذرد تا به تقاضاهای واقعی پاسخ داده شود و فشار بر بازار آزاد از این نظر کاسته شود.

معاون ارزی بانک مرکزی درباره نحوه محاسبه نرخ ارز در این مرکز اظهارداشت: پس از درنظر گرفتن سبدی از ارزهای معامله شده در صرافی‌های مجاز، نرخ اولیه به‌دست ‌می‌آید و پس از کسر کارمزد، دو درصد از این رقم کاسته می‌شود و در نهایت، نرخ ارز غیرمرجع (مبادله‌ای) به‌دست می‌آید.

ارز صندوق توسعه ملی هم تزریق می‌شود

یک عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی از آغاز تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه به ریال در بازار مبادلات ارزی خبر داد. به گزارش ایسنا، محمود دودانگه اظهار کرد: طبق قانون بودجه‌ 91، صندوق توسعه‌ ملی موظف است 10درصد از منابع را در بخش کشاورزی و 10درصد را در بخش صنعت، معدن و تجارت به صورت ریالی تسهیلات پرداخت کند.

کد خبر 186221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز