دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

ترجمه کیکاوس زیاری: هلن میرن طی چند ماه گذشته جایزه بهترین بازیگر زن سال سینما را از اکثریت قاطع مراسم و جوایز سینمایی گرفت.

نه تنها عمده انجمن‌های منتقدین سینمایی جایزه خود را به وی برای درام تاریخی «ملکه» اهدا کردند، ‌بلکه مراسم اسکار، گلدن گلوب   و بافتا  هم او را مستحق دریافت جایزه بهترین بازیگر زن دانستند.

میرن این بازیگر کهنه‌کار و مسن انگلیسی در «ملکه» نقش ملکه الیزابت دوم را- که هنوز هم در قید حیات است- بازی کرده است. بازیگر 61 ساله سینما برای این نقش هم تاریخ معاصر انگلیس را کاملاً مطالعه  و هم به تاریخ پرسابقه بازیگری خود تکیه کرد.

این اولین بار نبود که هلن میرن در نقش یکی از ملکه‌های انگلیسی ظاهر می‌شد. وی قبل از این پنج بار جلوی دوربین سینما و تلویزیون در قالب ملکه‌های مختلف دوره‌های متفاوت تاریخی این کشور کهنسال اروپایی بازی کرده است.

او پیش از این دوبار نامزد دریافت اسکار شده  و مراسم جوایزی مثل تونی (اسکار تئاتری) و بافتا بارها او را نامزد دریافت جایزه کرده است. وی تعدادی از این جوایز را دریافت کرده است.

میرن که تا به حال در بیش از 80 فیلم سینمایی ظاهر شده، امسال برای دریافت جایزه اسکار با رقبای سرسختی مثل مریل استریپ و جودی دنچ روبه‌رو بود.

  • آیا تصادفی است که برای دو کار متفاوت دعوت به بازی در نقش ملکه شدید؟

این یک تصادف خوب و خوشحال‌کننده بود که در دو فیلم متفاوت سینمایی نقش ملکه را بازی کردم. حتی متوجه این نکته نشدم که باید نقش دو ملکه را به عهده بگیرم.

جالب اینکه این دو نقش نه در زمان‌های متفاوت، که در یک سال و پشت سرهم به من پیشنهاد شد.

بعد از بازی در «الیزابت اول» دیگر تهی شده بودم و از نظر روحی و فیزیکی توانی نداشتم. فقط دو هفته فرصت استراحت و تمرین برای ظاهر شدن در فیلم جدید را داشتم.

  • چگونه خود را آماده بازی در این دو نقش کردید و هدفتان از این کار چه بود؟

الیزابت اول و دوم آدم‌هایی متفاوت با شخصیت‌هایی مختلف و متفاوت هستند. آنها از دو فضای سیاسی متفاوت می‌آیند.

الیزابت اول با موضوع دیکتاتوری صدام حسین سروکار داشت، در حالی که در دوران الیزابت دوم وی دیگر هیچ قدرتی  نداشت.

اما ایفای نقش یک ملکه به دنبال بازی در نقش یک ملکه دیگر باعث شد که به سراغ تاریخ حکومتی بروم و درباره خانواده سلطنتی مطالعاتی بکنم. برای ایفای  یک چنین نقشی به یک چنین مطالعاتی هم نیاز است.

تنها شباهت بین این دو کاراکتر، این است که هر دو در یک محیط خاص بزرگ شدند و خودشان را نسبت به اجرای یک سری اصول متعهد می‌دانستند.

  • تفاوت اساسی بین این کاراکتر و الیزابت دوم چه بود؟

در ارتباط با الیزابت اول کمتر کسی تن صدای او را می‌شناخت و یا می‌دانست او چگونه راه می‌رود، لبخند می‌زند و یا اینکه سرش را چه‌طور می‌چرخاند.

ما می‌دانیم او از نظر شخصیتی چگونه بود، زیرا از نقطه نظر تاریخی حالات و رفتار او ضبط شده است، اما اینکه او چگونه خلق و خویی داشت و یا از نظر فیزیکی دقیقاً چه می‌کرد، هیچ اطمینان و قاطعیتی وجود ندارد.

او به گونه‌ای تصویر و ترسیم شده که خودش می‌خواست. وی تصویر خود را کنترل می‌کرد و مراقب بود که قرار است چه چیزی از او در معرض دید عموم قرار گیرد. اما در ارتباط با الیزابت دوم این مسائل وجود نداشت.

او نه تنها زنده است، بلکه همگان او را خیلی خوب می‌شناسند. هر کسی می‌داند وی چگونه حرف می‌زند یا نگاه می‌کند.

اما من باید هر یک از این کاراکترها را به صورت مستقل و البته به مشکلی متفاوت به تصویر می‌کشیدم، به طور طبیعی برای اولی باید از قوه تخیل و تصور بیشتری استفاده می‌کردم.

  • احساستان نسبت به حکومت سلطنتی چیست؟

قبل از هر چیز باید بگویم من مخالف حکومت سلطنتی هستم. احساسم این است که اگر قرار باشد چنین حکومتی داشته باشیم، بهتر است نوع سوئدی آن را انتخاب کنیم.

خانواده سلطنتی در آنجا برای خرید روزانه به سوپرمارکت می‌روند و هیچ فرقی با مردم عادی ندارند.

به اعتقاد من این روشی است که همه باید آن را دنبال کنند. من دوست دارم سوپراستارها و ستارگان سینما را هم در حال خرید در یک سوپرمارکت ببینم.

  • از نقطه نظر ملکه- که نقش او را در فیلم بازی کردید- آیا هیچ شناخت و بینش کامل‌تری درباره نخست‌وزیر تونی‌بلر به دست آوردید؟

برای این کار ضرورتی ندارد از زاویه دید ملکه به قضیه نگاه کنم. در کل احساس می‌کنم خط سیر تونی بلر به سمت خود شیفتگی است.

یکی از دیالوگ‌های درخشانی که پیتر مورگن فیلمنامه‌نویس نوشت این بود که سیاست چگونه باعث می‌شود تا چهره‌های مطرح سیاسی به تدریج به ورطه سقوط بیفتند.

  • تا قبل از بازی در فیلم خود ملکه را ملاقات کرده بودید؟

پنج شش سال قبل در جریان یک مراسم، خیلی کوتاه او را دیدم. من و چلوسیوگنی بازیگر را برای دیدار با او بردند. (می‌خندد) آدم‌های زیادی دور و بر او بودند و وی سعی داشت برخورد گرمی با جمع داشته باشد. این دیدار شاید بیست ثانیه طول کشید.

  • آیا دیدن خودتان روی پرده سینما در نقش کاراکتری که چند سال از شما بزرگتر است، عجیب نبود؟

این نقش را دوست داشتم. نقش ملکه را در زمان هفتاد سالگی‌اش بازی می‌کنم که دقیقاً ده سال بزرگتر از من است. به نوعی کارم راحت بود، زیرا مجبور نبودم خیلی زیر دست گریمور بنشینم. برای این فیلم حداقل گریم را داشتم.

  • نحوه حرکت دادن سر و گردنتان شبیه خود ملکه است.

هیچ وقت به عکس‌های متعدد او و یا به حرکات خودم در جلوی آینه نگاه نکردم. منبع الهام من فقط سه عکس بود.

البته مقداری از فیلم‌های خبری تلویزیونی او را هم تماشا کردم. کتاب‌هایی را که در باره‌اش نوشته شده بود خواندم تا حس کلی کاراکتر او را بدست بیاورم. ملکه بودن روی پرده سینما را دوست داشتم.

  • فکر می‌کنید بعد از بازی در نقش کاراکتری مثل ملکه، برای کار جدیدتان به سراغ یک کاراکتر کاملا متفاوت بروید؟

حدس خودم همین است. بعد از اتمام بازی در «الیزابت اول» بلافاصله در مجموعه تلویزیونی «مظنون اصلی به حرکت آخر» ظاهر شدم.

این مجموعه یک کار مدرن سیاه و اجتماعی بود که در نقطه مقابل آن کار تاریخی قرار می‌گرفت. این مجموعه به من امکان آن را داد که به نقطه‌ای دیگر سفر کنم.

  • قبل از بازی با آدم‌هایی که ملکه را می‌شناختند صحبتی داشتید؟

با هیچ یک از کسانی که او را می‌شناختند حرف نزدم، بجای آن ترجیح دادم کتاب‌های بیوگرافی را که در باره‌اش نوشته بودند بخوانم. یکی از آنها را داگلاس میس نوشته که قبل از این کتاب‌های مشابهی را به رشته تحریر درآورده است.

او نویسنده‌ای خوش‌فکر، خوش‌قریحه، باسواد و حقیقتاً با نمک است. از همین‌رو کتابهایش بسیار با ارزش هستند. شما وقتی چند کتاب مختلف را درباره یک موضوع واحد می‌خوانید، می‌توانید یک استنباط کلی از کلیت امر پیدا کنید.

در عین حال این مسئله به شما کمک می‌کند تا بتوانید وجوه اشتراک و افتراق این نوشته‌ها و آن کاراکتر را کشف کنید. پس از آن دیگر همه چیز به حدس و گمان شما از آن کاراکتر و نقش برمی‌گردد.

بعضی نقش‌ها هست که شما می‌توانید بگویید چه رفتار و گرایش درونی دارد، اما بعضی نقشها را خیر. نقش ملکه در این دسته دوم قرار می‌گیرد.

کوتاه شده از popentertainmen.com

کد خبر 18609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز