گروه اقتصادی: بانک مرکزی نرخ مبادله‌ای دلار را در روز گذشته با 24تومان افزایش 23هزار و 860ریال اعلام کرد درحالی‌که وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین واکنش به کاهش نیافتن نرخ ارز در بازار آزاد با اعلام اینکه دلار 2400تومان هم مشتری ندارد، اظهار کرد:

معاملات در بازار آزاد صوری است. همزمان با این اظهارات قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافت به‌نحوی که هر دلار آمریکا 26هزار و 140ریال خرید و فروش شد. شمس‌الدین حسینی تصریح کرد: باید بررسی کنیم که چگونه است که بانک مرکزی ارزهای صندوق توسعه ملی و سهم نفت را نمی‌تواند به قیمت دو هزار و 404تومان بفروشد اما در جای دیگر این ارز با قیمتی بیشتر معامله می‌شود. به گزارش مهر، او پس از جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود:

احساس می‌کنم این نوع معاملات صوری است؛ بنابراین باید اجازه داد تا جلوتر برویم و این مسائل را بررسی کنیم. حسینی افزود: ما این بازار را تداوم می‌دهیم و تنوع می‌بخشیم و بانک مرکزی با استفاده از این بازار عرضه شفاف ارز را ادامه خواهد داد که در آن مردم می‌توانند قیمت‌ها را ببینند و بدانند خریدار آن چه ‌کسی بوده است، البته اگر جایی لازم باشد طبقه بندی در این بازار صورت خواهد گرفت.

آثار مثبت مرکز مبادلات ارزی به‌تدریج پدیدار می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ابراز امیدواری کرد تا با تداوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی به‌تدریج فعالان اقتصادی شناخت بیشتری از آن پیدا کنند تا این مرکز بتواند نقش خود را به‌عنوان محلی برای مبادله ارز صادر‌کنندگان و نیاز وارد‌کنندگان ایفا کند. مهدی غضنفری با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی کار جدیدی است که نیازمند مراقبت ویژه است، افزود: البته راهکار مناسبی است که معامله در آن مشاهده شود. وی درباره نحوه تعامل بانک مرکزی نیز تأکید کرد: خوشبختانه این بانک تاکنون وظیفه خود را بسیار خوب انجام داده و همکاران من در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر اعضای کارگروه اقتصادی، نهایت تلاش خود را برای انجام کارها به نحو احسن انجام داد‌ه‌اند.

اولویت های اول و دوم ارز مرجع تغییر نمی کند

معاون کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد که چارچوب اولویت‌بندی برای تخصیص ارز به کالاهای وارداتی تغییری نخواهد کرد. کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی در گفت‌وگو با ایسنا افزود:‌ از ابتدا هم قرار بود در پنج اولویت اول کالاهای بسیار مهم گنجانده شوند که اولویت‌های یک و دو کالاهای اساسی هستند؛ بنابراین در ماهیت کالاهای اولویت یک و دو هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: کالاهای اولویت‌های سه تا پنج در مرکز مبادله ارزی به اندازه لازم ارز دریافت خواهند کرد. این کار باعث می‌شود که بلافاصله پس از ثبت‌سفارش ارز مورد نیاز تامین شود و واردکننده دچار سرگردانی نشود. معاون کل سازمان توسعه تجارت درباره کالاهای اولویت شش تا 10 نیز گفت: این اولویت‌ها از ارز موجود در بازار استفاده خواهند کرد. کرمانشاهی گفت:‌ ممکن است کالاهایی به جهت نیاز در کشور و اینکه شاید مواد اولیه باشد، از اولویتی به اولویت دیگر بروند؛ اما چندان تغییر کلی دراین اولویت‌ها ایجاد نخواهد شد.

کد خبر 185954
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز