گروه بین‌الملل: همزمان با افزایش اختلاف‌ها میان آمریکا و پاکستان بر سر حملات هواپیماهای بدون سرنشین، گزارشی مهم از سوی دو دانشگاه آمریکا، کشته‌شدن گسترده غیرنظامیان در این حملات و غیرسازنده بودن آنها را تأیید کرد.

حملات

در گزارش دانشگاه‌های استنفورد و نیویورک درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبیله‌نشین پاکستان که جامع‌ترین مورد در نوع خود به‌حساب می‌آید تأکید شده است که غیرنظامیان پاکستانی طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز در حملات هواپیماهای سیا هدف «ترور» قرار می‌گیرند.

در این گزارش که براساس ۹‌ماه تحقیق در مناطق شمال غربی پاکستان و گفت‌وگو با حداقل ۱۳۰ نفر از ساکنان این مناطق تهیه شده با اشاره به اینکه در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در اکثر موارد تنها شبه نظامیان رده پایین هدف قرار می‌گیرند آمده است که کودکان و امدادگران هم در جریان این حملات کشته و زخمی می‌شوند.

در گزارش مشترک دانشگاه‌های استنفورد و نیویورک که تحت عنوان «زندگی زیر سایه هواپیماهای بدون سرنشین»منتشر شده آمده است: میزان کشته شدن شبه نظامیان رده بالا در حملات هواپیماهای بدون سرنشین بسیار پایین و رقمی نزدیک به دو درصد قربانیان این حملات است. شواهد نشان می‌دهد که این حملات نیروگیری شبه نظامیان را راحت‌تر کرده و خشونت‌ها و حملات را افزایش می‌دهد.

در این گزارش تأکید شده است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به‌صورت ۲۴ ساعته در حال گشتزنی برفراز مناطق شمال غربی پاکستان هستند و بدون هیچ هشداری خانه‌ها،خودروها و مکان‌های عمومی را هدف حمله قرار می‌دهند. محققان این دانشگاه با بررسی اوضاع مردم این مناطق و تأثیر این حملات بر زندگی آنها اعلام کرده‌اند: حضور هواپیماهای بدون سرنشین و حملات آنها باعث وحشت مردان،زنان و کودکان شده و نگرانی و آسیب روانی آنها را به‌دنبال داشته است. آنها همیشه نگران هستند که موشک‌های هواپیماهای بدون سرنشین هر لحظه ممکن است شلیک شود و می‌دانند که قدرتی برای دفاع و حفاظت از خود در برابر این حملات ندارند.

دولت آمریکا با رد انتقادهای مکرر از حملات خود در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان می‌گوید که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان «به‌صورت حساب‌شده برای حذف و نابودی تروریست‌ها صورت می‌گیرد.»این در حالی است که در این گزارش تأکید شده است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین باعث کشته شدن بیش از 170کودک پاکستانی، وحشت خانواده‌ها و تظاهرات مردم این کشور علیه کاخ سفید شده است.

در این گزارش با اشاره به آمار اداره روزنامه‌نگاری تحقیقی در لندن آمده است که از ژوئن سال 2004 تا اواسط سپتامبر سال‌جاری میلادی، بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین بین 2562تا 3325تن در پاکستان کشته شده‌اند که بین 474تا 881 نفر از این قربانیان را غیرنظامیان ازجمله 176کودک تشکیل می‌دهند.

غیرممکن‌بودن امدادرسانی

در این گزارش تأکید شده که بسیاری از شبه نظامیانی که آمریکا از هدف قرار دادن آنها در این حملات حرف می‌زند تنها افراد رده پایین هستند. در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در بسیاری از موارد از شلیک پی‌در‌پی موشک با فاصله زمانی کوتاه استفاده می‌شود و به همین‌خاطر امدادگرانی که به قصد کمک وارد منطقه می‌شوند هم هدف این حملات قرار می‌گیرند.

در این گزارش آمده است که عملیات نجات از سوی ساکنان محل حمله، به‌دلیل ترس از وقوع حملات دوباره معمولا صورت نمی‌گیرد و اگر فردی زنده مانده باشد،بر اثر جراحاتش حتما کشته می‌شود. همچنین گروه‌های امداد و نجات هم بلافاصله پس از وقوع حملات اجازه ورود و دسترسی به منطقه آسیب دیده و کمک به قربانیان را ندارند. در این گزارش همچنین با اشاره به ترس و نگرانی همیشگی مردم منطقه اعلام شده که بسیاری از کودکان به‌خاطر دلهره از این حملات یا از دست دادن نزدیکان خود دیگر به مدرسه نمی‌روند و ترک تحصیل کرده‌اند. بسیاری از مردم منطقه به‌خاطر همین ترس هیچ وقت جرأت شرکت در تجمع‌هایی مانند مراسم عزاداری یا تشییع جنازه را ندارند.

درخواست برای تحقیق مستقل

تهیه‌کنندگان این گزارش تحقیقی خواستار توضیح مقام‌های آمریکا درباره این حملات شده‌ و از مقام‌های این کشور خواسته‌‌اند مشخص کنند که تحت چه قانونی حملات خود به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین را انجام می‌دهند؟ در این گزارش بر لزوم تحقیق مستقل در این رابطه با درنظر گرفتن نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی تأکید شده است. بسیاری از نهادهای بین‌المللی با انتقاد از حملات هواپیماهای بدون سرنشین این اقدام را برخلاف قوانین بین‌المللی و «اعدام بدون محاکمه» افراد از سوی دولت آمریکا خوانده‌اند.

خبرنگاران فقط با اجازه ارتش پاکستان و آن هم در شرایط خاص اجازه سفر به این مناطق را دارند و به همین‌خاطر هیچ وقت خبری دقیق از این حملات منتشر نمی‌شود. در یکی از خونین‌ترین این حملات که در مارس سال ۲۰۱۱ در وزیرستان شمالی انجام شد، ریش سفیدان قبیله و تجار محلی هم در میان بیش از ۴۰ نفری بودند که در جریان حمله دو هواپیمای بدون سرنشین در منطقه دتتا خیل کشته شدند. این حمله باعث شد که ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، قانونی بودن این حملات را مورد سؤال قرار دهد.

کد خبر 185819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز