سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: برای نخستین‌بار در خاورمیانه طی دو‌عمل جداگانه - که با همکاری تیمی از پزشکان ایرانی و آلمانی صورت گرفت- درمان بیماران مبتلا به صرع از طریق تکنیک نوین و با استفاده از الکترودهای داخل جمجمه در بیمارستان‌های رضوی مشهد و خاتم‌الانبیاء در تهران انجام شد.

بیمار ی

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی بیمارستان رضوی مشهد، این عمل جراحی روی بیماری که مدت‌های طولانی از بیماری صرع رنج می‌برد با همکاری تیمی از پزشکان ایرانی و آلمانی صورت گرفت. در این روش الکترودهای ثبت‌کننده امواج مغزی در داخل جمجمه کار‌گذاری و بدین طریق کانون ایجاد تشنج با دقت جست‌وجو شده و پس از شناسایی این کانون، بافت مغزی مبتلا از مغز خارج می‌شود. این گزارش با بیان اینکه بیماری صرع حدود یک و نیم درصد کل جمعیت جهان را شامل می‌شود، می‌افزاید: تاکنون درمان بیماران مبتلا به صرع در بیمارستان رضوی با استفاده از روش مانیتورینگ طولانی مدت نوار مغزی و شناسایی کانون ایجاد تشنج و خارج کردن آن توسط عمل جراحی انجام می‌شد.

در همین حال به گزارش مهر، مدیر بیمارستان خاتم الانبیاء از انجام روش جدید جراحی روی بیماران صرعی مقاوم به درمان برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و گفت: این روش توسط تیم مشترک ایرانی و آلمانی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء انجام شده است. پیرحسین کولیوند اظهارداشت: این روش جراحی توسط تیم مشترک ایرانی و آلمانی، برای کنترل بیماری مبتلایان به تشنج انجام می‌شود و درمان بیمار توسط دیگر روش‌های دارویی جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به‌وجود بخش مجهز بیماران دچار تشنج در این بیمارستان، افزود: این روش برای کاهش آسیب‌های تشنج، روی آن دسته از بیمارانی صورت می‌گیرد که امکان کنترل بیماری آنها با روش‌های دارویی وجود ندارد.کولیوند از همکاری مشترک تیم تخصصی و فوق تخصصی برای شناسایی این دسته از بیماران در این بیمارستان خبر داد و گفت: این تیم به سرپرستی دکتر طاهری، معاون درمان مرکز تحقیقات علوم و اعصاب بیمارستان خاتم‌الانبیاء تشکیل شده است.وی با اعلام اینکه در این تیم مشترک متخصصین رشته‌های مختلف پزشکی، ازجمله روانپزشکان، چند جراح مغز و اعصاب، نورورادیولوژیست و روانشناس حضور دارند، افزود: اسفند سال گذشته دو بیمار مقاوم به درمان توسط این تیم جراحی شدند که هم‌اکنون علائم تشنج در این دونفر به‌طور کلی از بین رفته است.

مدیر بیمارستان خاتم‌الانبیاء ادامه داد: اخیرا نیز شش بیمار که دو نفر آنها از جانبازان جنگ تحمیلی هستند، برای عمل جراحی انتخاب و جراحی آنها با موفقیت انجام شد.کولیوند، کاهش هزینه‌های مالی جلوگیری از اعزام بیماران به خارج از کشور و نظارت بر روند درمان بیماران را ازجمله مزیت‌های انجام این روش در کشور دانست و افزود: هزینه اعزام و جراحی هر بیمار در خارج از کشور بین 60تا 70میلیون تومان است.

وی با اعلام اینکه هیچ پزشکی در کشور حاضر نیست مسئولیت این بیماران پس از عمل جراحی را در خارج از کشور بپذیرد، گفت: وقتی یک بیمار در داخل جراحی می‌شود، تمامی مسئولیت بر روند درمان او توسط تیم پزشکی صورت می‌گیرد و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی برای بیمار وجود ندارد.

در ادامه دکتر سیدطاهر طاهری، معاون درمان مرکز تحقیقات علوم و اعصاب بیمارستان خاتم‌الانبیاء به تشریح جزئیات این روش جراحی پرداخت و گفت: بیش از 30تا 40درصد بیماران مصروع مقاوم به درمان هستند و از همین رو، براساس نوع تشنجی که آنها را درگیر ساخته است، درمان‌های ویژه‌ای روی این قبیل بیماران صورت می‌گیرد.

سرپرست تیم جراحی، علت بروز صرع را ناشی از اختلالات ژنتیک دانست و افزود: علت بروز بیماری می‌تواند از یک زایمان پرمخاطره شروع شده و در آینده منجر به تشنج شود. همچنین اختلالات متابولیکی، تغذیه‌ای و حتی دارویی نیز می‌تواند منجر به تشنج در فرد شود.

این جراح مغز و اعصاب بر ضرورت شناسایی و تشخیص بموقع بیماران مصروع برای درمان مناسب تأکید کرد و گفت: با هر بار تشنج، میزان زیادی از سلول‌های عملکردی مغز حذف و فرد برای تشنج بعدی مستعد می‌شود.وی، هدف از این روش جراحی را کاهش شدت تشنج در بیماران عنوان کرد و افزود: کاهش داروی مصرفی، برگرداندن بیمار به زندگی طبیعی، کاهش اختلالات روحی، روانی و. . . از اهداف این جراحی است.

کد خبر 185803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز