همشهری‌آنلاین: سرپرست کارگرگروه کاغذ معاونت فرهنگی نیاز سالانه کشور به کاغذ تحریر را 180 هزار تن عنوان کرد و وعده داد به زودی 280 هزار تن کاغذ وارد خواهد شد.

 تجمع جامعه قرآنی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر داریوش رضوانی مسئول کارگروه بررسی راه‌های تامین کاغذ مورد نیاز ناشران و چاپخانه‌داران در وزارت ارشاد از ورود 280 هزار تن کاغذ طی هفته‌های آتی به کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد، با این کار بخش زیادی از نوسانات بازار کاغذ کنترل شود.

وی  ضمن اشاره به نتایج جلسه با کارکنان کارخانه تولید کاغذ «پارس» گفت: کم بودن میزان سرمایه در گردش، اصلی‌ترین مشکل این کارخانه است؛ طوری که مسئولان آن تعهد کرده‌اند، در صورتی که سرمایه‌ای در حدود 10 میلیارد تومان در اختیار این کارخانه قرار گیرد، سطح تولید کاغذ خود را به 2000 تن در ماه خواهند رساند.

وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس برآورد کشور ما در سال دست کم نیازمند 180 هزار تن کاغذ تحریر است، توجه به مشکلات این کارخانه‌ها در شرایط فعلی، ضروری است و می‌توان با حدود 50 تا 60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، به حداقل 4000 تن تولید کاغذ داخلی در هر ماه امید داشت.

مسئول کارگروه بررسی راه‌های تامین کاغذ مورد نیاز ناشران و چاپخانه‌داران در وزارت ارشاد اضافه کرد: ما در این مدت جلسه‌ای هم در وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی و با حضور مسئولان کارخانه‌های کاغذ کارون و چوب و کاغذ مازندران برگزار کردیم.

به گفته رضوانی، مقرر شده معاون اقتصادی وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی جمع‌بندی این جلسه را که حاکی از توافق طرفین بر رسیدگی به مشکلات دو کارخانه مذکور و نیز فراهم کردن زمینه فعالیت مجدد کارخانه کاغذ غرب (مراغه) که سهام آن متعلق به سازمان بازنشستگی و تامین اجتماعی است، در اختیار وزیر مربوطه قرار دهد تا در جلسه هیئت دولت مطرح شود.

وی در ادامه از برگزاری اولین جلسه رسمی کارگروه بررسی راه‌های تامین کاغذ مورد نیاز ناشران و چاپخانه‌داران در وزارت ارشاد در روز یکشنبه هفته آینده و با حضور تشکل‌های نشر و نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کار، رفاه و امور اجتماعی، بانک مرکزی، معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد و دیگر سازمان‌های مالی و اعتباری عضو خبر داد.

رضوانی با اشاره به نتایج جلسه اخیر هیئت دولت که یکی از موضوعات آن کاغذ بوده، از ورود 280 هزار تن کاغذ طی هفته‌های آتی با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: بر اساس اطلاع ما این وزارتخانه به دنبال هماهنگی با برخی شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های نشر از جمله اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) برای وارد کردن این محموله‌ها به کشور و توزیع آن میان مصرف کنندگان است.

مسئول کارگروه بررسی راه‌های تامین کاغذ مورد نیاز ناشران و چاپخانه‌داران در وزارت ارشاد، با اشاره به بازدیدهای نامحسوس دست اندرکاران این کارگروه از انبارهای کاغذ در کشور طی روزهای گذشته، تاکید کرد: بخش زیادی از مشکل کاغذ ناشی از سودجویی عده‌ای خاص است که ما در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به صورت جدی به دنبال شفاف کردن این مسئله هستیم.

وی گفت: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان ما و گفته‌های خود صنف چاپ و نشر، حتی اگر ارز به صورت آزاد مبادله شود، هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی باید حداکثر 60 هزار تومان فروخته شود؛ نه رقم فعلی. لذا ورود سازمان تعزیرات به مسئله کاغذ ضروری به نظر می‌رسد.

کد خبر 185269
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز