جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سنای آمریکا طرحی را تصویب کرده که حمایت مالی از جنگ در عراق را به بازگشت نیروهای این کشور از عراق مشروط کرده است.

به گزارش بی بی سی ،این طرح که با پنجاه و یک رای موافق در برابر 47 رای مخالف به تصویب رسید، از جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، می خواهد تا بازگشت نیروهای نظامی این کشور از عراق را تا چهار ماه دیگر آغاز کند و تامین مالی عملیات نظامی آمریکا را با هدف تکمیل این حرکت تا 31 مارس سال 2008 مرتبط کرده است.

رای گیری روز پنجشنبه (29 مارس) امتیازی برای دمکرات ها و شکستی برای جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، تلقی می شود.

بوش گفته است هر مصوبه ای که بودجه نظامی نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان را به نوعی مشروط کند، وتو خواهد کرد. وی در ملاقات با سناتورهای حزب جمهوریخواه در روز پنجشنبه (29 مارس) بار دیگر این هشدار را تکرار کرد. این سومین باری است که رییس جمهور آمریکا در هفته گذشته موضوع وتو را مطرح کرده است.

رییس جمهور آمریکا گفت اعضای حزب جمهوریخواه متفق القولند که وقتی سربازان آمریکا در معرض خطر هستند اقدامات نظامی فرماندهان آنها باید بدون هرگونه محدودیتی از پشتیبانی مالی برخوردار باشد.

مجلس نمایندگان و سنا اکنون باید مصوبات خود را با یکدیگر هماهنگ کنند و نتیجه آن را برای بوش ارسال کنند.

اگر رییس جمهور این مصوبه را امضا نکند، مصوبه مذکور تبدیل به قانون نخواهد شد، مگر اینکه دو سوم نمایندگان به آن رای مثبت دهند.

گزارشگران می گویند بعید است که اعضای حزب دموکرات، که اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را در دست دارند، بتوانند دو سوم رای اکثریت که برای بی اثر کردن وتوی رییس جمهور لازم است را به دست آورند.

با این حال این واقعیت که سنا و مجلس نمایندگان توانستند ضرب الاجلی را برای بازگشت نظامیان این کشور از عراق تصویب کنند حاکی از قوی ترین اقدام کنگره علیه سیاست جنگی  بوش بوده است.

حزب دمکرات آمریکا سال گذشته پس از 12 سال موفق شد کنترل کنگره را از جمهوریخواهان بازپس گیرد.

کد خبر 18494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز