گروه اقتصادی: رئیس سازمان امور مالیاتی ایران اعلام کرد: براساس لایحه پیشنهادی دولت که قرار است در مجلس بررسی شود، دولت از سود سپرده‌های بانکی مردم مالیات می‌گیرد.

آیا بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت می‌کند؟ پاسخ به این پرسش درصورت جدی‌شدن بررسی لایحه پیشنهادی دولت در مجلس، نگرانی سپرده‌گذاران نزد بانک‌ها را تشدید خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته علی عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در جمع خبرنگاران، در مورد مالیات بر سپرده‌های بانکی گفت: در قانون کنونی مالیات‌های مستقیم، کلیه سود سپرده‌های بانکی از مالیات معاف است اما براساس لایحه جدید که در آن پایه مالیات بر درآمد اضافه شده، هر کس از هر محلی درآمد کسب کند باید مالیات پرداخت کند.

هنوز هیچ‌یک از مسئولان بانک مرکزی و مدیران شبکه بانکی به این خبر واکنش نشان نداده‌اند. به گزارش همشهری، دولت درصدد است در ادامه طرح تحول اقتصادی‌اش، نظام مالیاتی ایران را دگرگون کند و با گسترش پایه‌های مالیاتی، لغو معافیت‌های مالیاتی و تشویق مردم به دادن مالیات، درآمد خود را افزایش دهد و وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی را کم کند.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند دست‌کم 50درصد از درآمد سالانه دولت از محل فروش نفت خام تأمین می‌شود و در سال‌های اخیر میزان وابستگی دولت به درآمدهای نفتی بیشتر شده است. مسئولان دولتی البته این ادعا را رد می‌کنند. دست‌کم 40درصد از فعالیت‌های اقتصادی ایران زیرزمینی است و دولت نتوانسته از آنها مالیات قانونی را مطالبه کند. با این حال اینکه روی‌آوردن دولت به اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی مردم به شفافیت اقتصادی کمک می‌کند یا زیرزمینی‌شدن فعالیت‌های اقتصادی، سؤالی است که باید کارشناسان به آن پاسخ دهند و مسئولان شفاف‌تر توضیح دهند که چرا این گزینه را برای کسب درآمد انتخاب کرده‌اند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بیش از 40درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور مالیات پرداخت نمی‌کنند که این امر شامل فعالیت‌های غیررسمی و فعالیت‌های معاف از مالیات است و براساس آمار، 21درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور غیررسمی است که این فعالیت‌ها به دو گروه سیاه و خاکستری تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی قاچاق را فعالیت سیاه و فعالیت‌هایی که از پرداخت مالیات طفره می‌روند را خاکستری ذکر کرد و گفت: فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی پدیده ساختاری اقتصاد ایران است و در هیچ زمانی این رقم از 20درصد کمتر نبوده است. عسکری افزود: حدود 20درصد از سایر فعالیت‌های اقتصادی کشور نیز از پرداخت مالیات معاف هستند و برهمین اساس بیش از 40درصد تأمین‌کنندگان تولید ناخالص داخلی کشور مالیات پرداخت نمی‌کنند.

کد خبر 184898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز