رئیس پلیس راهور گفت: به‌کار‌گیری سیستم‌های هوشمند، جلب مشارکت‌های مردمی و اجرای قانون به روز و کارآمد سه اقدام مهم پلیس برای کاهش تصادفات و تلفات در کشور است.

پلیس راهنمایی

سردار اسکندر مومنی در مراسم بازدید وابستگان نظامی 35کشور دنیا از مرکز کنترل ترافیک راهور اظهارداشت: سالانه یک میلیون و 300هزار نفر درتصادفات جان خود را ازدست می‌دهند که سهم ایران 20 هزار نفر است. شش سال قبل به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 23نفر در تصادفات جان خود را ازدست می‌دادند که در سال‌جاری این آمار به 8.1 نفر کاهش یافت. براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، میانگین کشته‌ها در دنیا 7.6 نفر به‌ازای 10هزار وسیله نقلیه است که این آمار در آسیا 11نفر است که خوشبختانه امروز به میانگین دنیا رسیده‌ایم و به‌دنبال کاهش تلفات هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه درعرصه جلب مشارکت مردم، تمام رسانه‌ها همکاری خوبی داشتند و امروز بیش از 10میلیون دانش‌آموز و 800هزار معلم به‌عنوان پلیس یار و فرهنگ یار با پلیس همکاری می‌کنند.به گفته رئیس پلیس راهور، در حوزه قانون نیز سال گذشته قانون به‌صورت کامل تغییر کرد و با توجه به تجربه دیگر کشورها قانونی به روز و کارآمد تصویب شد. در قانون جدید درعین حالی‌که تصمیمات خوبی برای تسهیل ترافیک گرفته شده است، متخلفان نمره منفی دریافت کرده و اعمال قانون می‌شوند. قانون راهنمایی و رانندگی ایران جزو پیشرفته‌ترین قانون‌های دنیاست.

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه هم‌اکنون 40درصد جاده‌های کشور تحت پوشش دوربین قرار دارد، گفت: به کار‌گیری سیستم‌های هوشمند در جاده‌ها در دستور کار پلیس قرار دارد. هم‌اکنون سیستم‌های هوشمند در جاده‌ها، تمام خودرو‌ها را در شبانه روز کنترل می‌کنند. این درحالی است که متوسط سرعت خودرو‌ها در جاده‌ها توسط دوربین کنترل می‌شود. این سیستم پیشرفته دی‌ماه سال گذشته توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. می‌توانیم بگوییم که این مرکز یکی از پیشرفته‌ترین مراکز کنترل دنیاست.

سردار مومنی با اشاره به اجلاس سران غیرمتعهد در ایران گفت: نمایندگان بیش از پنج میلیارد جمعیت جهان در ایران حضور داشتند و یکی از بزرگ‌ترین عملیات ترافیکی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و پلیس راهور از طریق همین مرکز مانیتورینگ این عملیات ترافیکی بزرگ را کنترل و نظارت کرد.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: با استفاده از همه امکانات، این اجلاس به بهترین نحو ممکن در پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. وی در پایان با بیان اینکه پلیس با سه رویکرد‌ مشارکت مردمی، اجرای صحیح قانون و توسعه سیستم هوشمند، مصمم به انضباط بخشی به آمد وشد است، افزود: آماده‌ایم تجربیات مان ر ا در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهیم و از تجربه دیگران استفاده کنیم.
گفتنی است وابستگان نظامی 35 کشور دنیا از بخش‌های مختلف مرکز مانیتورینگ پلیس راهنمایی و رانندگی بازدید کردند.

پخش ماهانه دو هزار دقیقه برنامه تلویزیونی برای فرهنگسازی ترافیکی

در این دیدار معاون اجتماعی راهور ناجا نیز با اشاره به ضرورت‌های فرهنگسازی ترافیک گفت:‌ ماهانه‌ پلیس راهور بیش از دو هزار دقیقه برنامه تولیدی و زنده از طریق شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌برد.سرهنگ خسروی گفت:‌ براساس سیاست‌های موجود، یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش تصادفات جاده‌ای استفاده از توان رسانه‌ها و ایجاد بسترهای فرهنگی به‌حساب می‌آید.
وی ادامه داد: بر همین اساس ضمن اینکه پلیس راهور تعاملی سازنده با رسانه‌ها دارد به‌صورت روزانه پلیس در پنج زمان اقدام به انتشار اخبار جاده‌ای می‌کند.

این مقام مسئول در پلیس راهور ناجا اظهار داشت:‌ اطلاع‌رسانی از آخرین سوانح رانندگی، ‌آموزش و فرهنگسازی‌ با تولید 1200دقیقه خبر تصویری زنده و حضور 800دقیقه‌ای در برنامه‌های کارشناسی از سوی مسئولان راهور ناجا در دستور کار قرار گرفته تا بتوان به میزان چشمگیری میزان سوانح جاده‌ای را با بسترسازی‌های فرهنگی از بین برد.

وی با بیان اینکه گروه‌های مرجع، دانش‌آموزان و فرهنگیان در کنترل و کاهش ترافیک نقش ویژه‌ای را برعهده دارند اظهار داشت:‌ با استفاده از توان رسانه‌ای موجود در کشور پلیس توانسته مردم را در مدیریت سفر، زمان سفر و برگشت از سفر با توجه به سنت‌ها و تعطیلات موجود در کشور یاری رسانده و مشارکت آنان را جلب کند.

کد خبر 184896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز