گروه شهری: مراسم بهره‌برداری از 70دستگاه واگن یک طبقه و 20دستگاه واگن دو طبقه مترو دیروز با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بهره‌برداری رسید.

قالیباف

در این مراسم مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی ضمن اشاره به اینکه مترو از جایگاه بالایی در حمل و نقل عمومی تهران برخوردار است، گفت: اگر به اندازه کافی واگن به همین خطوط موجود اضافه شود میزان حمل مسافر تا دو برابر قابل افزایش است. وی اظهار امیدواری کرد که اعتبارات مورد نیاز مترو از سوی بانک‌ها و سهمیه 50درصدی دولت به موقع تأمین شود تا شرکت مترو بتواند کار توسعه و تجهیز امکانات خود برای مردم را به ثمر برساند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین مترو را شرکتی تخصصی و پیشرو در کشور دانست که به واسطه عملکرد خوبش که حتی فراتر از استاندارد‌های بین‌المللی است موجب افتخار و غرور ملی کشور شده است. وی با اشاره به اینکه ساخت مترو بسیار سخت و صعب است، افزود: با این همه قنات و چاه و ریزش، همه عرض خیابان را تبدیل به ایستگاه کردن آن هم درحالی‌که زندگی در روی خیابان در جریان است کار ساده‌ای نیست؛ به همین دلیل باید قدر بدانیم این همه تلاش را و از هیچ همکاری نزدیک با این مجموعه دریغ نکنیم.

این درحالی است که از نظر چمران وضعیت چندان مناسبی از نظر پرداخت اعتبارات قانونی مترو وجود ندارد که این امر گرچه می‌تواند به دلایل اقتصادی باشد اما به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران پروژه‌های عمرانی باید اعتباراتش به موقع تزریق شود، زیرا شرایط ساخت مترو با ساخت یک ساختمان فرق دارد. نمی‌شود وقتی کار را شروع کردیم نیمه کاره رهایش‌ سازیم بلکه پس از شروع باید کارها با سرعت انجام شود. به همین دلیل چمران تأکید کرد که شورای اسلامی شهر تهران از هیچ تلاشی برای تأمین اعتبارات مترو چه در بخش یارانه بلیت و چه در بخش عمران که مصوبات قانونی دارد، دریغ نخواهد کرد.

تأمین هزینه مترو دغدغه همیشگی مدیریت شهری

دیروز همچنین محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از 90واگن جدید مترو گفت: هر ساله مهرماه نقطه شروعی برای خدمت بیشتر به شهروندان و آغاز یک جنب و جوش برای مدیریت شهری است؛ به‌نحوی که همکاران ما از 45روز قبل با عشق و علاقه به استقبال مهر‌ماه رفته و فعالیت‌های ویژه‌ای را به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید درتمامی مقاطع تحصیلی به انجام رسانده‌اند.

قالیباف گفت: گرچه اقداماتی نظیر تأمین میز و نیمکت، ساخت کتابخانه، آبخوری، تأمین وسایل ورزشی یا حتی ورود به محتوای حوزه‌های تربیتی مسئولیت مستقیم شهرداری نیست اما شهرداری در این حوزه رفتار اداری ندارد، بنابراین در کنار وظایف ذاتی خود نظیر افزایش ظرفیت مترو، اتوبوس و به‌ویژه تاکسیرانی و تلاش برای افزایش کیفیت و ایمنی و سرویس‌های مدارس به اینگونه موارد نیز می‌پردازد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تأمین هزینه‌های مترو را از دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری دانست و خطاب به مردم تهران گفت: می‌خواهم این نکته را یاد آوری کنم که ما از دوران دفاع‌مقدس آموخته‌ایم که اگر با عقلانیت و معنویت هرکاری را آغاز کنیم آن کار هرگز بر زمین نخواهد ماند و هیچ مشکلی تاب مقاومت در برابر عقلانیت و معنویت را ندارد و ما این را از روزهای تلخ و سخت و جنگ با همه وجود لمس کردیم.

شهردار تهران ادامه داد: حرف ما این است که گرچه نیازمند تأمین اعتبارات قانونی مترو هستیم و کار دراین حوزه نیز بسیار سخت است اما این کار اگر با عقلانیت و معنویت همراه شود بر زمین نخواهد ماند؛ به همین دلیل مردم تهران مطمئن باشند این فراز و نشیب ارزی، اقتصادی، بانکی، مشکل واردات تجهیزات و عدم‌تخصیص اعتبارات نمی‌تواند وقفه‌ای در مسیر پیشرفت و عدالت شهر تهران به‌وجود آورد و به همین دلیل جای نگرانی نیست.

از نظر قالیباف وقتی مسئولیت شهرداری تهران را قبول کرده باید پای مشکلات آن بایستد و همین کار را نیز می‌کند و مشکلات را حتما حل خواهد کرد، بنابراین با وجود همه مشکلات و شرایطی که در جامعه حاکم است اما هیچ پروژه عمرانی از طرح‌های چند صد میلیارد تومانی مانند بزرگراه امام علی، بزرگراه آزادگان، دریاچه مصنوعی چیتگر و... گرفته تا پروژه‌های کوچک محلی مانند آسفالت معابر و پروژه‌های فرهنگی متوقف نخواهد ماند.

به گزارش همشهری، دیروز قالیباف در حاشیه مراسم ورود 90واگن جدید مترو با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اولویت بهره‌برداری از خطوط جدید امسال با خط سه مترو است که امیدواریم تا پایان سال یا حداکثر در اوایل سال آینده بتوانیم از جاده ساوه تا مصلای تهران را تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم. وی اظهار کرد: این واگن‌ها با دارا‌بودن بدنه آلومینیومی از شرایط و کیفیت بهتری برخوردار بوده و برق کمتری نیز مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه با ورود این واگن‌ها هشت تا 10درصد ظرفیت مترو افزایش خواهد یافت، افزود: همزمان با آغاز مهرماه 50دستگاه اتوبوس دو کابین جدید نیز وارد ناوگان حمل‌ونقل می‌شود. شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با وجود عدم‌تأمین اعتبارات مصوب حمل‌ونقل چگونه می‌خواهید پروژه‌ها را اجرا کنید، گفت: من منکر هزینه‌ها نیستم و مترو واقعا هزینه‌های سنگینی دارد؛ چنانچه همین واگن‌های جدید مترو میلیون‌ها یورو هزینه دارد که باید به‌صورت نصف نصف توسط شهرداری و دولت پرداخت می‌شد اما ما در نهایت وقتی دولت مصوبات قانونی را اجرا نکرد تلاش کردیم برای آنکه واگن‌ها در گمرک خاک نخورند کل هزینه این واگن‌ها را از بودجه شهرداری پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مطرح کردن این موضوعات در رسانه‌ها بی‌تأثیر است، گفت: این موضوعات باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مانند مجلس و سازمان بازرسی و همکاری دولت حل شود اما تا حل این مشکلات من در هر صورت این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهم که مسائل و مشکلات نمی‌توانند پیشرفت توأم با عدالت را در تهران متوقف کنند.

وی همچنین اظهار داشت: ورود بیش از 100اتوبوس دوکابین جدید و 80 واگن دیگر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ازجمله اقداماتی است که تا پایان سال محقق می‌شود.همچنین در توسعه خطوط مترو براساس وعده داده‌شده قرار است تا پایان سال حدود 20کیلومتر شبکه مترو به بهره‌برداری برسد.

ساخت مترو در تهران، ارزان‌تر از تمام دنیاست

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه نیز دیروز طی سخنانی در مراسم ورود واگن‌های جدید مترو گفت: کار ساخت هر یک کیلومتر مترو در شهر تهران به‌دلیل صرفه‌جویی‌های صورت گرفته تا سه‌برابر ارزان‌تر از سایر شهرهای جهان تمام می‌شود.هابیل درویش گفت: امروز شاهد ورود 20واگن دو طبقه به خط پنج و 70واگن یک طبقه برای سایر خطوط مترو بودیم که با توجه به شرایط کنونی و تحریم‌هایی که وجود دارد این موضوع یک موفقیت بزرگ برای شرکت مترو و مدیریت شهری محسوب می‌شود.

درویش تأکید کرد: تا پایان سال در مجموع 177واگن جدید وارد خطوط مترو می‌شود که تلاش خواهیم کرد هر‌ماه 15واگن جدید به ناوگان افزوده شود. وی افزود: برای ورود واگن‌های جدید مترو 220میلیارد تومان هزینه شده و نزدیک به 50درصد واگن‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان داخلی ساخته و تکمیل شده است. بنابراین گزارش، هر قطار مترو شامل هفت واگن و با ظرفیت جابه‌جایی 25هزار مسافر در روز است که با اضافه شدن 177واگن تا پایان سال به ناوگان مترو، تعداد واگن‌های در حال بهره‌برداری به 1000دستگاه می‌رسد که این خود امکان افزایش حدود 570هزار سفر در روز را موجب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه پنج ساله شهرداری تهران شبکه مصوب ریلی به 218کیلومتر گسترش می‌یابد، گفت: به ازای هر سفر با مترو حدود 0.6لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود که با احتساب انجام روزانه بیش از دو میلیون سفر در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون و 200هزار لیتر سوخت ذخیره می‌شود که این امر باعث کاهش ورود آلاینده‌ها به هوای شهر می‌شود.وی افزود: اگر با تأمین بموقع اعتبارات بتوانیم ظرفیت مترو را روزانه به شش میلیون سفر برسانیم می‌توان سوخت مصرفی در تهران را تا سه میلیون و 600هزار لیتر در روز کاهش داد.

کد خبر 184881
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز