وضع موجود شهربازی‌های استان اصفهان، چه از نظر تنوع و به‌روزبودن وسایل بازی و چه ایمنی و استاندارد‌های ملی، نا‌مطلوب و به‌دور از ‌شأن مردم اصفهان است.

شهربازی

اصفهان
62 وسیله بازی غیراستاندارد پلمب شد

در همین خصوص مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: وسایل و تجهیزات غیراستاندارد ۵ شهربازی بخش خصوصی در استان اصفهان طی بازرسی‌های کارشناسان فنی اداره کل استاندارد اصفهان پلمب شد. اصغر صالح‌زاده با اشاره به اینکه در هرکدام از شهربازی‌های متخلف حدود یک یا دو دستگاه بازی غیراستاندارد وجود داشت، اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری از شهربازی‌ها وسایل بازی مربوط به سال‌های گذشته وجود دارد که برای استانداردسازی آنها نیازمند بازسازی هستند که به‌دلیل مقرون به‌صرفه نبودن این کار، مالکان اغلب از بازسازی وسایل بازی خود طفره می‌روند. وی افزود: تجهیزات پلمب شده دو شهربازی، مربوط به شهر اصفهان و بقیه مربوط به شهرهای مجاور است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با تأسف از روند کند بازسازی‌ها و توجه به استانداردسازی این ادوات و تجهیزات توسط برخی از مالکان و بهره‌برداران شهربازی‌ها، بیان داشت: اداره کل استاندارد تحت هیچ شرایطی از چهارچوب قانونی و پیگیری‌های لازم در این مورد کوتاه نیامده چراکه این مقوله با جان افراد در ارتباط است. وی تأکید کرد: تا زمانی که مالکان و بهره‌برداران این وسایل حداقل‌های استاندارد را درخصوص تجهیزات شهربازی‌ها و سایر اماکن تفریحی اعمال نکنند، مشمول برخورد‌های قانونی و قهری خواهند بود. این در حالی است که اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اخیرا اعلام کرد که 62وسیله بازی از تجهیزات شهربازی‌ها و مراکز تفریحی استان اصفهان به‌دلیل مغایرت با استانداردها پلمب شدند. از میان این وسایل 25دستگاه متعلق به شهربازی‌های داخل شهر اصفهان و 37مورد دیگر مربوط به شهربازی‌های موجود در سایر شهرستان‌های این استان بوده‌اند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان این موضوع را که شهربازی‌های اصفهان کیفیت لازم را ندارند بار‌ها و در هر نشست خبری یا جلسات دیگر اعلام کرده و در گفت‌وگویی دیگر به ایلنا گفت: از سال گذشته و با تهیه بانک اطلاعاتی استان، شهربازی‌ها نیز در گردونه نظارتی استاندارد وارد شدند و از اواخر سال، با همکاری بازرگانی و دستگاه‌های نظارتی دیگر، اکثر قریب به اتفاق این مراکز تحت کنترل و بازرسی قرار گرفتند. صالح‌زاده با اشاره به پلمب وسایل بازی برخی از شهربازی‌ها گفت: برای بسیاری از ادوات نیز مهلت قانونی رفع نقص تعیین شد. همچنین بزرگ‌ترین سمینار آموزشی استانداردسازی شهربازی‌ها در خردادماه امسال برگزار شد و با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، بخش خصوصی، تولیدکنندگان و بهره‌برداران از مراکز تفریحی استان برای انجام وظایف هر بخش، اتمام حجت کردیم.

وی درخصوص امنیت خانواده‌هایی که همراه با فرزندانشان از وسایل شهربازی‌ها استفاده می‌کنند، اظهار داشت: به‌طور کلی، شهربازی‌هایی که وسایل بازیشان پلمب نشده، وضع نسبتا مناسبی دارند البته اعتقاد داریم لیاقت مردم اصفهان این است که شهربازی‌های به‌روز و با تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشند اما این کار در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. صالح‌زاده که از اطلاع‌رسانی به مردم استقبال می‌کند، از افزایش نظارت تا زمان نوسازی این مراکز تفریحی خبر داد و گفت: در تلاشیم مدیران شهربازی‌ها را به خرید تجهیزات به‌روز و استاندارد هدایت کنیم. از سوی دیگر، به وسایل بازی پلمب‌شده تا زمان رفع نقص اجازه استفاده داده نمی‌شود. این اقدامات از به خطر افتادن جان مردم تا حد زیادی جلوگیری می‌کند و امیدواریم مشکلی پیش نیاید.

تأیید موقت وسایل، با حداقل استانداردها

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان وجود ایرادات عمده را موجب پلمب دستگاه‌های بازی عنوان کرد و گفت: بسیاری از دستگاه‌هایی که در حال استفاده هستند، از حداقل استانداردهای مورد نیاز برخوردارند و تأیید موقت شده‌اند. وی با اشاره به انجام آزمایش‌های میدانی برای تأیید صلاحیت هریک از وسایل بازی گفت: علاوه بر این، برخی از نکات ایمنی نیز باید از سوی استفاده‌کنندگان دستگاه‌ها مورد توجه قرارگیرد به‌خصوص جوانانی که گاه دست به کارهای خطرناک می‌زنند که ممکن است جان خود و دیگران را به خطر بیندازند. مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان بر این باور است که به‌روز و استانداردشدن وسایل بازی در شهربازی‌ها نیاز به زیرساخت‌های زیادی دارد که برای تأمین آنها، باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی وارد میدان شوند البته این سرمایه‌گذاری که تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته، درآمدزایی مناسبی دارد که بهترین توجیه اقتصادی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خواهد بود.

وی دلیل اصلی حاد شدن مشکل این مراکز تفریحی را بی‌توجهی مسئولان دولتی در سال‌های گذشته بیان کرد و ادامه داد: مشکلات فرسودگی و ایمنی شهربازی‌ها، در سال‌های اخیر در کانون توجهات قرار گرفته و موضوع استانداردسازی آنها مطرح شده و تا پیش از این ارگان خاصی متولی نظارت بر عملکرد و تجهیزات مراکز تفریحی نبود به همین دلیل، نوسازی ناوگان شهربازی‌ها اکنون نیاز به عزم ملی دارد. صالح‌زاده از اظهارنظر درباره فرصت لازم برای رفع مشکلات شهربازی‌های استان خودداری کرد و گفت: پیشرفت کار به‌طور کامل، بستگی به همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد و نمی‌توان برای این کار زمان خاصی را تعیین کرد.

مردم، متقاضی کالا‌ها و خدمات باکیفیت

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، خاطرنشان کرد که با وجود افتتاح چندین شهربازی جدید در سال‌های اخیر، برای مردم مشکلی ایجاد نمی‌شود چون آنها نیز به‌دنبال استفاده از خدمات باکیفیت هستند و این شهربازی‌های جدید رفاه و آسایش آنها را تأمین می‌کند. از سوی دیگر، بهره‌برداران مراکز تفریحی و شهربازی‌ها باید به سرعت نسبت به اصلاح و استاندارد‌سازی‌ دستگاه‌های معیوب خود اقدام کرده و حتی وسایلی که قابلیت اصلاح و رفع نواقص را ندارند، معدوم کنند.

اما چالش اصلی اینجاست که حجم بالایی از تجهیزات شهربازی‌ها تولیدات داخلی است که به‌صورت پراکنده در استان‌های مختلف تولید می‌شود و به‌دلیل پراکندگی، امکان نظارت و برخورد با آنها وجود ندارد. برخی از این وسایل بازی نیز در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شوند که در هیچ‌یک از آنها، اصول ایمنی رعایت نشده بنابراین تمرکز بر سازندگان اسباب‌بازی‌های موجود در شهربازی‌ها و استاندارد کردن محصولات آنها نیز باید در کنار نظارت بر شهربازی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

کرمان
پلمب 15دستگاه و تعطیلی یک شهربازی

کارشناسان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان در یک سال گذشته از 12شهربازی این استان بازدید کردند. در این مدت از شهربازی شهر کرمان، پارک شورا‌، پارک جنگلی شهیدباهنر، بوستان‌های قائم، نشاط، مطهری‌ و ریاضیات در کرمان و شهربازی شهرهای رفسنجان، سیرجان‌، زرند، سرچشمه و مجموعه تفریحی سرزمین رؤیایی بازدید به عمل آمد. در این بازدید‌ها 120دستگاه مورد بازرسی قرار گرفت که تعداد 15دستگاه پلمب شده و تذکرات شفاهی و کتبی برای رفع نقص داده شد.

همچنین نسبت به تعطیلی یک مجموعه بازی در شهر کرمان اقدام شده است.محمدرضا شرافت، مدیرکل استاندارد کرمان در این رابطه گفت: نظر به هماهنگی مجدد برای مرحله دوم بازرسی از تمامی شهربازی‌های استان کرمان و همچنین وسایل بازی موجود در سطح شهر در آینده نزدیک بازرسی انجام خواهد شد.وی افزود: با انجام دقت نظر مضاعف انتظار می‌رود شاهد تعطیلی و پلمب تعداد بیشتری از مجموعه شهربازی باشیم.

چهارمحال و بختیاری
شهربازی فاقد انطباق فنی

وسایل بازی شهربازی‌های چهار‌محال و بختیاری در مرحله بهره‌برداری فاقد انطباق فنی هستند. اداره استاندارد استان چهارمحال و بختیاری از عدم‌انطباق فنی 18وسیله بازی در تعدادی از شهر‌بازی‌های این استان خبر داد. در این گزارش آمده است که در راستای اهمیت استاندارد‌سازی‌ تجهیزات شهربازی‌های کشور‌، این اداره کل به‌طور جدی بازرسی و نظارت بر عملکرد تجهیزات شهر‌بازی‌ها را دنبال می‌کند.

همچنین تجهیزات فاقد انطباق فنی مشاهده شده شامل کشتی‌صبا‌، کلبه بادی‌، قایق کودک‌، سرسره بادی بزرگ‌، سرسره بادی کوچک‌، مونوریل‌، قطار برقی کودک‌، تاب زنجیری‌، قایق پدالی‌، تاب تک نفره‌، ماشین شارژی‌، بوفالو‌، ترامبولین‌، آبشار‌، سرسره بادی و جمپینگ بادی هستند که ضرورت دارد همشهریان و هم‌استانی‌ها، قبل از استفاده کودکان‌، از استاندارد بودن شهر‌بازی‌ها و تجهیزات بازی اطمینان حاصل کنند.

گلستان
توقیف دو شهربازی و پلمب هفت دستگاه

در نتیجه تازه‌ترین گزارش اداره کل استاندارد استان گلستان دو شهر بازی و هفت دستگاه تجهیزات بازی در شرق این استان توقیف شده است.این شهر بازی‌ها در راستای ایمن‌سازی‌ وسایل مورد استفاده کودکان مورد بازرسی و نظارت کارشناسان استاندارد قرارگرفت که در نتیجه در شهربازی شهرستان مینودشت یک قصر بادی و در شهر بازی شهرستان گالیکش، تجهیزات قصر بادی، چرخ‌‌و‌فلک، تاب کودکان، استخر قو، قطار و ترافیک با موازین تعریف شده استاندارد مغایرت داشت. این تجهیزات با حضور کارشناس برق و مکانیک استاندارد و نیز سرپرست اداره استاندارد شهرستان گنبدکاووس، تا زمان رفع نقص پلمب شد.

گیلان
21دستگاه پلمب شد

در اوایل فصل تابستان از سوی اداره استاندارد استان گیلان 21دستگاه وسیله بازی در شهربازی رشت و لاهیجان پلمب شدند. محمد علی یوسفی، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان با اشاره به اینکه اجرای استاندارد و کنترل کیفیت یکی از وظایف مهم مؤسسه استاندارد است، گفت: در راستای کنترل کیفیت تجهیزات شهربازی، تعداد 21وسیله بازی در شهربازی رشت و لاهیجان پلمب شد. این وسایل بازی شامل انواع آکروجت، خودروی برقی کودک، کشتی صبا و ترن هوایی است.وی یادآور شد: با توجه به اینکه درباره این وسایل اخطارهایی به شهرداری‌ و شهربازی‌های استان داده شده بود اما به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان مربوطه نسبت به اخطارهای داده شده، پلمب شدند.

آذربایجان غربی
پلمب 48دستگاه

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت آذربایجان‌غربی در رابطه با کنترل شهربازی‌های استان گفت: نظر به اهمیت ایمنی تجهیزات شهربازی و زمین‌های بازی، طی چهار ماهه اول سال‌جاری تعداد 48وسیله بازی در سطح استان به‌دلیل وجود ایرادات بحرانی پلمب و جهت تعمیرات و بازرسی‌های بعدی از چرخه خدمات‌رسانی خارج شده است. ابراهیم فخری افزود: همچنین طی مرداد‌ماه سال‌جاری از تعداد هفت وسیله بازی تعمیری در شهرستان ارومیه بازرسی مجدد به عمل آمد که مجوز بهره‌برداری برای آنان صادر شد. لازم به توضیح است اقدامات درخصوص سایر موارد پلمب شده هنوز ادامه دارد.

مرکزی
بازرسی شهربازی‌ها در استان مر‌کزی

بنابر گزارش خبرنگار ما طی اعلام نظر شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، 23دستگاه از تجهیزات شهر‌بازی لاله و 21دستگاه از شهربازی پامچال و پنج دستگاه از تجهیزات پارک امیر‌کبیر اراک مردود اعلام شده و استفاده از آنها تا زمان رفع نقص مطلقا ممنوع است. در همین راستا واحد حقوقی این اداره کل با ارسال اخطار و دادن مهلت 10روزه جهت رفع نقص و استاندارد‌سازی‌ به مراکز مذکور اعلام کرد درصورت مسامحه پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال می‌شود.شهربازی شهرستان محلات در استان اراک در منطقه کوهستانی به نام سرچشمه قرار دارد که جا دارد مسئولان امر توجهی به محوطه و حریم دستگاه‌های این مجموعه داشته باشند.

همدان
گواهینامه ایمنی برای شهربازی ملایر

آخرین روزهای مرداد‌ماه سال‌جاری مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: برای تعدادی از تجهیزات شهربازی پارک مردم همدان مجوز بهره‌برداری مشروط صادر شده است.فرهاد تیموری افزود: چندی پیش وسایل و تجهیزات شهر بازی پارک مردم شهر همدان به‌علت منطبق نبودن با استانداردهای مربوطه با حضور بازرسان اداره استاندارد و عوامل انتظامی و با حکم دستگاه قضایی پلمب شد که هم‌اکنون پس از برطرف کردن نواقص فنی‌، برای تعدادی از این تجهیزات مجوز بهره‌برداری مشروط صادر شده است.وی تصریح کرد: بنابراین براساس تعهداتی که بهره برداران داده‌اند تجهیزات کف گرد‌، قایق شادی‌، سرسره بادی‌، قصربادی‌، قطارکودک‌، استخر توپ‌، هلی‌کوپتر جکی‌، فریزبی‌، کشتی صبا‌، ترامبولین و ماشین بنزینی فک پلمب شده و شهروندان می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند.وی ادامه داد: در حال حاضر نواقص فنی این تجهیزات برطرف شده اما یک سری نواقص عمومی وجود دارد که باید در طول مهلت یک‌ماهه که به بهره‌برداران این شهربازی داده شده است برطرف شود.فرهاد تیموری یادآورشد:تأمین شرایط ایمنی و تحت شرایط بیمه بودن این تجهیزات جزو الزاماتی است که باید از سوی بهره‌برداران شکل بگیرد.وی تأکید کرد: البته استفاده از دستگاه‌های چرخ و فلک، تاب جوانان، بشقاب پرنده، صندلی پرنده و حباب همچنان ممنوع و برای استفاده‌کنندگان غیرایمن و خطرناک است.همچنین چنانچه پس از گذشت یک‌ماه از سوی بازرسان گواهینامه ایمنی برای این تجهیزات صادر نشود مجددا نسبت به پلمب آنها اقدام می‌شود.

خراسان شمالی
پلمب هفت وسیله بازی

در ادامه استاندارد‌سازی‌ تجهیزات شهربازی‌ها و پیرو بازرسی‌های صورت گرفته طی تیر‌ماه سال‌جاری، تعداد هفت وسیله بازی به‌دلیل عدم‌انطباق با استانداردهای مربوطه در شهر‌بازی‌های استان خراسان شمالی از چرخه استفاده خارج شد. از هفت دستگاه و وسیله بازی غیراستاندارد چهار دستگاه مربوط به شهربازی شهرستان اسفراین‌، دو دستگاه شیروان و یک دستگاه آشخانه است. همچنین طی بازرسی‌های گذشته موارد عدم‌تطابق با استانداردهای ملی اجباری همراه با جزئیات موارد نقص جهت اصلاح به راهبران شهربازی‌ها و مسئولان ذی‌ربط اعلام شده است. این دستگاه‌ها به‌علت عدم‌رفع نواقص و پایان مهلت‌های قانونی و بی‌توجهی راهبران به اخطارهای داده شده، پلمب شده است و تا زمان اخذ تأییدیه استاندارد از دسترس عموم خارج می‌شوند.

درآخرین بازرسی از شهربازی شهرستان بجنورد در فروردین‌ماه سال‌جاری‌، مواردی از نقص مشاهده و به راهبر مربوطه اعلام شده است و پس از اعلام آمادگی و رفع‌نواقص توسط راهبر هم‌اکنون در حال بازرسی مجدد از جانب شرکت بازرسی تأیید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد است؛ بنابراین درصورت گزارش عدم‌انطباق هر کدام از تجهیزات با توجه به پایان مهلت‌های قانونی داده شده‌، بدون وقفه زمانی دستگاه نامنطبق با استاندارد، مطابق تبصره چهار ماده 9قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد پلمب و تا زمان اخذ تأییدیه استاندارد از دسترس خارج خواهد شد.

قم
هر هفته بازرسی از شهربازی‌ها

استان قم نیز با دارا بودن پنج شهربازی بزرگ و تعدادی شهربازی کوچک و همچنین به‌دلیل محدوده جغرافیای کوچکی که نسبت به استان‌های دیگر دارد، هر هفته به‌ویژه در آخر هفته‌ها و زمان مراجعه شهروندان قمی، کارشناسان اداره کل استاندارد قم از این شهربازی‌ها بازدید می‌کنند که در 3‌ماه گذشته تا‌کنون پنج دستگاه وسیله بازی در شهربازی‌های گوناگون استان پلمب شده است. محمد حسین نجفی،‌کارشناس حوزه شهربازی اداره کل استاندارد استان قم در این‌باره به خبرنگار ما گفت:«در حال حاضر هیچ شهربازی‌ای در استان قم نیست که بدون توجه به اخطار‌های اداره استاندارد اقدام به فعالیت کند».وی افزود: «شهروندان درصورت مشاهده مواردی در زمینه استاندارد تجهیزات شهربازی‌ها می‌توانند به اداره استاندارد استان قم اطلاع دهند». وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا بر شهربازی میدان هفتاد ودو تن قم که یکی از شهربازی‌های قدیمی کشور به‌حساب می‌آید‌، نظارت بیشتری صورت می‌گیرد؟ گفت: «ازدو سال پیش که حادثه مرگباری در دستگاه ترن هوایی این شهربازی رخ داد، بازرسی‌های منظمی تاکنون از دستگاه‌های این مجموعه انجام شده است و با توجه به اینکه این شهربازی در مسیر رفت‌وآمد مسافران سایر شهر‌های کشور است به‌همین‌خاطر توجه ویژه‌ای به آن می‌شود». چندی پیش چهار دستگاه از وسایل شهربازی‌های بوستان علوی و هفتادودوتن به‌دلیل قدیمی بودن جمع‌آوری شده است.

کد خبر 184671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز