شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

انتشار فیلم موهن نسبت به پیامبر اکرم(ص) اگرچه از حیث سخیف بودن با هتک حرمت قرآن توسط نظامیان آمریکایی که در پایگاه نظامی بگرام افغانستان اتفاق افتاده بود برابری می‌کند اما به زعم بسیاری از کارشناسان می‌تواند اهداف و دلایل خاص خود را داشته باشد.

آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی

درباره این حادثه و پیامدهای آن با آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، از مدرسین حوزه علمیه قم گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت اقدام اخیر برخی رسانه‌های غربی در پخش فیلم موهن نسبت به پیامبر اکرم(ص) را چه می‌دانید؟

ابتدا من تأسف شدید و ناراحتی عمیق خودم را از این اهانت بسیار زننده و فجیعی که توسط یک فیلمساز صهیونیستی با کمک اسرائیل و آمریکا صورت گرفت به ساحت مقدس امام زمان(عج) تسلیت عرض می‌کنم و ابراز انزجار شدید خودم را از این طریق اعلام می‌کنم و امیدوارم کسانی که این حادثه را به‌وجود آوردند هرچه زودتر مؤاخذه شوند و به سزای این عمل بسیار زشت خودشان برسند.

اما درباره اهداف چنین اقداماتی چند مطلب وجود دارد؛ مطلب نخست این است که اسلامگرایی در دنیا بسیار با سرعت دارد رشد می‌کند. ما وقتی آمارهایی که درخود آمریکا از ساخت مسجد و تعداد مسلمانان منتشر می‌شود را ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم که توجه به اسلام و اسلامگرایی در میان ملت‌های دنیا زیادشده است. بیداری اسلامی که طی سه سال اخیر در کشورهای اسلامی به‌وجود آمده، امروز گسترش شعاع‌های اسلامگرایی در میان مجموعه بشریت را در پی داشته. به‌نظر می‌رسد اینها به وسیله این کار خود می‌خواستند پاسخی به این اسلامگرایی بدهند. اقدام اخیر غربی‌ها برخلاف تمام قوانینی است که در آن احترام به مقدسات ادیان مورد توافق قرار گرفته است.

  • این حادثه چه تأثیر بر بیداری اسلامی در منطقه دارد؟

به‌نظر بنده اگر چه یک طرف قضیه اخیر بسیار ناراحت‌کننده است و قلوب بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان را جریحه دار کرده، اما سوی دیگر آن برای ما بسیار میمون و مبارک است. طرف دیگر قضیه این است که در اینگونه حرکات در وهله اول یک آگاهی مضاعف برای مسلمین به‌وجود می‌آید.

ما می‌توانیم بگوییم هنوز بخش بسیار زیادی از مسلمانان از عمق توطئه‌های اسرائیل و آمریکا آگاه نیستند. اینگونه قضایا برای برخی آگاهی جدید و برای برخی دیگر آگاهی مضاعف به‌وجود می‌آورد و دشمن‌شناسی مسلمانان که امروز یک امر بسیار مهم و ضروری است را به‌وجود می‌آورد. جهت دوم اتحاد بین مسلمانان است که وجود پیامبر اکرم(ص) با همه قداست و ارزش‌هایی که دارند یک امر مشترک بین همه طوائف مسلمین به‌حساب می‌آیند.

  • واکنش مسلمانان در دنیا نسبت به این توهین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واکنش مسلمانان یک امر طبیعی است، اما به‌نظر می‌رسد که برخی سران کشورهای تحول یافته باید قوی‌تر وارد میدان می‌شدند. ما از دولت‌های جدید برخی کشورها مانند مصر که با از بین رفتن حاکمان قبلی بر مسند کار قرار گرفته‌اند انتظار داریم بیشتر به میدان بیایند و از این حرکت مردمی حمایت کنند. ما امیدواریم که حرکت‌های مردمی گسترش پیدا کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که آمریکا همیشه چنین حوادثی را به‌وجود می‌آورد و درنهایت هم به‌دنبال آن است که ماجرا را خنثی کند و نگذارد که حرکت‌های عمیق گسترش بیابد. من امیدوارم حرکت‌های جدید ادامه پیدا کند و به این زودی خاتمه پیدا نکند.

اساس بحث اینجاست که سیاستی که صهیونیسم در جهت اسلام هراسی و اسلام زدایی دنبال می‌کند، با این فیلم درست در نقطه مقابل قرار می‌گیرد و موجب اسلامگرایی در دنیا خواهد شد و اثر خود را خواهد گذاشت. بنده امیدوارم که این اتفاق یک اثر مهم بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بگذارد و مسلمانان و مسیحیانی که با اعلام انزجار همدلی خودشان را در مقابل این توهین نشان داده‌اند دیگر به اوباما رأی ندهند تا از دوره دوم ریاست‌جمهوری محروم شود.

کد خبر 184630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز