گروه سیاسی: در ادامه اعتراض‌ها به فیلم موهن آمریکایی که در آن به ساحت مقدس پیامبر اعظم توهین شده است، رئیس قوه قضاییه روز گذشته در پیامی اقدام موهن اخیر علیه ساحت مقدس پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) را محکوم کرد و گفت: دولت آمریکا نمی‌تواند به بهانه آزادی بیان از زیر بار مسئولیت این اقدام غیرقابل‌گذشت شانه خالی کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از این پیام تأکید کرد که هر چند بی‌حرمتی به ساحت مقدس انبیای الهی، خصوصا پیامبر اعظم اسلام حضرت محمد(ص) برای نخستین‌بار نبوده، لیکن در این مقطع از زمان که بیداری اسلامی منطقه و بلکه جهان را فراگرفته است، عواقب این اقدام موهن درس بزرگ و فراموش نشدنی به استکبار جهانی و اذناب آن خواهد داد.

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید هم در واکنش به این فیلم موهن گفت که از همه مسلمانان درخواست می‌کنیم که در مقابل توطئه سران استکبار و رژیم صهیونیستی ساکت ننشینند.همچنین دیروز سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خواستار برخورد جدی آمریکا با عوامل اصلی انتشار فیلم توهین‌آمیز به پیامبر اسلام شد و تصریح کرد که آنها نمی‌توانند به نام آزادی بیان به سادگی از کنار این قضیه بگذرند.

روز جمعه نیز بعد از اقامه نمازجمعه هزاران نفر از نمازگزاران ایرانی با راهپیمایی خشم خود را از این اقدام موهن نشان دادند و خواستار عذرخواهی دولت آمریکا از مسلمانان شدند.محمد خزاعی انتشار فیلم توهین‌آمیز به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در چارچوب پروژه اسلام هراسی دانست و تصریح کرد: اگر کشورهای غربی و آمریکا با موارد قبلی توهین به مقدسات به‌طور جدی برخورد کرده بودند، شاهد اهانت اخیر نبودیم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل اظهار داشت: اقدام اخیر از دو منظر قابل بررسی است. اول اینکه این امر در واقع همان پروژه اسلام‌هراسی است که برای بهره‌برداری‌های سیاسی تکرار می‌شود. این امر دارای سابقه است و از زمان سلمان رشدی شروع شده و پس از آن نیز این امر به‌طور مکرر در مورد قرآن کریم، شئونات اسلامی و در مورد اخیر پیامبر اکرم(ص) انجام شده است. دوم اینکه از نظر کنوانسیون‌های بین‌المللی، مقررات بین‌المللی و همینطور منشور ملل متحد هرگونه اهانت به ادیان ابراهیمی، پیامبران و شخصیت‌های مقدس ادیان و به‌ویژه کتاب‌های مقدس ادیان آسمانی محکوم شده و این موضوع را شما به صراحت می‌توانید در کلیه این مباحث مشاهده کنید.

خزاعی اضافه کرد که اینگونه اقدامات نهایتا باعث خواهد شد که منازعات بین ادیان، ملت‌ها و فرهنگ‌ها بالا بگیرد و این امر به نفع بشریت نخواهد بود. لذا ما از دولت آمریکا انتظار جدی داریم که اگر چه در گذشته نسبت به آن کشیش آمریکایی که اقدام به قرآن‌سوزی کرد کوتاهی غیرقابل‌قبولی شد، شدیداً با عوامل اقدام ضد‌انسانی، ضد‌بشری و ضد‌عقلانی اخیر برخورد جدی کند و آنها نمی‌توانند به نام آزادی بیان از کنار این قضیه به سادگی بگذرند و به محکوم کردن حادثه اکتفا کنند.

از سوی دیگر حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه نیز در جمع طلاب و نخبگان سیاسی حوزه علمیه سراسر کشور انتشار فیلم موهن علیه پیامبر اسلام را در تضاد کامل با اصول و قواعد بین‌المللی حق آزادی بیان ذکر کرد.

معاون وزیر خارجه گفت: قطعنامه‌هایی که از سال 1999تاکنون در شورای حقوق بشر پیرامون «توهین به ادیان» به تصویب رسیده و همچنین قطعنامه‌های مشابهی که در کمیته سوم از سال 2006میلادی تا به امروز به تصویب رسیده‌اند، عموما موضوع «منع اهانت به ادیان» را در قالب مباحث مربوطه به «تبعیض نژادی و بیگانه‌ستیزی» مورد بررسی قرار داده‌اند. وی افزود: موضوع آزادی بیان در قطعنامه‌ توهین به ادیان که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی در آخرین اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ارائه شد، در خلال دو بند 10و 26، مورد اشاره قرار گرفت.

در بند 10قطعنامه آمده است: هر فرد حق دارد از آزادی بیان برخوردار باشد، اما اعمال این حق باید همراه با رعایت وظایف و مسئولیت‌هایی اعمال شود و ممکن است بر این اساس حق مزبور طبق قانون محدود شود.در بند دو ماده 19میثاق حقوق سیاسی- مدنی نیز آمده است: اعمال آزادی بیان باید بنا به ضرورت‌های ذیل تابع محدودیت‌های معینی قرار گیرد که این محدودیت عبارتند از: احترام به حقوق و حیثیت دیگران، حفظ امنیت ملی یا نظم و حفظ سلامت و اخلاق عمومی. محمد آشوری عضو هیأت رئیسه مجلس هم تولید فیلم‌ها و کالاهای فرهنگی مخرب و موهن به اسلام و ارزش‌های اسلامی را در راستای پروژه قبح‌زدایی از مقدسات مسلمین جهان ارزیابی کرد.

کد خبر 184629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز