شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس کشور- به جز دبستان‌ها- مصوبه ندارد اما وزیر آموزش و پرورش معتقد است که لغو این تعطیلی قانون می‌خواهد، البته دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش هم اعلام کرده این شورا مصوبه‌ای برای تعطیلی روزهای پنجشنبه ندارد.

مدرسه

حمید‌رضا حاجی‌بابایی به فارس اعلام کرده که اگر قرار است تعطیلی روزهای پنجشنبه تغییر کند، باید وزیر آینده نیز مراحل قانونی را طی کند.او که همچنان اصرار دارد همه طرح‌های آموزش و پرورش بدون طی مراحل آزمایشی در دولت دهم اجرایی شود، گفت: تا حالا مگر مصوبه‌ای داشته‌ا‌یم که گفته باشد آموزش و پرورش چه روزی درس بدهد؟ و تنها این شورای‌عالی آموزش و پرورش بوده که تصمیم گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چه ضمانتی برای اجرای تعطیلی پنجشنبه‌ها وجود دارد و اینکه وزیر بعدی آن را حذف نکند»، اظهار داشت: بند الف راهکار1.1در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر «متناسب‌‌سازی‌ حجم و محتوای کتاب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان» و راهکار21.6 به «تحول در ساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و تعیین و متناسب‌سازی ساعات و روزهای آموزشی در طول هفته» اشاره دارد. حاجی‌بابایی افزود: در فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده است «سیاستگذاری و تصمیم‌گیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر پایه این سند بر عهده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.»

به گفته او بر این اساس باید شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب کند و ما تمام این اقدامات را انجام داده‌ایم و در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب کرده‌ایم. وی اضافه کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، تحول بنیادین براساس فلسفه تعلیم و تربیت باید در هیأت دولت مصوب شود که به جز در هیأت دولت، در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب کرده‌ ایم.

تعطیلی براساس کدام مصوبه

در همین حال دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش دو روز پیش در گفت‌وگو با فارس تصویب تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس کشور در شورای‌عالی آموزش و پرورش را رد کرد. مهدی نوید‌ادهم درخصوص گفته‌های ضد‌و نقیض مبنی بر تعطیل بودن یا نبودن مدارس در روزهای پنجشنبه‌ اظهار کرد: مصوبه‌ای در شورای‌عالی آموزش و پرورش تحت عنوان تعطیلی مدارس نداریم بلکه مصوبه‌ این شورا با عنوان «ساماندهی زمان آموزش» است. وی ادامه داد: منظور از ساماندهی زمان آموزش، یعنی چگونه از زمانی که در اختیارمان هست، استفاده بهینه به عمل آید؛ این استفاده بهینه شامل درون کلاس، حیاط مدرسه، خانه و جامعه است.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: مصوبه ساماندهی زمان آموزش در طول سال تحصیلی در مدارس لازم‌الاجراست و از اول سال تحصیلی باید اجرا شود. نویدادهم در پاسخ به این پرسش که«بر این اساس آیا مدارس باید در روزهای پنجشنبه باز باشند‌»، گفت: مدارس می‌توانند فوق برنامه داشته باشند یا نداشته باشند که این براساس اقتضا و شرایط مدرسه است. این جمله دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش که مدارس می‌توانند فوق برنامه داشته باشند یا نداشته باشند با سخنان قبلی مسئولان آموزش و پرورش که تأکید می‌کردند مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل نیست در تعارض است.

تعطیلی دبستان‌ها مصوبه دارد

در بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس که سال گذشته در 80درصد مدارس کشور اجرا شد یک خلط به‌وجود آمده است، تنها تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دارد و نه تعطیلی مدارس دوره‌های راهنمایی و متوسطه. به همین دلیل‌است که وزیر آموزش و پرورش گفت: تعطیل‌شدن مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه از وظایف شورای‌عالی آموزش و پرورش است و نیازی به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش بهمن 89 در حاشیه آیین نواخته‌شدن زنگ گلبانگ انقلاب در دبستان دخترانه فجر منطقه 16شهر تهران گفت: بهتر است دبستان‌ها روزهای پنجشنبه تعطیل باشد و طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس دوره ابتدایی در دست بررسی است. به هر حال سال گذشته تحصیلی 80درصد مدارس کشور روزهای پنجشنبه تعطیل بود و از سال تحصیلی جدید که در آستانه آن قرار داریم مقرر شده طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه اجرا شود به جز در مدارس دو نوبته که امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

کد خبر 184606
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز