پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد رسولی: شرکت اینتل اعلام کرد که یک کارخانه تولید تراشه‌های کامپیوتری را در چین راه‌اندازی خواهد کرد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر از پکن افزود: راه‌اندازی این کارخانه را می‌توان نقطه عطفی در صنایع الکترونیکی و کامپیوتری چین دانست زیرا آنها را از مونتاژ کاری صرف خارج کرده و به عنوان یک سازنده و نوآور در این صنعت مطرح خواهد کرد.

پاول اتلینی، مدیر اجرایی اینتل، در پکن ضمن خوشحالی از این سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلاری افزود: چین در حال عبور از یک دنیای گذار در صنایع و تکنولوژی است. اکنون فقط از چین به عنوان یک کشور کم هزینه یاد می‌شود و کارخانه‌های تولید و مونتاژ بسیاری به دلیل هزینه‌های کم در این کشور مستقر شده‌اند ولی با راه‌اندازی این کارخانه، آنها می‌توانند به عنوان یک تولیدکننده مطرح شده و در‌ آینده نزدیک به نوآوری و ابداع در صنعت تراشه‌های کامپیوتری بپردازند.

این کارخانه که قرار است در شهر شمالی دالیان راه‌اندازی شود، قرار است تا سال 2010 به بهره‌برداری برسد. این کارخانه اگرچه دارای آخرین تکنولوژی ساخت تراشه نیست، ولی اولین کارخانه پیشرفته ساخت تراشه در آسیا محسوب می‌شود. اینتل علاوه بر این کارخانه، دارای هشت کارخانه دیگر در نقاط مختلف جهان می‌باشد.

دولت آمریکا، اخیراً محدودیت‌هایی را برای فعالیت شرکت‌های کامپیوتری بزرگ در چین قرار داده‌است تا از فعالیت بی‌رویه آنها در این کشور جلوگیری کند.

چین به عنوان رقیب صنعتی و اقتصادی آمریکائی‌ها محسوب می‌شود و دولت آمریکا از ورود صنایع انحصاری خود ( علی‌الخصوص کامپیوتر) به این کشور هراس زیادی دارد.

شرکت‌های آمریکایی بزرگ نیز به دلیل بازار بسیار بزرگ چین و هزینه‌های کم نیروی کار و منابع، در چند سال اخیر رویکرد بی سابقه‌ای به این کشور داشته‌اند. به همین دلیل دولت نیز تمام فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ را تحت نظر دارد تا خارج از معیارهای مشخص شده، صنایع را در اختیار چینی‌ها قرار ندهند.

در مورد این کارخانه نیز دولت آمریکا اجازه انتقال آخرین تکنولوژی‌ ساخت تراشه را به اینتل نداده است و آنها را مجبور به استفاده از تکنولوژی ساده‌تری کرده است.

چینی‌ها به دلیل ساخت این کارخانه توسط اینتل در کشورشان، جشنی را در سالن بزرگ مردم در پکن برگزار کردند که در آن مقامات سیاسی چین و آمریکا نیز حضور داشتند. 

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 18460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز