پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه خبری او.ار.اف گزارش داد، نتیجه تحقیقاتی یکساله درباره دروغ‌گویی در اتریش می‌گوید هر شخص روزانه تا سقف 200 بار دروغ می‌گوید.

به این ترتیب می‌توان گفت دروغ به همراهی دایمی برای برخی انسان‌ها بدل شده است.

دروغ یعنی تحریف واقعیت
هر کدام از ما امکان دارد همه روز را دروغ بگوید. دروغ به معنای تحریف واقعیت است، یعنی چیزی را آگاهانه دیگرگونه تلقی کردن. هاینس سانگرله، روانشناس می‌گوید دروغ از زمانی که بخواهیم خود را آرایش کنیم، آغاز می‌شود.

وی افزود، در حالت افراطی می‌توان گفت، زمانی که شخصی خود را آرایش کند، به دیگران دروغ می‌گوید، زیرا ماسکی را بر چهره می‌نهد و تصویری را از خود به نمایش می‌گذارد که خودش می‌خواهد.

جایی که مردان و زنان اغلب دروغ می‌گویند
مردان غالبا 20 درصد بیشتر از زنان دروغ می‌گویند. آنها واقعیت را بیش از هر چیز درباره خودرو، علایق و حتی در برخی موارد درباره کارشان تحریف می‌کنند.
بانوان درباره سن، وزن یا وفاداری‌شان در دوستی‌ها متوسل به دروغ می‌شوند.

زمخت شدن بدون دروغ!
با این حال بخش عمده‌ای از دروغ‌های ما بی‌ضرر هستند. یعنی نه به خود شخص و نه به دیگران آسیبی رسانده نمی‌شود. هربرت مادرتونر، روانشناس می‌گوید، ما باید بتوانیم دروغ بگوییم، زیرا اگر همیشه حقیقت را بگوییم، احتمالا زمخت‌ترین انسان‌ها می‌شدیم. در این صورت شاید منافی شئونات اخلاقی و حتی هتاک می‌بودیم.

تلاش برای جلب احترام
مادرتونر ادامه داد که انسان‌ها از طریق دروغ گفتن می‌خواهند احترام و عشق دیگران را به خود جلب کنند.

باید توجه داشت که چه می‌گوییم
کسی که بگوید در زندگی‌اش دروغ نمی‌گوید، دروغ می‌گوید. این نتیجه تحقیقات یک ساله درباره دروغ است. فقط یک چیز مهم است: اگر دروغی می‌گوییم باید دقت کرد که چه گفته می‌شود، در غیر این صورت می‌تواند به ضررمان تمام شود.

کد خبر 18434

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز