چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دونالد رامسفلد، وزیر دفاع پیشین آمریکا به دلیل اتهاماتی که در خصوص شکنجه 9 زندانی سابق عراقی و افغانی به وی وارد است، مورد محاکمه قرار نخواهد گرفت.

روزنامه تاگس اشپیگل در گزارشی از واشنگتن و کارلزروهه نوشت، توماس هوگان، قاضی نظامی آمریکایی طرح دعوی در این خصوص را در واشنگتن رد کرد.

وی در بیان دلیل این امر گفت که رامسفلد را نمی‌توان در برابر دادگاهی آمریکایی مورد محاکمه قرار داد، زیرا شاکی تاکنون هیچگاه در آمریکا نبوده است.

این زندانیان شکایت خود را سال 2005 علیه رامسفلد و سه تن دیگر از مقامات نظامی ارشد آمریکایی مطرح کردند. آنها اعلام کردند به صورتی اشتباه بازداشت شده و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

در یک جلسه استماع که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی برگزار شد، هوگان اعلام کرده بود که در صورت موفق شدن این پرونده، از منظر تئوریک، اسامه بن لادن، رییس القاعده هم می‌تواند چنین شکایتی را پیگیری کند، زیرا جورج بوش، رییس جمهور آمریکا پیش از این وی را تهدید به مرگ کرده است.

اعلام جرم در آلمان در حالت معلق

دادگستری آلمان از نوامبر گذشته در حال بررسی اعلام جرمی علیه رامسفلد است که اتحاد بین‌المللی وکلا آن را مطرح کرده است. در این اعلام جرم، رامسفلد به بدرفتاری با زندانیان عراقی و نیز در زندان گوانتانامو متهم شده است.

شاکیان در لایحه‌ 220 صفحه‌ای‌شان علاوه بر موارد مطروحه، موضوع محاکمه جنایتکاران جنگی را در دادگاه‌های بین‌المللی یادآور شده‌اند. آمریکا این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این لایحه شاکیان تاکید کرده‌اند که رامسفلد و نظامیان ارشد آمریکا به دلیل نقض قوانین جنگی تحت پیگیرد قرار نگرفته‌اند. به گفته سخنگوی دادگستری آلمان، این که کار بررسی این شکواییه چه زمانی به پایان برسد، هنوز مشخص نیست.

کد خبر 18414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز