دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جنجال‌های فیلم «گشت ارشاد» همچنان ادامه دارد. فیلمی که در زمان اکران عمومی‌اش مخالفت‌هایی را برانگیخت و سرانجام هم از پرده پایین آمد، چند روزی است وارد شبکه نمایش خانگی شده است.

سینما - فیلم گشت ارشاد

نسخه‌ای که حالا به‌صورت دی‌وی‌دی عرضه شده و جالب اینکه هم کارگردان از آن ناراضی است و هم منتقدان گشت ارشاد به آن معترض هستند. جدای از خود فیلم، ضمائم موجود در نسخه دی‌وی‌دی گشت ارشاد بحث‌انگیز شده است. یکی از این ضمائم سکانس‌های حذف‌شده است که شامل هفت فصلی است که به‌گفته سهیلی در مرحله تدوین و برای روان‌تر شدن ریتم فیلم کنار گذاشته شده است.سکانس‌هایی که نه در نسخه جشنواره از آن خبری بود و نه در فیلمی که اکران عمومی شد.

این سکانس‌ها چون در فیلم موجود نبوده شامل ممیزی نشده ولی دست‌کم در یکی، دو تا از این فصل‌ها مواردی به چشم می‌خورد که به‌نظر می‌رسد با تسامح مسئولان ارشاد به دی‌وی‌دی گشت ارشاد راه پیدا کرده است. بخش حاشیه‌های اکران نیز با تمرکز بر اتفاق‌هایی که از ابتدای آغاز تولید فیلم تا پایان اکرانش رخ داد شامل مواضع موافقان و مخالفان گشت ارشاد و البته کارگردان فیلم است و در جاهایی حملات تندی به حوزه هنری و شهرداری شده که البته حرف تازه‌ای نیست و سهیلی در همان روزهای پایان اکران فیلمش آنها را بر زبان آورده بود ولی راه‌یافتن آنها به دی‌وی‌دی گشت ارشاد در نوع خود جالب توجه و سؤال‌برانگیز به‌نظر می‌رسد. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اساساً موسسات تولید فیلم برای شبکه نمایش خانگی بدون مجوز ارشاد نمی‌توانند محصولات خود را برای توزیع ارائه کنند و به‌نظر می‌رسد مسئولان ارشاد به«گشت ارشاد» با همین وضعیت فعلی مجوز داده‌اند. جالب‌تر آنکه در بخش‌هایی از این دی‌وی‌دی چندتن از بازیگران در پشت صحنه فیلم درباره گشت ارشاد صحبت‌های تندی مطرح می‌کنند.

چه کسی اکران را متوقف کرد؟

با توجه به مواضع وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کشور نسبت به فعالیت فرهنگی دو نهاد حوزه هنری و شهرداری، راه یافتن انتقادهای سعید سهیلی از این دونهاد به دی‌وی‌دی گشت ارشاد عجیب به‌نظر نمی‌رسد. این می‌تواند تسامح و تساهل تیم جواد شمقدری برای زیر سؤال بردن نهادهایی باشد که منتقد سیاست‌های سینمایی وزارت ارشاد هستند. بدیهی است که اگر پیکان حملات سهیلی رو به وزارت ارشاد بود، چنین مواضعی به نسخه دی‌وی‌دی فیلم راه‌نمی‌یافت.

اما سؤالی که هنوز هم باتوجه به حرف و حدیث‌هایی که وجود دارد قابل طرح شدن است، این است که چه کسی داستان پایین آوردن گشت ارشاد و فیلم «خصوصی» را آغاز کرد، پیش از اینکه حوزه هنری و شهرداری با صدور بیانیه اعلام کنند که به احترام مردم متدین به اکران این فیلم‌ها در سینماهایشان خاتمه می‌دهند، ادارات کل ارشاد چند شهرستان، فیلم‌های گشت ارشاد و خصوصی را از پرده پایین آورده بودند. همه آنچه بعدها مسئولان شورای صنفی، مدیران سینمایی و سازندگان گشت ارشاد و خصوصی به‌عنوان بی‌قانونی از آن یاد کردند قبلا توسط ادارات زیرمجموعه ارشاد رخ داده بود ولی جالب است که این اقدام نه اعتراض آنها را درپی داشت و نه حتی به آن اشاره‌ای صورت می‌گرفت.حالا دی‌وی‌دی گشت ارشاد فصلی برای تکرار انتقادهای سهیلی از حوزه هنری و شهرداری گشوده است. جدای از این، نحوه استفاده از صحبت‌های غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس و رئیس فرهنگستان ادب و صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ضمائم دی‌وی‌دی گشت ارشاد نیز سؤال‌برانگیز است. مثلا اعلام مخالفت حداد عادل نسبت به فیلم در رسانه ملی، به تصویری از تماشاگران گشت ارشاد کات می‌شود که در حال خروج از سالن جملگی از فیلم ابراز رضایت می‌کنند!

جمع‌آوری گشت ارشاد

درپی اعتراض‌هایی که از نسخه ارائه‌شده گشت ارشاد صورت گرفت، ارشاد اعلام کرد که این فیلم را از سطح شهر جمع‌آوری خواهد کرد.ظاهرا مشکل به این نکته بازمی‌گردد که برخی از اصلاحات ارشاد در نسخه موجود اعمال نشده است. این درحالی است که مهدی عقیلی میرآبادی، قائم‌مقام اداره کل نظارت و ارزشیابی قبلا اعلام کرده بود تمام اصلاحات مورد نظر ارشاد در نسخه موجود گشت ارشاد اعمال شده است. البته مقامات ارشاد در فاصله کوتاهی حرف خود را عوض کردند و درنهایت اعلام شد این فیلم از روز یکشنبه از سطح شهر جمع‌آوری خواهد شد.

اعتراض به جمع‌آوری گشت ارشاد

در پی اعلام جمع‌آوری فیلم گشت ارشاد از شبکه نمایش خانگی که به دوپینگی دیگر برای فروش بیشتر فیلم شبیه بود، رئیس اتحادیه مؤسسات ویدئورسانه در یادداشتی با طرح اینکه پاسخ یک اشتباه کوچک با اشتباه بزرگ‌تر داده شده، به این موضوع اعتراض کرد.در یادداشت حمید رضا نوروزی آمده است: «جمع‌آوری فیلم گشت ارشاد از سطح شهر، آب در هاون کوبیدن است، چرا که آب ریخته را دیگر نمی‌توان جمع کرد و جدا از اینکه جمع‌آوری آن از سطح شهر غیرعملی است، اگر هدف این است که خانواده‌ها به دلایل فرهنگی این فیلم و ضمائم آن‌را نبینند دستور جمع‌آوری اولا مردم را در دیدن این فیلم ترغیب می‌کند، ثانیا جمع‌آوری این فیلم از سطح شهر در شرایط بحرانی نمایش خانگی ضربه بزرگ و غیرقابل جبرانی به کالبد این صنعت خواهد زد چرا که اولا ضرر و زیان بسیار هنگفتی را به مؤسسه ناشر خواهد زد، ثانیا جمع‌آوری آن از سطح شهر اعتماد ایجاد شده بین مؤسسات ویدئورسانه و فروشگاه‌های عرضه‌کننده را از بین خواهد برد و قطعا منبعد عرضه سایر محصولات فرهنگی در این جایگاه با اما و اگرها مواجه خواهد شد.»

صدور مجوز در مجلس بررسی می‌شود

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خبر از برگزاری جلسه‌ای ویژه به‌منظور بررسی صدور مجوز برای انتشار فیلم گشت ارشاد در شبکه نمایش خانگی را داد. علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام این خبر در توضیح دلایل برگزاری این جلسه در گفت‌وگو با مهر، گفت: انتشار فیلم سینمایی گشت ارشاد در شبکه نمایش خانگی و صدور مجوز این حضور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سؤال‌برانگیز شده است. از همین رو درنظر داریم دلایل صدور مجوز برای انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی را در جلسه ویژه‌ای مورد بررسی قرار دهیم. عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه افزود: نمایش این فیلم در اکران عمومی مورد اعتراض قرار گرفت و دامنه این اعتراض به جایی رسید که اکران عمومی گشت ارشاد متوقف شد؛ حال اینکه بار دیگر شاهد هستیم این فیلم با صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد منتشر و دوباره با واکنش گروه‌های مختلف و همچنین مردم جمع‌آوری شد.

مجلس، وزیر ارشاد را فراخواند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به آنچه پخش بخش‌های غیرقانونی فیلم سینمایی گشت ارشاد در سطح جامعه خواند، از سؤال نمایندگان از وزیر ارشاد در این رابطه خبر داد. حمید رسایی درخصوص رایزنی‌هایش با نمایندگان در صحن علنی مجلس با اعلام این مطلب افزود: سی دی گشت ارشاد که توسط مؤسسه ای قانونی در سطح جامعه پخش شده، همراه با بخش‌هایی است که پیش از این به صلاحدید وزارت ارشاد از این فیلم حذف شده بود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: من از وزیر ارشاد در مورد این سی‌دی سؤال کردم. وزیر ارشاد نکاتی را مطرح کردند و در صحن مجلس نیز در این خصوص سؤالی را طرح کردیم.

کد خبر 184125

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز