همشهری آنلاین: یک محقق حوزه فقه و ارتباطات با اشاره به اینکه توجه به اینکه چه چیزی با غیبت کردن از بین می‏رود و حفظ دیانت و انسانیت و آسودگی وجدان وهمچنین سلامتی روابط انسانی با غیبت نکردن میسر می‏شود گفت توجه به این مسائل باعث اصلاح این عارضه و ازبین رفتن آثار سوء آن می‏شود.

دکتر احمد پهلوانیان در مورد تعریف غیبت و زشتی آن در اسلام به خبرنگارمهر گفت: غیبت، ذکر فردی است که غایب است که اگر متوجه آن بشود ناخشنود می‏شود. این ذکر ممکن است با زبان، حرکت و یا یک اشاره به طور مستقیم یا غیرمستقیم صورت گیرد. هرکدام از اینها در منطق اسلام از گناهان کبیره محسوب می‏شود.

وی در مورد دلایل عادت زشت غیبت در مردم هم گفت: ضعف و کمبود شخصیتی دلیل عمده غیبت کردن‏‌ها است. یعنی احساس کوچکی در برابر کسی و یا اینکه کمبودی در برابر او داشته باشیم و آن فرد برتری‏ای نسبت به ما دارد برای همآوردی کردن با او، در شخصیت او با غیبت کردن تخلل ایجاد می‏کنیم و شخصیت او را خدشه دار می‏کنیم. حسادت و نتوانستن دیدن پیشرفت دیگران از جمله این کمبودهاست.

مدیر مسئول فصلنامه دین و رسانه درمورد آثار سوء غیبت در خانواده و جامعه هم اظهارداشت: به تعبیر اسلام غیبت پیامدها و بازخوردهای خیلی منفی برای خانواده و جامعه دارد. ایجاد کینه و عداوت و دشمنی و از بین رفتن خلوص و صداقت در میان افراد خانواده و جامعه از آثار سوء غیبت کردن است. یعنی غیبت کردن هرگونه رابطه پاک و صمیمی را از بین می‏برد.

این نویسنده و محقق حوزه فقه و ارتباطات درباره رابطه گپ‌های خودمانی و دورهم خوش بودن‌ها با غیبت کردن هم یادآورشد: اهل جهنم یکی از ویژگی‎هایشان مشغول بودن در محافل و جلسات بی فایده در دنیا بوده است. یعنی لقلقه زبانی و لهو و لعب و نقل مجلس شدن در این جلسات با غیبت کردن باعث جهنمی شدن آنها شده است.

پهلوانیان درمورد راهکار اصلاح عادت بد غیبت در مردم هم تصریح کرد: در روایتی داریم هم غیبت کننده و هم کسی که غیبت را می‎شنود هردو آتش جهنم را برای خود فراهم می‏کنند. لذا تعبد به دین اسلام و آگاهی از پیامدهای سوء غیبت کردن و همچنین درک آثار مثبت غیبت نکردن راهکار اصلاح این عادت زشت در میان مردم است.

وی درپایان یادآورشد: در روایات داریم غیبت کردن از زنای با محارم بدتر است و یا غیبت خوردن بخشی از بدن برادر مرده خود است.توجه به اینکه چه چیزی با غیبت کردن از بین می‏رود و حفظ دیانت و انسانیت و آسودگی وجدان وهمچنین سلامتی روابط انسانی با غیبت نکردن میسر می‏شود باعث اصلاح این عارضه واز بین رفتن آثار سوء آن می‏شود.

کد خبر 183978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز