گروه اقتصادی: درحالی‌که تا‌کنون آمار دقیقی از میزان اشتغال‌زایی در سال گذشته اعلام نشده، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده ایجاد دو میلیون و 305هزار شغل در سال‌جاری را مطرح کرده است.

این گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هشدار فعالان بازار کار مواجه شده است. آنها شرایط کنونی را متناسب با تحقق وعده‌های اشتغال‌زایی دولت ارزیابی نمی‌کنند. به گزارش همشهری، عبدالرضا شیخ‌‌الاسلامی با اشاره به اینکه دو میلیون و 305هزار شغل در سال‌جاری ایجاد می‌شود گفت: از این رقم یک میلیون و 115هزار شغل جدید و مابقی حفظ اشتغال موجود است؛ به‌نحوی که در بخش حفظ اشتغال موجود یک میلیون و 70هزار شغل مربوط به کسانی است که در کوتاه‌مدت بیکار و به‌طور مجدد شاغل شده‌اند و 120هزار شغل نیز به جابه‌جایی فعالیت‌ها و مشاغل مربوط می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که با تحقق این میزان از اشتغال‌زایی در سال‌جاری، دو درصد از نرخ بیکاری کشور کاسته خواهد شد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان و فعالان بازار کار با استناد به تجربه سال‌های قبل و نیز شرایط سال‌جاری تحقق این وعده را دور از انتظار ارزیابی می‌کنند.

همچنین مروری بر آمارهای رسمی نشان می‌دهد که عملا وعده‌های اشتغال‌زایی در حد شعار باقی مانده و قابلیت اجرایی شدن پیدا نکرده است. کارشناسان معتقدند که بیکاری 24درصدی جوانان 15تا 29ساله و همچنین 12.3درصدی جمعیت 10ساله و بیشتر که تنها 1.2درصد نسبت به نرخ بیکاری سال 89کاهش یافته است، حاکی از عدم‌تحقق وعده 2.5میلیونی اشتغال‌زایی در سال 90 است.

سیستم بانکی بزرگ‌ترین مانع اشتغال‌زایی

عضو شورای‌عالی کار با اشاره به همین نکته یعنی عدم‌وجود آمار رسمی درباره تعداد مشاغل ایجاد شده در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌ها به‌گونه‌ای نیست که امید چندانی به تحقق وعده‌های دولت در این ارتباط وجود داشته باشد. احمدی به خبرنگار ما گفت: بانک‌ها در سال گذشته و امسال به‌شدت انقباضی عمل کرده و گام‌های مؤثری در ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال برنداشته‌اند. او همچنین با اشاره به تغییر سیاست دولت در این زمینه به سمت مشاغل خانگی، تصریح کرد: عملا این قبیل مشاغل را نمی‌توان یک شغل مولد و دارای درآمد کافی برای خانوار نامید. به گفته او تصمیم دولت برای حفظ مشاغل موجود را می‌توان بهترین تصمیم در حوزه بازار کار تلقی کرد.

کد خبر 183941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز