گروه اقتصادی: درحالی‌که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بار دیگر بر ایجاد دو میلیون و 300هزار فرصت شغلی جدید در سال‌جاری تأکید کرده است، اظهارات یک عضو شورای‌عالی اشتغال حکایت از مشخص نبودن سهم منابع بانکی و تعهدات اشتغال استان‌ها بعد از گذشت 5‌ماه از سال دارد.

اشتغال

به گزارش همشهری، براساس مصوبه شورای‌عالی اشتغال، با وجود انتقاد فعالان بازار کار از ناکامی طرح‌های اشتغال‌زایی در سال90، ظاهرا مشکلات قبلی همچنان بر سر راه سیاستگذاران بخش اشتغال وجود داشته و بیم آن می‌رود که این برنامه‌ها نیز به سرنوشت طرح‌های سابق دچار شوند. بزرگ‌ترین مانعی که اواخر سال گذشته انتقاد مقامات ارشد دولتی را هم به‌دنبال داشت، عدم‌تأمین اعتبار از سوی سیستم بانکی است که در سال‌جاری نیز با وجود گذشت حدود نیمی از سال کماکان این مشکل به قوت خود باقی است، اما با وجود این، دولت مدعی است که در مدت زمان باقیمانده امکان دستیابی به اهداف اعلام شده وجود دارد.

نیمی از فرصت‌های شغلی، جدید نیست

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه ایجاد یک میلیون و 100هزار فرصت شغلی جدید در سال‌جاری برنامه‌ریزی شد، گفت: با احتساب اقدامات دیگر و همچنین تلاش برای حفظ مشاغل موجود، این میزان به 2.3 میلیون خواهد رسید. محمدحسین فروزان مهر در گفت‌وگو با مهر از تشکیل کارگروهی با حضور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال خبر داد و گفت: این کارگروه، برنامه‌ریزی کاربردی برای اجرای برنامه‌های اشتغال‌زایی را در سال‌جاری آغاز کرد. این مقام مسئول بیان داشت: از دو میلیون و 300هزار شغل مطرح شده، یک میلیون و 100هزار فرصت شغلی جدید خواهد بود.

به گفته او حفظ مشاغل موجود نیز شامل بیکارانی می‌شود که قبلا شاغل بوده‌اند که با دوره کوتاه‌مدت بین فعالیت‌های مختلف جا به جا می‌شوند. وی اظهار داشت: در این قالب سهم شاغلان هر بخش از کل اشتغال‌زایی ایجادی مشخص شده است که در این قالب، سهم مشاغل خرد و خانگی در بسته اشتغالی سال 91 کشور به میزان 22.4درصد تعیین شد.

تداوم مشکلات با گذشت پنج ماه از سال

نماینده کارگران در شورای‌عالی اشتغال گفت:‌ تا ‌ماه آینده سهم منابع بانکی و تعهدات اشتغال استان‌ها نهایی می‌شود. داوود قادری در گفت‌وگو با فارس افزود:‌ استراتژی و برنامه‌ریزی زمان‌بر است و نمی‌توان به شورا ایراد گرفت که چرا تاکنون با وجود گذشت پنج ماه از سال برنامه‌های اجرایی شروع نشده است. نماینده کارگران در شورای‌عالی اشتغال با بیان اینکه بانک‌ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند، گفت:

در حال حاضر از بانک مرکزی خواسته شده تا ظرفیت‌های پولی و اعتباری را در این بخش فعال کند. قادری با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر تصمیماتی درخصوص وضعیت اشتغال از سوی شورا گرفته شده تصریح کرد: تا پایان شهریور سیاست‌های اشتغال نهایی شده و در شش ماه دوم سال برنامه‌ها اجرایی خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شش‌ماه زمان برای ایجاد2.3 میلیون شغل کافی است، بیان داشت: معمولا برنامه‌ریزی زمان بر است و می‌توان در این زمان باقیمانده برنامه‌ها را اجرایی کرد.

کد خبر 181315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز