باغ‌های ایرانی، تاریخی کهن در این سرزمین دارند. باغ‌های ایرانی آنطور که کارشناسان خبره از آن سخن می‌گویند تجلی رؤیای بهشت بر زمین هستند.

 باغ ایرانی تصویری از بهشت است روی زمین و درست به همین دلیل است که باغ‌های ایرانی اکنون در فهرست میراث بشر جای گرفته‌اند.باغ‌های ایرانی علاوه بر طراحی اندیشمندانه آنها، جایگاه تفرجی نیز داشته‌اند و همین نگاه است که باغ ایرانی را در زمره سازه‌های عرفانی و اجتماع انسانی قرار می‌دهد. از همین رو است که در سال‌های اخیر به احیا و بازسازی باغ در کلانشهرها با کاربری مدرن توجه شده است. الگوی باغ ایرانی در گستره‌ای کوچک‌تر همخوان با فضای زندگی کنونی نه‌تنها محلی برای تفرج و تفریح در کلانشهرهای شلوغ فارغ از دغدغه‌های روزانه است بلکه اکنون فرصتی ایجاد شده تا با احیای معماری باغ و دادن کاربری‌های مدرن به آن، باغ‌های علمی، هنری، موزه‌ای و تفرجگاهی شکل بگیرد تا شهروند کنونی جامعه شلوغ شهری، فرصتی برای اندیشیدن، تفرج، آموزش و احیای درونی داشته باشد. از همین رو است که تهران این پایتخت شلوغ و وسیع، اکنون در اندیشه گستردن رؤیای بهشت بر کالبد خود است؛ جایی که می‌توان در شهر نفس کشید و بی‌دغدغه اندیشید؛ جایی که می‌توان به تفریح و تفرج رفت و اندکی از هیاهوی زندگی شهری فاصله گرفت.

کتابخوان‌ها باغ کتاب تهران را مرور می‌کنند

باغ کتاب تهران از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادبیات فارسی و از شمال غرب با باغ هنر تهران همسایه است. باغ کتاب تهران از غرب نیز در همسایگی باغ موزه دفاع‌مقدس است. باغ کتاب تهران با داشتن 9هکتار مساحت در تپه‌های عباس‌آباد تهران واقع شده است.

وسعت باغ کتاب تهران 110هزارمترمربع است که 65هزارمترمربع آن را ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و ساختمان اداری این باغ تشکیل داده است. فضاهای دیگر این باغ نیز که مشتمل بر فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی می‌شود، چشم انداز زیبایی برای باغ‌کتاب درست کرده است.فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل ۱۶سالن نمایشگاهی، هر یک به مساحت ۲ هزارمترمربع و در دو طبقه است. باغ کتاب تهران قرار است به‌عنوان نمایشگاه دائمی کتاب در چهار فصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد.باغ کتاب تهران همچنین درنظر دارد درترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه نشر و دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلامی، ایرانی و انقلاب اسلامی با حضور مؤثر و آبرومند در فضای بین‌المللی کتاب ایفای نقش کند.باغ کتاب تهران همچنین در حالت عادی قادر است میزبان روزانه 30هزار بازدید‌کننده و در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استفاده از فضاهای اطراف، میزبان 500هزار بازدید‌کننده باشد.

وجود سالن‌های همایش، استودیوی مجهز تلویزیونی و رادیویی به‌منظور استفاده حوزه‌های رسانه‌ای از امکانات مجهز آن، کارگاه و کلاس‌های آموزشی نیز از دیگر امکانات جنبی باغ کتاب تهران است که می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد.در فضای رفاهی باغ کتاب تهران نیز رستوران، کافه کتاب و فضای ویژه کودکان ایجاد شده است.باغ کتاب تهران همچنین مجهز به موزه کتاب شده تا مجموعه‌ای از اسناد و مدارک و ابزارهای تاریخی تولید و نشر کتاب در ایران را برای بازدید‌کنندگان به نمایش بگذارد.موضوع کتاب درمانی از دیگر ویژگی‌های باغ کتاب است که در باغ کتاب تهران مورد توجه قرار گرفته و با استفاده از این شیوه به درمان برخی بیماری‌ها با استفاده از مطالعه کتاب پرداخته می‌شود؛ بدین‌ترتیب بیماران نیز می‌توانند با مراجعه به باغ کتاب کلینیکی (درمانگاهی) از خدمات باغ کتاب تهران در درمان برخی بیماری‌ها استفاده کنند.

باغ هنرهای ایرانی

باغ موزه‌هنرهای ایرانی براین اساس که همزمان با نگهداری و نمایش آثار هنری، فضایی باشد برای آرامش، در زمستان سال 85 و به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ایجاد شد.بازدید‌کنندگان از باغ موزه هنرهای ایرانی تهران علاوه بر برخورداری از فضای تفرجگاهی می‌توانند از بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری باغ بازدید کنند و بدین‌ترتیب به اطلاعات هنری جدید دست یابند.

باغ موزه‌هنرهای ایرانی در منطقه الهیه تهران در شمال پایتخت و در فضایی برخوردار از درختان کهنسال در مساحتی بالغ بر یک هکتار واقع شده است.در طراحی باغ هنرهای ایرانی سعی بر آن است تا با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تاکنون، آثار به جای مانده به‌عنوان نمادی از ایران کوچک در فضایی سبز گردآوری شود.علاوه بر این، آثار حجمی و مجسمه‌هایی از برخی هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی در فضای سبز و در نگارخانه و دیوارها و حاشیه باغ با تابلوهایی زیبا که در مدت محدود در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد در باغ هنرهای ایرانی برای بازدید‌کنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. معماری ساختمان باغ هنرهای ایرانی مربوط به دوره پهلوی اول است که در سال 1310بنا شده ( متعلق به همسر سپهبد امیر ابراهیمی) و کاربری آن عمارت ییلاقی بوده است.

باغ هنرهای ایرانی در کوچه باغ‌های تجریش ایجاد شده که دیوارهای کاهگلی و عمارت آجری باغ، فضایی دلنشین به این باغ بخشیده است.باغ هنرهای ایرانی پیش‌تر در اختیار خانه سینما قرار داشت و اکنون پس از مرمت، تبدیل به موزه هنرهای ایرانی شده است. فضای عمومی باغ موزه‌هنرهای ایرانی نیز مناسب برپایی کارگاه‌های آموزشی در هنرهایی همچون طراحی، نگارگری، خوشنویسی و مجسمه‌سازی است.باغ هنرهای ایرانی البته مشتمل بر دو بخش آثار هنری است؛ یک بخش از آثار هنری این موزه ماکت‌هایی از آثار باستانی و بخش دیگر مختص آثار هنری قابل عرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌های این باغ است. نمایشگاه عکس در فضای باز باغ‌موزه هنرهای ایرانی نیز با امکان نمایش 20اثر هنری از جذابیت‌های بصری این باغ موزه است. در ماکت‌های آثار تاریخی باغ‌موزه هنرهای ایرانی نیز ماکت‌هایی از هشت بهشت، چهل ستون، گنبد قابوس، شمس‌العماره، سی و سه پل، کاروانسرای مهیار، باغ فین کاشان، نقش رستم، برج آزادی، برج میلاد، مقبره دانیال نبی و قره‌کلیسا به چشم می‌خورد.

کد خبر 183815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز