همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا در پی امضای قرارداد جدید مرزی میان روسیه و لیتوانی ابراز امیدواری کرد که این اقدام باعث بهبود مناسبات و همکاری‌هایش با مسکو شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از این قرارداد که پس از مدت‌ها میان روسیه و لیتوانی به امضا رسیده و به مناقشات مرزی دیرینه میان دو کشور پایان داده است همچنین گفت : اطمینان دارم که این قرارداد زمینه همکاری میان روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در حوزه‌های گوناگون منافع مشترک دو طرف از قبیل اتخاذ ابتکارات جدید برای حل و فصل مناقشات مرزی، مسئله مهاجرت‌های غیر قانونی و ترابری کالاها، فراهم سازد.

بروسو همچنین ابراز اطمینان کرده که با امضای این قرارداد گامی قاطع در جهت تحکیم و ثبات مناسبات سیاسی میان دو کشور همسایه روسیه و لیتوانی برداشته شده است.

این قرارداد از سال ‪ ۱۹۹۱‬و هنگامی که لیتوانی و دو کشور دیگر حوزه بالتیک یعنی لتونی و استونی بار دیگر استقلال خود را به دست اوردند به عهده تعویق افتاده بود.

در شرایطی که جنگ دوم جهانی رو به پایان می‌رفت و شکست آلمان در این جنگ قطعی به نظر می‌رسید رهبران وقت شوروی پیشین و آمریکا و انگلیس که سه کشور متفق در جنگ دوم را تشکیل داده در کنفرانس یالتا، ضمن تعیین سرنوشت برخی از کشورهای اروپا در پایان جنگ با انضمام لیتوانی، لتونی و استونی به شوروی پیشین، موافقت کردند.

کد خبر 18379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز