گروه اقتصادی: شکاف قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ مرجع در پایان داد و ستدهای ارزی این هفته نیمه تعطیل از مرز 950تومان گذشت اما رئیس‌کل بانک مرکزی از کاهش ارزش دلار در روزهای آینده خبر داد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم وعده شکسته شدن نرخ ارز را تکرار کرد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم خواستار ساماندهی بازار ارز با حضور سیاستگذاران پولی شده است. البته تحقق وعده کاهش قیمت ارز منوط به این است که بورس ارزی راه‌اندازی شود؛ بورسی که گفته می‌شود قرار است اواخر شهریورماه متولد شود. رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز گفت: با تدابیر اتخاذ شده و عملیاتی شدن بورس ارز این امر اتفاق خواهد افتاد.

مهار نوسان ارز با بورس ارز

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه صادر‌کنندگان برای برخورداری از معافیت‌های گمرکی باید ارز خود را در بورس ارز عرضه کنند، تأکید کرد: انتظار می‌رود نرخ‌های ارز در بورس کاهش پیدا کند. غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس و دولت بر سر راه‌اندازی گواهی ارزی در بورس توافق کرده‌اند و بورس ارز کی راه‌اندازی می‌شود؟ گفت:

به ما گفته بودند تا چند روز بعد از عید فطر. به گزارش فارس،او همچنین درباره انتقاداتی که به بورس ارز می‌شود، مانند احتمال تورم‌زایی این مکانیسم، اظهار داشت: بورس یک بازار شفاف است و عرضه و تقاضا در این بازار قیمت را متعادل می‌کند. وی ادامه داد: انتظار بر این است که با توجه به اینکه قیمت ارز در بورس عرضه و تقاضا را شکل می‌دهد،نه تنها بر قیمت فعلی ارز افزوده نشود که ما شاهد کاهش قیمت هم باشیم. مصباحی مقدم ادامه داد: بنابراین عرضه ارز افزایش یافته وتقاضا متعادل می‌شود و ما انتظار نرخ‌های پایین‌تری را برای ارز در بورس داریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح نمایندگان برای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به‌دلیل سوء مدیریت ارزی، گفت: اطلاع دقیقی از این طرح ندارم اما حتما باید بررسی و مطالعه‌ای انجام شود،چرا که قیمت ارز نباید یکباره اینطور دچار شوک می‌شد و افزایش پیدا می‌کرد. وی افزود: باید ببینم اهداف طرح تحقیق و تفحص چیست، تا اظهارنظر کنم.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لوازم و ضرورت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: لازمه ساماندهی بازار ارز کشور برگزاری جلساتی با مسئولان پولی و مالی کشور است. حمیدرضا خصوصی با تأکید بر اینکه در زمینه ساماندهی ارزی کشور باید با اصحاب پولی و مالی کشور جلساتی داشته باشیم، گفت: ساماندهی بازار ارز تنها از طریق تعامل و هم‌اندیشی میان بانک‌ها و سیستم پولی و مالی کشور صورت خواهد پذیرفت.

کد خبر 182853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز