جمعه ۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هندخواستار برگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام است

مان موهان سینگ نخست وزیر هند در دیدار با سیدمحمد خاتمی رئیس مرکز بین‌المللی گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، گفت: هند خواستار برگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام است.

به گزارش ایرنا از دهلی نو، سینگ روز جمعه با بیان این مطلب که هند مخالف هر گونه راه حل نظامی یا اقدام‌های تنبیهی است، افزود: دهلی نو همچنین مخالف یک جانبه گرایی در برخورد با مساله هسته‌ای ایران است.

نخست وزیر هند با اشاره به روابط خوب میان دو کشور هند و ایران، جمهوری اسلامی ایران را کشوری برادر و دوست استراتژیک هند خواند.

سید محمد خاتمی نیز در این دیدار در خصوص موضوع هسته‌ای گفت: پرونده هسته‌ای ایران در موقعیت خیلی خوبی بود. ایران نرمش زیادی نشان داد، اروپائیان نیز از خود انعطاف نشان دادند و امکان حل حقوقی مساله وجود داشت اما متاسفانه آمریکائیان به این روند کمک نکردند. [سابقه خبر]

رئیس جمهوری سابق ایران افزود: مقام‌های آمریکا به ‌جای تقویت مذاکره تلاش کردند تا اروپائیان را با خودشان همراه کنند.

خاتمی در دیدار با نخست وزیر هند با بیان اینکه تنها راه حل این مساله مذاکره است آنهم مذاکره بدون پیش شرط، ابراز امیدواری نمود که در مدت کوتاهی مذاکره به نتایج مورد قبول تمامی طرف‌ها بیانجامد.

رئیس مرکز بین‌المللی گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همچنین با اشاره به بحران‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی گفت که می‌توان با تکیه بر نقاط مشترک تمدن هندی و ایرانی، راه‌حل‌های صلح جویانه مبتنی بر منطق و خرد برای معضلات و مشکلات جهان معاصر پیدا کرد.

خاتمی در این دیدار از نخست وزیر هند خواست که از وزارت توسعه منابع انسانی این کشور بخواهد که در راستای توافقنامه حفظ میراث مشترک ایران و هند، در کشف، حفاظت، مرمت و فهرست برداری از نسخ فارسی در هند کار مشترکی را با ایران آغاز کند که این خواست مورد قبول مقام هندی قرار گرفت.

خاتمی که روز پنجشنبه به دعوت مقام‌های هندی و موسسه رسانه‌ای "ایندیا تودی " به هند سفر کرده است امروز همچنین در گردهمایی بین‌المللی سالانه این موسسه به ایراد سخن پرداخت.

کد خبر 18227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز