شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

مریم رضایی: در سال ۱۹۵۰ اولین جام جهانی رسمی فرمول ۱ برگزار شد و در اولین دوره، جوز په فارینا از ایتالیا در سیلوراستون انگلیس در مقابل ۰۰۰/۱۴۰ تماشاگر با اتومبیل آلفارومئو قهرمان این مسابقات شد.

در سال های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ مسابقات جایزه بزرگ فقط با اتومبیل های فرمول ۲ انجام گرفت.

خوان مانوئل فانجو از آرژانتین ۵ بار در سال های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ قهرمان فرمول ۱ شد. نوع اتومبیل در پیروزی های وی نقش چندانی نداشت، چون او هر بار با یک اتومبیل به میدان می آمد و همیشه نیز پیروز می شد. سالها طول کشید تا راننده ای دیگر توانست مانند او افتخار آفرینی کند.

در سال ۲۰۰۲ میشائیل شوماخر با اتومبیل محبوب ایتالیایی، فراری توانست تمام رکوردهای فرمول ۱ را از آن خود کند و با قهرمانی در هفت دوره این رقابت ها رکورددار قهرمانی این مسابقات شود. اما متأسفانه در رقابت های فرمول ۱ همواره وقایع ناگوار هم دیده می شود و از همه آنها دلخراش تر مسابقات سال ۱۹۹۴ در ایمولا (سن مارینو) بود که آیرتون سنا راننده برزیلی و دارنده سه عنوان قهرمانی جهان در یک سانحه جان خود را از دست داد. از آن زمان نکات ایمنی در این رویداد بزرگ ورزشی بیشتر رعایت شده و خطرات آن را کاهش داده است.

رقابت های فرمول ۱ همه ساله در ۱۸ مرحله و هر مرحله در یک منطقه برگزار می شود و در نهایت راننده و تیمی که در مجموع بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، قهرمان خواهد شد. امسال نیز ۱۲ مرحله آن انجام شده که در آخرین مرحله که هفته گذشته در هاکن هایم آلمان برگزار شد،  میشائیل شوماخر آلمانی عنوان اول را به دست آورد، این در حالی است که وی هنوز در مجموع امتیازات پشت سر راننده اسپانیایی تیم رنو، فرناندو آلونسو قرار دارد. تیم فراری روز به روز بهتر می شود و در تلاش است تا ۱۰ امتیاز اختلاف خود با رنو را از میان بردارد.

چه کسی پیروز می شود؟ میشائیل شوماخر، رکورددار قهرمانی و یا فرناندو آلونسو، مدافع عنوان؟
گفت وگوی زیر مصاحبه مجله آلمانی فرانکفورتر آلگماینه با شوماخر پس از کسب مقام اول در آلمان است:

  •  نظرتان در مورد پنجمین قهرمانی فصل، چهارمین قهرمانی در خانه، در هاکن هایم و در مجموع هشتادونهمین قهرمانی خود در مسابقات فرمول ۱ چیست؟

از همه مهم تر این است که در مجموع امتیازات، فقط یازده امتیاز عقب تر از فرناندو آلونسو هستم. ما در یکی از مراحل تعیین کننده و سرنوشت ساز فصل توانستیم امتیازات زیادی را جبران کنیم. بهترین موقعیت برای کم کردن اختلاف امتیازات بود. البته هنوز هم کار داریم. آخر هفته ای بسیار عالی بود.

  • منظورتان این است که الان شما و فراری به نقطه عطف مسابقات جهانی رسیده اید؟

ما از سه دور پیش سرعت را معین کرده ایم. حالا باید از موقعیت استفاده کرد و تا زمان ممکن از این موقعیت و مزیت دفاع کنیم. باید در جایزه بزرگ بعدی هم قدرت رقابت داشته باشیم. اما مسلماً باید روی این مسأله حساب کنیم که تیم رنو هم بیکار نمانده و دوباره سعی می کند از موقعیتش دفاع کند.

  • آیا روی کسب هشتمین عنوان قهرمانی جهان هم حساب می کنید؟

 مسابقات هیجان انگیزی پیش رو داریم. شاید هم در آخر سرمان را بالا گرفتیم.

  •  شکستن رکورد قهرمانی در جایزه بزرگ آلمان چقدر برایتان خوشایند بود؟

 الان خوشی آن چندان مهم نیست، در درجه اول امتیازات آن اهمیت دارد. البته بدیهی است که به آن افتخار می کنم، چون قهرمانی در کشور خود خیلی لذت بخش است. همه چیز خیلی مهیج و زیبا بود و از همه مهم تر کسب ده امتیاز آن واقعاً ایده آل بود.

  •  در این مرحله شما ۴۶ ثانیه از آلونسو، مدافع عنوان قهرمانی پیش افتادید. آیا فکر می کردید که چنین پیشرفت بزرگی داشته باشید؟

از طرفی از این موضوع متعجب شدم و از طرفی هم نه. به هر حال ما در دور تعیین خط هم به وضوح جلوتر از رنو بودیم.

  •  علت این که پس از مسابقات ایندیانا پولیس، تیم فراری برای دومین مرتبه در این فصل به قهرمانی دوبل می رسد چیست؟

 همه ما برای این موفقیت به سختی کار کردیم. آماده سازی خوب و هماهنگی همه بخش ها دلیل موفقیت است. بریجستون در لاستیک ها، ما با اتومبیل ها، شل در تمام قطعات، همه ما با هم یک پروژه عالی را اجرا کردیم.

  •  آیا در این مدت در قهرمانی خود تردیدی نداشتید؟

 برای ما اصلاً لحظات وخیم و بحرانی وجود نداشت. واقعاً راحت رانندگی می کردیم، در حالی که دیگر تیم ها در بعضی از دورها با مشکل مواجه می شدند.

  •  آیا بعضاً جاهای خالی زیاد تماشاگران در طول رانندگی توجه شما را به خود جلب نمی کرد؟
    - در بعضی مکان ها، مثل پیچ ششم، تماشاگر زیاد نبود. باید در این مورد تصمیمات جدی گرفته شود. در مورد آن با برنی اکلستون صحبت خواهم کرد.
کد خبر 1817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز