سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

گزارش واحد مرکزی خبر از مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا علیه السلا‌م که در فضایی غم بار و روحانی برگزار شد.

سلام بر تو ای آشنای غریب! سلام بر تو که توس، با آمدنت مدینه ایمان شد و ما هر روز، در مشهد عاشقان، نگاهمان را به نگاه تو پیوند می زنیم .
   
 
بارگاه منور رضوی در مشهد مقدس پذیرای عزاداران و سوگوارانی است که از شهرهای دور و نزدیک برای ادای احترام به بارگاه ملکوتی ولی نعمتشان آمده اند.

شیفتگان سیره پاک نبوی همچنین دوشنبه 28 اسفند در خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی سینه زنان و زنجیر زنان جلوه ای پرشور از عشق و ارادت خالصانه خود را به ائمه معصومین سلام علیهم اجمعین ابراز داشتند.

کبوتران بال می زنند , آسمانی را که چشم هایمان سالهاست به آن دوخته شده , صدای بال کبوتران در صدای سنج عزاداران می پیچد و خواب مسموم انگورهای پیچیده بر خوشه های حادثه آشفته می شود, خورشید ذره ذره در عطش چشم هایش رسوب می کند.

امام رضا علیه السلام سجده کردن بر معبود را نزدیک ترین حالت بنده می دانند و می فرمایند : نزدیک ترین حالت بنده به خداوند متعال در حال سجده است و این همان قول خداوند تبارک و تعالی است که فرمود: سجده کن و نزدیک شو.

هشتمین پیشوای شیعیان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در مدینه دیده به جهان گشود.

مشهورترین لقب آن حضرت رضا است و در سبب این لقب گفته اند : او از آن روی رضا خوانده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از او بود.

همچنین گفته شده از آن روی که همگان , خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند.

امام رضا علیه السلا‌م در ماه ذیقعده سال 148 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم " ع " در سن 35 سالگی به امامت رسید.

امام رضا " ع " در 20 سال دوران امامت خود با سه خلیفه عباسی هم عصر بود, هارون الرشید , امین و مامون.

بیشتر دوران امامت امام رضا علیه السلا‌م در زمان خلافت مامون بود.

مامون که یکی از مکارترین و زیرک ترین خلفای عباسی به شمار می آمد پس از قتل برادرش امین و به دست گرفتن قدرت , مرو را مرکز حکومت خود قرار داد و با بهره گیری از هوش وزیر خود فضل بن سهل پایه های حکومت خود را مستحکم کرد.

انگیزه های سیاسی مانند جذب ایرانیان‌, سرکوب نهضت ها و قیام های علویان , مشروع جلوه دادن حکومت خود مامون را وادار کرد به امام پیشنهاد ولایتعهدی دهد ولی از این روی امام رضا " ع " از پذیرش پیشنهاد مامون سرباز می زد بهرحال امام رضا " ع " در نهایت , ولایت عهدی را با قید شرایطی پذیرفت و پس از مراسم بیعت اجباری در حضور مردم و دیگران فرمود: ما اهل بیت به واسطه رسول خدا " ص " بر شما مردم حقی داریم , شما نیز بر ما حقی دارید وقتی که شما حق ما را به ما دادید, بر ما لازم است که حقوق شمارا رعایت کنیم.

اگر چه این پیشنهاد رنگ تهدید و اجبار نیز گرفته بود اما مسئله ولایتعهدی با تلاش های امام برای افشاگری همراه بود و شرط اصلی دخالت نکردن در عزل‌و نصب ها که همان شریک نبودن در حکومت جائر زمان برای حضرت محسوب می شدنیز به همین منظور بود و امام به این ترتیب توطئه های مامون را یکی پس ازدیگری خنثی می کرد و کار به آنجا رسید که عرصه بر مامون تنگ شد و امام‌رضا علیه السلا‌م را بزرگترین خطر جدی برای بقای حکومت خود می دانست و وقتی دریافت عوام فریبی های او در اعلام ولیعهدی امام رضا " ع " نیز کارگشا نیست چاره ای جز به شهادت رساندن امام  " ع " برای خود ندید.

سرانجام خورشید فروزان وجود امام "‌ع " بیست و نهم صفر سال 203 قمری غروبی سرخ را به مشرق ایمان نشست و بار دیگر سیاست مزورانه عباسی تن به شکست داد.

ای آشنای غریب ای عصمت هشتم! کوچه های نیشابور, هنوز بوی کلام عطرآگین تو را دارد.

هر روز که خورشید خراسان , سینه ریز زرینش را از شوق می درد و انبوه دانه‌های طلایی اش از فراز آسمان بر حرمت می پاشد, کبوتر دل , بهانه کنان به سوی حرم تو پر می کشد, همان کبوتری که هر روز, به سوی دانه های مهری می رود که برایش می پاشی.

هوای صحن و سرای تو, پر از زمزمه است و آسمان آکنده از ذرات لطیف حضوری است که چهره زائران خسته را می نوازد.

در بارگاه تو, هیچ کس غریب نیست.

سلام بر تو ای اشنای غریب! سلام بر تو که توس، با آمدنت مدینه ایمان شد و ما هر روز, در مشهد عاشقان، نگاهمان را به نگاه تو پیوند می زنیم.

هر سحر, به کوچه های ایوان نگاه روشنت کوچ می کنیم و چون پرنده ای غریب‌, به گوشه حرمت پناه می بریم.

هر روز, در سایه سار مزارت مویه کنان‌, شانه های خسته مان را می لرزانیم.

هر شب‌, فانوس اشک هامان را روشن می کنیم و دست های عاطفه مان را به دامان پر مهر و محبت تو می آویزیم .

کد خبر 18138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز