گروه اقتصادی: تازه‌ترین تحولات و اخبار ارزی حاکی از تداوم روند تغییرات پیاپی سیاست‌های ارزی و همچنین ادامه بحث‌های مقامات اقتصادی پیرامون تغییر نرخ مرجع ارز است.

به گزارش همشهری، درحالی‌که سخنگوی اقتصادی دولت از تشکیل کارگروه مشترک ارزی دولت و مجلس در بانک مرکزی و ادامه سیاست تخصیص ارز برای اقلام اساسی خبر داد، رئیس‌کل بانک مرکزی با تأیید عقبگرد در افزایش نرخ مرجع ارز، از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همکارانش به واسطه اظهارنظرهای ارزی انتقاد کرد و گفت:

پیشنهاد افزایش قیمت ارز مرجع را وزارت صنعت، معدن و تجارت داده بود که با کار کارشناسی بانک مرکزی منتفی شد. به گزارش همشهری، توضیحات ارائه شده از سوی دو مقام یادشده نشان از رونمایی از سیاست جدید ارزی دارد که براساس آن دلار 1226تومانی فقط برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد. اما پرسش این است که تا زمان راه‌اندازی بورس ارزی و تعیین قیمت ارز غیرمرجع، قیمت چگونه تعیین خواهد شد و نیازمندان ارزی باید چگونه ارز خود را تأمین کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدشمس‌الدین حسینی افزود: نرخ مرجع 1226تومان برای اقلام اساسی چون مواد غذایی، نهاده‌های کشاورزی و دامی و همچنین دارو که جزو اولویت‌های اول و دوم هستند، تداوم خواهد یافت. وی همچنین از تشکیل کارگروه مشترک دولت و مجلس برای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت:‌ جلسات این کارگروه که هدف عمده آن ساماندهی بازار ارز است، با حضور نمایندگان قوه مجریه و مقننه و به‌صورت منظم در بانک مرکزی تشکیل می‌شود.

تغییر قیمت ارز مرجع پیشنهاد بانک مرکزی نبود

رئیس‌کل بانک مرکزی هم در واکنش به اظهارات اخیر وزیر صنعت گفت: هیچ‌گاه به‌دنبال تغییر قیمت ارز مرجع نبوده و نیستیم. محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هیچ منطق اقتصادی و سیاسی نمی‌پذیرد که تأمین کالاهای استراتژیک برای یک کشور با قیمت ارز در بازار گره بخورد. وی با تأکید بر اینکه تأمین و قیمت ارز این کالاها همواره در اختیار دولت‌ها قرار دارد، تصریح کرد: بر همین مبنا ما نیز تأمین کالاهای استراتژیک با قیمت ارز مرجع فعلی را همچنان در دستور کار داریم و قرار هم نیست تغییری در این قیمت ایجاد شود.

وی افزود: اگر صحبتی در مورد تغییر قیمت ارز از قول بانک مرکزی در رسانه‌ها منعکس شده، به هیچ وجه ناظر بر قیمت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی نبوده و منظور تعیین قیمت ارز کالاهای غیرضروری با مکانیسم بورس بوده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با گلایه شدید از اظهارات برخی افراد که بدون داشتن مسئولیت در حوزه ارزی، در مورد قیمت ارز یا شیوه قیمت‌گذاری آن صحبت می‌کنند، گفت:

خلاف آنچه القا می‌شود بانک مرکزی هیچ‌گاه به‌دنبال تغییر قیمت ارز مرجع نبوده و نیست و این پیشنهاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که پس از بررسی‌های صورت گرفته و ارائه ادله کارشناسی بانک مرکزی نیز منتفی شد.وی یادآور شد: عرضه ارز در بورس در واقع مصداق کامل‌تر و دقیق‌تر مدیریت شناور ارز است؛ چراکه در این سازوکار بانک مرکزی در حکم بازارگردان، قیمت را با عرضه در بورس مدیریت خواهد کرد.

کد خبر 180892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز