همشهری‌آنلاین: میزگرد بررسی ابعاد مختلف «الحاقیه دولت به آیین‌نامه قانون مطبوعات» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میزگرد بررسی الحاقیه دولت به آیین‌نامه قانون مطبوعات مبنی بر الزام برای ذکر منبع خبر، امروز با حضور سهیلا خلجی - کارشناس حوزه خبرگزاری، علی جعفری - پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس و علی حاجی محمدی - سرپرست گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سرای روزنامه نگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی حاج محمدی با بیان این‌که شان جامعه رسانه‌ای می‌طلبد که از یک اصول اخلاق حرفه‌یی برخوردار باشد، گفت:‌ در کشورهای مختلف هم متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی آن‌ها قوانینی به تصویب می‌رسد که رسانه‌ها موظف به رعایت آن‌ها هستند.

سرپرست گروه مطالعات ارتباطی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات با اشاره به الحاقیه تاریخ 91/2/2 دولت که در آن خبرگزاری‌ها را ملزم به درج منابع می‌کند، تصریح کرد: این ابلاغیه واکنش‌های مختلفی را داشته است و آنچه که در این زمینه نیاز به بحث دارد ابهام‌آمیز بودن این الحاقیه است.

وی بیشتر انتقادها را به ماده 38 این الحاقیه دانست واظهار کرد: ذکر نشدن منابع خبر از سوی خبرنگار به خاطر وجود خبرنگار به عنوان منبع خبر، کنترل دولت بر خبرگزاری‌ها، کم شدن اخبار خبرگزاری‌ها، حذف شدن واسطه‌ها از خبر و در نتیجه فساد در دستگاه‌ها و نگفته ماندن بسیاری از اخبار، از جمله انتقادهایی است که به این ماده می‌شود.

حاجی‌محمدی، جلب اعتماد بیشتر مخاطب و جداسازی خبر و شایعه را از نکات مثبت این الحاقیه برشمرد و افزود: با توجه به این که این روزها بیشتر شاهد تکذبیه‌ها هستیم، به مرور زمان خبرگزاری‌ها شبیه و تبدیل به مجلات زرد می‌شوند.

در ادامه این نشست سهیلا خلجی بحث خود را با مروری بر سیر اقدامات انجام شده در تصویب آیین‌نامه‌ها آغاز و در ابتدا به آیین نامه تاسیس و نحوه فعالیت‌های خبرگزاری‌های غیردولتی در ایران، مصوب 84/2/25 اشاره کرد و گفت: ایجاد تعدد و تکثر منابع خبررسانی و خروج خبررسانی از حالت انحصاری از جمله نقاط قوت این آیین‌نامه است اما بزرگترین ضعف این آیین‌نامه نبود یک تعریف درست از خبرگزاری و وجود یک نگاه غیرتخصصی و عامه‌محور به خبرگزاری‌ است.

وی با بیان این‌که هدف از ابلاغ این آیین‌نامه دسترسی عمومی به اطلاعات بوده است،‌ خاطرنشان کرد: در تعریف خبرگزاری در سطح بین‌المللی، خبرگزاری‌ها دو پایه دارند یکی مشترکین و دومی فروش اخبار، وقتی با این تعریف روبرو می‌شویم متوجه خواهیم شد که خبرگزاری‌ها به هیچ عنوان عامه محور نیستند.

این کارشناس حوزه خبرگزاری در ادامه اشاره‌ای به اصلاحیه قانون مطبوعات (ماده 1) کرد و تفکیک نشریات الکترونیکی از خبرگزاری‌ها از نقاط قوت این اصلاحیه دانست و افزود: اما همچنان در این اصلاحیه اشاره‌ای به تعریف درست خبرگزاری و نوع کاربران آن‌ها نشده است.

وی درباره مصوبه 91/5/2 مربوط به نظارت بر خبرگزاری‌ها گفت:‌ این مصوبه در جهت محدود کردن خبرگزاری‌ها نیست بلکه در جهت ساماندهی آن‌ها است.

خلجی در پایان تصریح کرد: اگر چندین برابر این الحاقیه‌ها تصویب شود تا زمانی که اخلاق حرفه‌یی رعایت نشود تغییر چندانی در وضعیت رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد.

در پایان این نشست علی جعفری با بیان این‌که آیین‌نامه‌های رسانه‌یی یا ضعیف هستند و یا بیمار اظهار کرد: به نظر می‌رسد به علت فقدان هنجارهای اساسی در رسانه‌ها در ارتباط با رابطه رسانه با مخاطب، دولت و رسانه، دیگر خلاء موجود با حقوق پر می‌شود.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: بیماری بخشی از آیین‌نامه‌ها، نبود آیین نامه متمایز کننده رفتار رسانه‌یی و غیر رسانه‌یی و جدی گرفته نشدن سوابق رسانه‌ها از طرف خودشان، رسانه را دچار یک تشویش تلقی کرده است.

وی کمک نکردن اهالی رسانه به نظام جامع رسانه‌ها را دلیل تضعیف حفاظت از این صنف دانست و گفت: بد نیست روزنامه‌نگاران آن قدر که برای مطالبه حق دیگران تلاش می‌کنند برای بدست آوردن مطالبات خود نیز تلاش کنند.

کد خبر 180770
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز