گروه اقتصادی - محمد رضایی: کارشناسان عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های ارزی، اظهارات غیرکارشناسی و برخورد منفعلانه با بازار را حرکت در خلاف جهت اقتصاد مقاومتی ارزیابی می‌کنند.

به گزارش همشهری در روزهای گذشته بازار ارز بار‌دیگر شاهد وقوع اتفاقاتی بود که بدون دلیل منطقی و اقتصادی منجر به افزایش نرخ‌ها در این بازار شد. انتشار اخباری از قول رئیس کل بانک مرکزی و اعلام این خبر که تغییر نرخ ارز مرجع قطعی است، منجر شد تا بلافاصله نرخ دلار در بازار آزاد رو به افزایش بگذارد.

این اتفاق در حالی رخ داد که چند روز بعد یعنی در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد که هیچ تصمیمی در این‌باره اتخاذ نشده و افزایش نرخ مرجع منتفی است. از سوی دیگر بنابر تأکیدات مقام معظم رهبری در شرایط کنونی مردم و مسئولان موظف به اجرای اصول اقتصاد مقاومتی هستند که صدالبته یکی از آنها ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و خودداری از انجام اقدامات غیرکارشناسی است که منجر به برهم‌خوردن معادلات بازار می‌شود.

کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با همشهری برخوردهای اخیر مسئولان با بازار ارز را دقیقا به‌مثابه حرکت در خلاف جهت اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرده و خواستار بازنگری دولت و بانک مرکزی در تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات ارزی به‌عنوان یکی از بازارهای مهم اقتصادی کشور شدند.

برنامه‌های مبهم ارزی به ضرر اقتصاد است

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ضرورت ثبات سیاستگذاری واحد ارزی می‌گوید: تعلل در تصمیم‌گیری‌ها توسط بانک مرکزی در این ارتباط یک ایراد جدی است؛ چرا که این نهاد به جای تدوین برنامه‌های مناسب به‌منظور جلوگیری از تلاطمات ارزی، بیشتر واکنشی عمل می‌کند. غلامرضا تاجگردون به خبرنگار ما گفت: در دو سه‌سال اخیر از این دست اقدامات بسیار دیده شده است که اصلا در جهت اقتصاد مقاومتی ارزیابی نمی‌شود.

ضربه مصاحبه‌های غیرکارشناسی به بازار

یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم معتقد است که یکی از عوامل برهم زننده آرامش بازار، مصاحبه‌های غیرکارشناسی است که از سوی مقامات پولی و بانکی کشور انجام می‌شود. به گفته موسی الرضا ثروتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از این حیث مورد انتقاد جدی نمایندگان مجلس است. او به همشهری گفت: این اظهارات در حالی مطرح شده که اساسا نرخ ارز مرجع در قانون بودجه به تصویب رسیده و تغییر آن نیازمند تصویب مجلس است.

عدم‌ثبات، مقاومت نیست

علینقی خاموشی ، رئیس سابق اتاق بازرگانی هم اتفاقات اخیر ارزی را نشان‌دهنده عدم‌ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و برخلاف اقتصاد مقاومتی عنوان کرده و می‌گوید: به‌هرحال نرخ ارز در قانون بودجه تعیین شده و نیازی به اظهارنظر درباره تغییر آن وجود ندارد.

برخورد منفعلانه مناسب نیست

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اگرچه در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله، امکانات کشور به‌مراتب کمتر از وضعیت فعلی بود ولی به‌دلیل تدابیری که فرماندهان نظامی جنگ داشتند، کشور توانست با ابداعات و ابتکارات ویژه، مقابله به مثل کند.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با مهر افزود: هم‌اکنون کشور در بخش‌هایی همچون مدیران اجرایی و فضای تصمیم‌گیری، تدابیر و حتی ساماندهی برخی موضوعات، با مشکلات جدی مواجه است. به گفته آل اسحاق در جنگ اقتصادی، اگر افرادی بخواهند این فضا را مدیریت کنند، باید روحیه داشته باشند؛ چراکه در غیر این صورت، هر چقدر توان اقتصادی ازجمله ارز، وضعیت جغرافیایی طلایی در منطقه و نیروی انسانی نخبه وجود داشته باشد نمی‌توان از آن استفاده کرد.

کد خبر 180589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز