یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر از معترضان ضد جنگ در آستانه چهارمین سالگرد تهاجم نظامی آمریکا به عراق یکشنبه 18 مارس (27 اسفند) در کشورهای مختلف جهان به تظاهرات پرداختند.

به گزارش یورو نیوز، تظاهرات واشنگتن که تنها یکی از تظاهراتی است که برای روزه‌ای  آینده پیش بینی شده، یادآور تظاهراتی بود که 40 سال قبل برای متوقف کردن جنگ ویتنام بر پا شده بود.

آسوشیتد پرس نیز درباره تظاهرات ضد جنگ در واشنگتن  گزارش داد: در آستانه ورود به پنجمین سالگرد جنگ عراق تظاهرکنندگان صدای مخالفت خود با جنگ عراق را به گوش جهانیان رساندند، در جریان این تظاهرات صدها هزار نفر از مردم واشنگتن به سمت پنتاگون راه پیمایی کردند.

تظاهرات مشابهی نیز در تمام  پایتخت‌های اروپایی از جمله کپنهاگ و پراگ برگزار شد. رروز یکشنبه همچنین مردم سراسر اسپانیا علیه جنگ عراق تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان شعار‌های مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای و تعطیلی پایگاه آمریکایی گوانتانامو در کوبا سر می‌دادند.

تظاهرات گسترده ‌ضد جنگ در اسپانیا در شرایطی برگزار شد، که دولت محافظه کار سابق، به رغم مخالفت‌های مردمی،  با جنگ علیه عراق موفقت کرده بود.در بوداپست، پایتخت مجارستان، نیز مردم با چراغ قوه‌های روشن در اعتراض به جنگ عراق به خیابان‌ها آمدند.چهار سال پیش ودر زمان آغاز جنگ عراق نیز مردم مجارستان در اعتراض به تهاجم علیه عراق به خیابان‌ها ریخته بودند و در حالی که در خیابان ایستاده بودند.سمبل صلح جهانی را ترسیم کردند.این حرکت مردم بوداپست الهام بخش مردم دیگر کشور‌ها نیز بود.

قرار است تظاهرات اصلی در روز سه شنبه20 مارس(29 اسفند) مقارن با چهارمین سالگرد جنگ عراق برپا شود.

کد خبر 18056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز