گروه حوادث: دو طلاساز پس از ساخت النگوهای طلا با عیار بسیار پایین، آنها را از طریق یک مجرم سابقه‌دار در سه استان مختلف به فروش می‌رساندند.

متهم

راز فعالیت این باند مدتی قبل و زمانی فاش شد که تعدادی از طلافروش‌های اصفهانی هنگام ذوب طلاهای خریداری شده از مشتریانشان متوجه شدند که عیار این طلاها بسیار پایین است و آنها تقلبی هستند. با اطلاع اتحادیه طلافروشان از این ماجرا، پلیس آگاهی اصفهان نیز در جریان قرار گرفت و تیمی از کارآگاهان اداره عملیات ویژه برای شناسایی و دستگیری فروشندگان طلاهای قلابی وارد عمل شدند.

مأموران در نخستین اقدام به سراغ مالباخته‌ها رفتند و در تحقیق از آنها متوجه شدند با مجرمانی کاملا حرفه‌ای روبه‌رو هستند، چرا که طلاهای تقلبی عیار پایین آنها طوری ساخته شده بود که هیچ طلافروشی قبل از ذوب آن نمی‌توانست از تقلبی بودنش مطمئن شود. این مسئله نشان می‌داد که متهمان احتمالا در طلاسازی تجربه دارند و با سوءاستفاده از تبحرشان در این کار دست به ساخت طلاهای قلابی می‌زنند.

طلافروشی کیفی

مأموران در ادامه بررسی‌ها متوجه شدند که همه مالباخته‌ها، طلاهای تقلبی را از یک طلافروش کیفی خریداری کرده‌اند. فردی که ادعا می‌کرد با گشتن در شهرها و روستاها، طلاهای مردم را از آنها می‌خرد و سپس این طلاها را به طلافروشی‌ها در شهرهای بزرگ می‌فروشد.

از آنجا که همه مالباخته‌ها مشخصات مشابهی از فروشنده طلاهای قلابی ارائه کرده بودند، مأموران به این نتیجه رسیدند که فروشنده یک نفر است و آنها باید در جست‌وجوی مردی باشند که خود را طلافروش کیفی جازده و از این طریق دست به فریب طعمه‌هایش می‌زند.

با این اطلاعات، بررسی‌ها ادامه یافت و کارآگاهان با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از شاکیان و سرنخ‌های به‌جامانده از متهم توانستند او را در اصفهان شناسایی کنند. وقتی مشخص شد این مرد مجرم سابقه‌داری به نام فرید است شکی باقی نماند که او از راز طلاهای قلابی خبر دارد و به این ترتیب وی در یک عملیات ضربتی دستگیر شد.

همدستی با دو طلاساز

متهم به اداره آگاهی منتقل شد و گرچه در بازجویی‌های اولیه ادعا می‌کرد از قلابی بودن طلاها خبر نداشته، اما در ادامه لب به اعتراف گشود و گفت که سازنده طلاهای قلابی را می‌شناسد. او مدعی شد: مدتی قبل در بازار با دو طلاساز آشنا شدم. آنها می‌گفتند که می‌توانند طلاهایی با عیار پایین بسازند که هیچ‌کس متوجه قلابی بودنشان نشود.

ما با تشکیل باندی، کار ساخت طلاهای قلابی را شروع کردیم و قرار بود وقتی طلاها ساخته می‌شد، من در نقش طلافروش کیفی، آنها را به شهرهای مختلف ببرم و به طلافروش‌ها بفروشم. وی ادامه داد: بیشتر طلاهایی که آنها می‌ساختند به‌صورت النگو بود. من هم آنها را به شهرهای مختلف در استان‌های اصفهان، کرمان و کهگیلویه‌وبویراحمد می‌بردم و می‌فروختم. در این مدت دست‌کم پنج کیلو طلای قلابی فروختم که سود حاصل از آن برای من و همدستانم 250میلیون تومان بود.

بعد از اعترافات متهم، مأموران راهی کارگاهی شدند که محل ساخت النگوهای قلابی بود. با دستگیری دو مرد طلاساز در این محل، آنها نیز به اداره آگاهی منتقل شدند و در بازجویی‌ها به ساخت طلاهای قلابی اعتراف کردند. سرهنگ حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان این خبر به همشهری گفت: پس از اعترافات متهمان مأموران توانستند تمامی طلاهای عیار پایین و تقلبی را که آنها به فروش رسانده بودند جمع‌آوری کنند و در حال حاضر با صدور قرار قانونی برای متهمان، تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.

کد خبر 180317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز