همشهری آنلاین: فرود موفقیت آمیز مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا بر روی سیاره مریخ به شدت خبرساز‌شده‌است و عکس‌هایی که این مریخ‌نورد از سیاره سرخ به زمین ارسال می‌کند به‌شکلی غیر‌قابل تصور در سایت‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند، با این‌همه پس از گذشت تقریبا یک‌روز از پایان عملیات فرود،‌ حواشی جالب توجهی در گوشه و کنار جهان مجازی درباره این عملیات عنوان شده‌اند.

اگر در دسته افرادی قرار دارید که پخش مستقیم عملیات فرود آمدن مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا را به صورت آنلاین و یا در شبکه ناسا مشاهده کرده‌اید، دو نکته را مشاهده کرده‌اید که در زمان اجرای این عملیات در مرکز کنترل پروژه در JPL ناسا توجه بسیاری را به خود جلب کرد و همان نکات اکنون در جهان مجازی به شدت پر‌سروصدا شده‌اند.

حاشیه های کنجکاوی

بابک فردوسی

این تکنسین ایرانی ناسا که در تیم عملیات فرود مریخ‌نورد کنجکاوی به عنوان مدیر پرواز حضور داشت، در میان کارمندان ناسا به "پسر موهاکی" شهرت دارد. وی در هر ماموریتی مدل موی خود را به یک شکل تغییر می‌دهد،‌ اما مدل مویی که این‌بار ویژه ماموریت کنجکاوی انتخاب کرده بود توجه بسیاری را به خود جلب کرده و به موضوعی داغ در توئیتر تبدیل شده‌بود. وی بخشی از موهای خود را به رنگ سرخ درآورده و سه بخش از موهای کناری سرش را به شکل ستاره‌هایی زرد رنگ‌آمیزی کرده‌است.

حاشیه های کنجکاوی

بادام زمینی شانس می‌آورد

چند‌ دقیقه مانده به ورود کنجکاوی به اتمسفر مریخ، در میان اعضای تیم هدایت مریخ‌نورد کنجکاوی بسته‌های بادام زمینی پخش شد و ناگهان تمامی افراد حاضر در اتاق کنترل آغاز به خوردن بادام زمینی کرده و بسته‌ها را دست‌به‌دست گرداندند تا همگی بتوانند بادام زمینی میل کنند! به نظر می‌آید رسم بادام زمینی خوردن رسمی است که از سال‌های 1961 تا 1965،‌دوره‌ای که ماموریت‌های رنجر ناسا آغاز شدند، تا کنون ادامه پیدا کرده‌است.

6 ماموریت اول این پروازهای بدون سرنشین به سوی ماه همگی با شکست مواجه شدند اما رنجر 7 در سال 1964 موفقیت آمیز انجام شد، و درست در زمان پرتاب موفقیت آمیز این فضاپیما، یکی از تکنسین‌های اتاق کنترل درحال خوردن بادام زمینی بود! پس از آن تاریخ، در زمان آغاز بیشتر ماموریت‌ها مدیران پروژه‌ها بسته‌های بادام زمینی را با برچسبی که نام و مشخصات ماموریت بر روی آنها نوشته شده به اتاق کنترل می‌آورند تا اعضای گروه با خوردن بادام زمینی که شانس به همراه دارد، به موفقیت ماموریت کمک کنند.

حاشیه های کنجکاوی

صدها بیننده در میدان تایمز نیویورک

نزدیک به هزار نفر از طرفداران مریخ‌نورد کنجکاوی برای مشاهده پخش مستقیم این عملیات در میدان تایمز نیویورک،‌جایی که تصاویر مستقیما بر روی تلویزیون بزرگ LED پخش می‌شد گرد‌هم آمدند و زمانی که کنجکاوی با موفقیت بر روی مریخ نشست،‌صدای فریاد شادمانی این افراد تمامی منطقه را فرا گرفت.

حاشیه های کنجکاوی

عکس‌های کنجکاوی از خودش

مریخ‌نورد کنجکاوی پیش از اینکه بر روی سطح سیاره سرخ بنشیند تصاویری از جدا شدن لایه حرارتی و همچنین عکسی هوایی از سطح مریخ به ثبت رسانده‌است. این تصویر در واقع توسط دوربینی به نام MARDI گرفته شده و لایه محافظ حرارتی با شعاع 4.5 متر را در زمانی نشان می‌دهد که از بدنه اصلی جدا شده و 16 متر از آن فاصله گرفته‌است. تصویر دیگری که کنجکاوی از خود به ثبت رسانده، سومین تصویری است که پس از فرود بر روی مریخ گرفته شده و از سایه‌اش بر روی خاک سرخ مریخ به ثبت رسانده است.

حاشیه های کنجکاوی

پاپاراتزی مریخی

کنجکاوی در هنگام فرود آمدن تنها نبود، بلکه چشمانی از بالا نظاره گر فرود آمدن او بودند. دوربین‌های مدارگرد اکتشافی مریخ یا MRO لحظه باز شدن چتر حمل کننده مریخ‌نورد را به ثبت رسانده و به زمین ارسال کرده‌است. در این تصویر چتر سفیدی دیده‌می‌شود که کنجکاوی را به آرامی به سوی سطح مریخ پایین می‌برد. این تصویر 6 دقیقه پس از ورود کنجکاوی به اتمسفر مریخ و یک دقیقه پیش از فرود آمدن مریخ‌نورد یک تنی درون حفره برخوردی باستانی در نزدیکی استوای مریخ گرفته شده‌است.

کد خبر 180242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز