سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در آستانه شبهای نورانی قدر و همنوا با آیینهای سوگواری بزرگ جوانمرد تاریخ بشریت، بنیاد فردوسی با همکاری فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای ایران، نمایشگاه عکسی با نام «خانه مولا» در فرهنگسرای ارسباران برپا کرده است.

عکاسی

به گزارش ایلنا، این نمایشگاه گروهی در بردارنده بیست اثر از چهار هنرمند عکاس عضو بنیاد فردوسی است که درونمایه همه قاب‌ها به آیینهای پهلوانی و خاستگاه کهن ورزش ایرانی یعنی زورخانه اختصاص دارد.

اگر چه در فرهنگ اسلامی از دیرباز مساجد در مقام خانه‌های خداوند روی زمین شناخته می‌شدند، اما در گذر سالیان و پس از آن‌که آوازه دلاوری‌های امام علی (ع) در سرزمین پارس پیچید، پهلوانان ایرانی با نگاهی ژرف، پهلوان هاشمی را پیشوای خویش دانستند و بدین روی زورخانه‌ها را به حرمت امیر مومنان و پیشوای پارسایان، خانه مولا لقب دادند.

با چنین نگرشی برای بازنمایی شکوه میراث گرانسنگ ایرانی و اسلامی، گروهی از عکاسان کشور کوشش کرده‌اند تا برداشت خود را از گود مقدس زورخانه در قاب تصویر ماندگار کنند و از این راه ارادت خود را به مولای جوانمردان ابراز نمایند.

این نمایشگاه رهاورد عکاسی چهار هنرمند از دو نسل گوناگون است - سعید محمودی ازناوه و ناصر میزبانی از دهه چهل خورشیدی و سید اصغر خدایی و میثم موحدفرد متعلق به دهه پنجاه - که کوشیده‌اند در 20 نما، مخاطبان روزه‌دار ماه مبارک رمضان را با خانه‌های علی (ع) آشنا سازند.

فرهنگسرای ارسباران تا روز جمعه ۲۰ مرداد ماه، میزبان شیفتگان هنر عکاسی و دوستداران آیین پهلوانی خواهد بود.

 

کد خبر 180236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز