گروه بین‌الملل: همزمان با انفجار بمب در ساختمان رادیو و تلویزیون سوریه، نخست‌وزیر این کشور به اردن گریخت.

سوریه

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز گذشته با اشاره به وقوع انفجار در ساختمان سازمان رادیو و تلویزیون سوریه در دمشق، تأکید کرد که این انفجار تلفات جانی در پی نداشته است. عمران الزعبی با تأکید بر اینکه انفجار بمب در طبقه سوم این ساختمان رخ داده است، تأکید کرد که این رخداد تلفات جانی در پی نداشته و تنها برخی از افراد به‌صورت سطحی زخمی شده‌اند. در همین حال، یک منبع آگاه تأکید کرد که این انفجار در داخل ساختمان رادیو و تلویزیون در میدان الامویین رخ داده اما به قطع پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون منجر نشده است.

این درحالی است که در 27ژوئن گذشته افراد مسلح ساختمان شبکه الاخباریه سوریه را در استان ریف دمشق هدف قرار دادند و در جریان این حمله، سه خبرنگار و چهار نفر از حراست ساختمان کشته شدند. افراد مسلح همچنین سه روز پیش به ساختمان رادیو و تلویزیون در حلب، کانون درگیری‌های جاری در سوریه، هجوم بردند و پس از مجبور‌شدن به عقب‌نشینی از ساختمان، بمب‌هایی را در داخل آن منفجر کردند. در این میان، جبهه النصره مسئولیت کشتن محمد السعید مجری تلویزیون رسمی سوریه را که حدود یک‌ماه پیش ربوده بود، بر‌عهده گرفت.

این گروه از گروه‌های وابسته به القاعده و فعال در سوریه است اما در تحولی دیگر در سوریه، رسانه‌های خبری از فرار نخست‌وزیر خبر دادند اما خبرگزاری این کشور، خبر عزل وی را مخابره کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام مسئول در دولت اردن تأکید کرد که ریاض حجاب نخست‌وزیر سوریه از نظام حاکم در این کشور جدا شده و به همراه شماری از افراد خانواده خود به اردن پناهنده شده است. این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، تأکید کرد که ریاض حجاب مجاز به اظهارنظر درباره جدایی خود نیست.

ساعاتی بعد اما سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که نخست‌وزیر سابق سوریه تاکنون وارد خاک این کشور نشده است.سخنگوی ریاض حجاب روز گذشته در گفت‌و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که وی به‌زودی از اردن راهی قطر خواهد شد. این درحالی است که خبرگزاری رسمی سوریه سانا، با اشاره به اینکه یکشنبه شب موضوع عزل ریاض حجاب به وی ابلاغ شده است، تأکید کرد که وی از این سمت عزل شده و به جای آن، عمر غلاونجی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت مکلف به اداره دولت شده است. در همین حال، یک منبع از مخالفان سوریه تصریح کرد که حجاب ارتباط قوی با نواف الفارس سفیر سوری جدا شده از سوریه و پناه برده به قطر دارد.

این منبع از جدایی سه وزیر دیگر هم خبر داد اما هیچ منبع بی‌طرفی این خبر را تأیید نکرد. ریاض حجاب حدود دو‌ماه پیش از طرف بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مکلف به تشکیل دولت شده بود.در همین حال، سخنگوی ریاض حجاب تصریح کرد که حجاب از بیش از دوماه پیش برای جداشدن از نظام حاکم در سوریه برنامه‌ریزی کرده بود. به گفته او، این مقام سوری مدت‌ها با ارتش آزاد سوریه در ارتباط و مشغول مذاکره بوده‌است.در ماه‌های اخیر کشورهایی که به مخالفان مسلح سوریه کمک می‌کنند، با چندین مقام دولتی و نظامی سوریه در مذاکره بوده‌اند تا آنها را برای قطع ارتباط از دولت و فرار از کشور متقاعد کنند اما تا‌کنون به غیر از چند فرمانده نظامی و سه سفیر، شخصیت مهمی از نظام سوریه جدا نشده‌بود. حجاب بلندپایه‌ترین مقام سوری است که در این روند از حکومت بشار اسد جدا شده‌است. اما در پی انتشار عزل و فرار ریاض حجاب، رئیس‌جمهور سوریه، عمر غلاونجی معاون اول نخست‌وزیر را به اداره امور دولت به‌صورت موقتی تعیین کرد.

اعتراف به دریافت سلاح از خارج

سخنگوی شورای ملی سوریه اعلام کرد که مخالفان مسلح سوریه از قطر، عربستان سعودی و لیبی سلاح دریافت می‌کنند.
به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، بسمه قضمانی با اشاره به اینکه منتظر نشستن برای راه‌حل نظامی امری فاجعه‌بار است، افزود: مخالفان از این سه کشور سلاح دریافت می‌کنند و درصورت فراهم شدن منابع مالی، از بازار سیاه هم برای تأمین سلاح خود استفاده می‌کنند.

اما در عرصه میدانی، درگیری‌ها در شهر شمالی حلب دیروز نیز ادامه یافت و ارتش سوریه توانست وارد یکی از خیابان‌های اصلی منطقه صلاح‌الدین کانون درگیری‌ها در این شهر شود. به گزارش شبکه خبری المیادین، این درگیری‌ها 28کشته در پی داشته که یکی از آنها فرمانده یکی از گردان‌های گروه‌های مسلح در شهر حلب بوده است.

سناتورهای آمریکا خواستار مداخله نظامی در سوریه شدند

دو نفر از سناتورهای آمریکا با انتقاد از رویکرد دولت این کشور درخصوص تحولات سوریه، خواستار مداخله نظامی مستقیم ایالات متحده شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، تایمز اسرائیل به نقل از آسوشیتدپرس می‌نویسد: سناتور جان مک کین رقیب جمهوریخواه باراک اوباما در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال 2008با اشاره به تحولات سوریه گفت: زمان اقدام است. زمان آن فرارسیده تا به شورشیان سوری سلاح بدهیم تا از خود دفاع کنند. روز پنجشنبه نیز مک کین به همراه سناتور جو لیبرمن، اعلام کرده بود که آمریکا باید رهبری بین‌المللی قدرتمندانه‌تری برای پایان دادن به خشونت‌های موجود در سوریه انجام دهد.

مک کین در ادامه با گرفتن ژست طرفداری از مردم سوریه مدعی شد: همچنین این موضوع موجب ناراحتی است که ایالات متحده از نشان دادن رهبری برای پایان دادن به بحران سوریه خودداری کرده و به مردم سوریه کمک نمی‌کند. این سناتور کهنه کار همچنین پیش‌بینی کرد که تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یک بحث جدی میان نامزدهای انتخابات درباره نقش آمریکا در جهان و همچنین تعهد آن نسبت به حقوق ابتدایی انسان‌ها! انجام شود.مک کین گفت: فکر می‌کنم تعداد زیادی از مردم آمریکا این سؤال را می‌پرسند که چرا ما تا این اندازه از تحولات سوریه دور هستیم و از هیچ‌چیز به غیراز سخنان آتشین استفاده نمی‌کنیم.

سلاح‌های آمریکایی برای مخالفان سوری

روزنامه دیلی‌تلگراف چاپ لندن خبر داد، وزارت خزانه‌داری آمریکا به برخی گروه‌ها در داخل این کشور مجوز داده تا به مخالفان مسلح سوری کمک مالی کنند. پیش از این مقامات آمریکایی هرگونه کمک مالی و تسلیحاتی به مخالفان سوری را رد کرده‌بودند. اکنون اما به‌نظر می‌رسد این موضوع از مرحله پنهانی و گمانه‌زنی خارج شده و صورت علنی یافته‌است. در همین حال سناتورهای آمریکایی از دولت باراک اوباما خواسته‌اند در سوریه مداخله نظامی کند. جو لیبرمن، سناتور دمکرات آمریکا دیروز در اظهارنظری گفت که ممکن است نیاز باشد که یک نیروی هوایی متشکل از آمریکا و متحدانش علیه بشار اسد و نیروهایش وارد عمل شود؛ درست نظیر آنچه در لیبی و برای ساقط کردن معمر قذافی انجام شد.

شکاف میان مخالفان سوری

بسام حسین عضو شورای مردمی سوریه که مخالفان داخلی این کشور را شامل می‌شود، دیروز در گفت وگویی با خبرگزاری فارس با اشاره به تحولات کنونی این کشور گفت: مرحله کنونی همچون امتحان برای مخالفان و سیاستمداران سوریه است تا مانع از هرگونه مداخله خارجی در کشور شوند. او گفت: مخالفان داخلی با وزارت آشتی درون دولت بشار اسد توافق کرده اند و طی دو هفته آینده ، این توافق مداخله جویان را غافلگیر خواهد کرد. این درحالی‌است که مخالفان خارج نشین سوریه که عمدتا در ترکیه مستقر هستند، تا کنون بارها خواستار مداخله نظامی خارجی برای سرنگونی دولت بشار اسد شده‌اند.

کد خبر 180180
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز