گروه شهری: 10 هزار نهال کاشته شده توسط شهرداری تهران در روز درختکاری، به‌وسیله افراد منتسب به سازمان محیط زیست قطع شد.

شهرداری منطقه 13 تهران اعلام کرد: افراد ناشناس منتسب به سازمان حفاظت از محیط زیست چهارشنبه شب(23 اسفند) با ورود به پارک سرخه‌حصار 10 هزار نهال کاشته‌شده با مشارکت مردمی را قطع کردند.

علیرضا جعفری شهردار منطقه 13 در این‌باره گفت: ساعت 6 بعدازظهر چهارشنبه گذشته، پرسنل محیط‌زیست مستقر در پارک سرخه‌حصار به کارگران فضای سبز شهرداری که مشغول کار بودند اعلام کردند که به‌سرعت منطقه را ترک کنند.

صبح روز بعد مطلع شدیم که حدود 60درصد از نهال‌های 3ساله زیتون کاشته شده در شمال سرخه‌حصار که با حضور 1500 نفر از شهروندان و جوانان تهرانی به یاد شهدا کاشته شده بود. با قیچی از بن قطع و در محل رها شده است.

جعفری با اشاره به هزینه 2میلیارد تومانی توسعه فضای سبز در منطقه سرخه‌حصار تصریح کرد: در هفته درختکاری بزرگترین عملیات گروهی که با مشارکت شهروندان صورت گرفت حدود 20 هزار نهال در این پارک کاشته شد و بیش از 60 هزار مترمربع توسعه فضای سبز در حاشیه بزرگراه شهید یاسینی با کاشت 4 هزار اصله نهال ایجاد شد.

به گفته شهردار منطقه 13 براساس توافق جنگل‌کاری در پارک سرخه‌حصار به شهرداری منطقه 13 واگذار شده که بر این اساس شهرداری در طول سال‌های گذشته توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز این منطقه را به‌عهده داشته است.

شهردار منطقه 13 خاطرنشان کرد: کاشت نهال در منطقه با اطلاع سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری صورت گرفته که در زمان چاله‌کنی، پرسنل محیط‌زیست مستقر در پارک در جریان کاشت نهال قرار داشتند.

وی یادآور شد: پس از کاشت نهال‌های 3ساله در منطقه سرخه‌حصار و اعلام این‌که محیط‌زیست قصد شکایت دارد قرار شد جلسه‌ای با حضور کارشناسان محیط زیست و شهرداری برگزار شود تا موضوع گونه‌های غرس شده مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و در صورت لزوم جابه‌جایی انجام شود.

وی تأکید کرد: براساس «طرح طوبی» وزارت کشاورزی مقرر کرده است اراضی شرق تهران به زیر کشت نهال‌های مثمر برود که نهال‌های زیتون کاشته شده نیز بر همین اساس در منطقه سرخه‌حصار غرس شده است.

شهردار منطقه 13 در پایان گفت: شهرداری درصدد شناسایی عوامل اصلی این اتفاق است که پس از شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در محاکم ذیصلاح طرح دعوی خواهد کرد و عاملان این حادثه باید پاسخگو باشند.

علیرضا جعفری به ایسنا نیز گفت: با توجه به شواهد و قرائن و اظهارات مدیرکل محیط زیست استان تهران و درگیری عوامل محیط زیست با پیمانکار شهرداری به احتمال زیاد قطع درختان از سوی سازمان محیط زیست صورت گرفته است.

از سوی دیگر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز کاشت نهال‌های زیتون در پارک سرخه‌حصار توسط شهرداری را اقدامی غیرعلمی دانستند.

معاون آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست کاشت زیتون را از نظر علمی نادرست دانست.

مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز گفت: اگر سازمان محیط زیست بخواهد درختان را جابه‌جا کند این کار را مخفیانه نمی‌کند چراکه پارک ملی سرخه‌حصار ملک سازمان محیط زیست است و نیازی به انجام کار مخفیانه وجود ندارد.

هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست نیز قطع نهال‌های کاشته شده در سرخه‌حصار توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی را اقدامی غیرزیست‌محیطی دانست و اعلام کرد که شهرداری نسبت به پیگیری خسارات اقدام می‌کند.

کد خبر 18009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز