گروه شهری: اقلیم کویری، ساخت وسازهای غیرمجاز و توسعه بی رویه درحال بلعیدن شهر تهران است

به نظرمی‌رسد تنها راه نجات باقیمانده، تکمیل طرح کمربند سبز اطراف پایتخت باشد.

به گفته محمد علی مختاری مدیر عامل  سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران طرح احداث کمربند سبز تهران باید از50 سال قبل اجرا می شد این درحالی است که دست کم با 20 سال تاخیردرسال 65 اولین کلنگ احداث کمربند سبز تهران در هاشم آباد و دولت آباد واقع در جنوب شهر تهران به زمین زده شد.مختاری که به  مناسبت فرارسیدن16اسفند روز درختکاری دیروزدریک جلسه مطبوعاتی شرکت کرده بود، خبر از اتمام فاز اول طرح کمربند سبز اطراف تهران به مساحت 20 هزار هکتار را داد.
وی مساحت فاز دوم این طرح را 201 هزار هکتار دانست که 50 هزار هکتار آن در عین  بلامعارض بودن در اختیار برخی سازمانها و ارگانهای انقلابی ودولتی قراردارد.
به گفته مختاری فاز2طرح کمربند سبز تهران به مساحت 50 هزار هکتار درکمیسیون زیربنایی صنعت هیات دولت به تصویب رسیده تا دریک برنامه 10 ساله به اتمام برسد.درهمین راستا شهرداری تهران روزچهارشنبه 16 اسفند ماه طی مراسمی باحضور غلامعلی حدادعادل رئیس قوه قضاییه اقدام به کاشت 3هزار هکتار ازطرح کمربند سبز شهرتهران خواهد کرد، دراین راه 2هزار تشکل مردمی طرفدارمحیط زیست به شهرداری تهران یاری خواهندرساند.وی گونه های گیاهی به کارگرفته شده در طرح کمربندسبز را گونه هایی مناسب وسازگار با شرایط آب وهوایی تهران دانست وگفت: به همین منظور ازدوسال قبل قراردادی با دانشگاه تهران نیزبه امضاء رسیده است تا از نظرات کارشناسی اساتید این دانشگاه در انتخاب گونه های گیاهی مناسب بهره جوییم.مدیر عامل سازمان پارکها وفضای سبز شهرداری تهران اعلام کرد : شهرداری تهران درنظردارد به ازای جابه‌جایی درختان اراضی شمالی جنگل سرخه‌حصار 40هزار اصله درخت در شهر تهران بکارد  که در حال حاضر 8 هزار از این درختان غرس شده و بقیه آن در هفته درختکاری کاشته خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح جابه‌جایی درختان حاشیه جنگل سرخه‌حصار درسال 1382 به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده است گفت : درختان جابه‌جا شده جزء اراضی پارک ملی نبوده و شورای شهر نیز طرح  جابه‌جایی آنها را به تصویب رسانده است.
وی ضمن تاکید بر اینکه شهرداری تهران درموردقطع یا جابجایی تعداد محدودی ازدرختان جنگل سرخه حصار هیچ گونه تخلفی مرتکب نشده است گفت: شهردار و شهرداری تهران با قطع هرگونه درخت مخالف است به همین دلیل طرح جابه‌جایی درختان راهرچند با هزینه  گزاف در دستور کار قرار دارد تا ضمن حفظ محیط زیست از عملیات عمرانی شهر جلوگیری نشود اما در صورتیکه جابه‌جایی یک گونه گیاهی امکانپذیر یا مقرون به صرفه نباشدخودرا ملزم می داند به جای درختان قطع شده در همان منطقه نهال‌های جدید بکارد.
به گفته مختاری ،همچنین به مناسبت هفته منابع طبیعی از 15 اسفند شهرداری تهران ضمن اینکه  اقدام به توزیع  یک میلیون نهال رایگان مرکب از9 گونه گیاهی در120 نقطه شهرخواهدکرددرنظر داردبه همراه توزیع نهال یک میلیون کیسه خاک مرغوب برگ به شهروندان اهداء نماید.
محمدعلی مختاری در ادامه خبر داد: تا نیمه اول سال 86 نمایشگاه دائمی گل و گیاه در جنوب بوستان گفتگو با هزینه ای حدود 9 میلیارد تومان  احداث می‌شود وی مساحت نمایشگاه دائمی گل وگیاه شهرتهران را حدود 15 هزار متراعلام کرد.
وی ضمن بیان آنکه  سیاست شهرداری تهران مبتنی بر توزیع عادلانه فضای سبز در همه مناطق است گفت:توسعه پارکهای محله‌ای در دستور کار شهرداری مناطق تهران قرار گرفته است.
کاشت 10 هزار نهال به یاد شهدا
همزمان با هفته درختکاری، 10 هزار نهال به یاد شهدا در پارک جنگلی سرخه‌حصار توسط جوانان عضو خانه شهریاران جوان مناطق مختلف تهران کاشته می‌شود.علیرضا جعفری، شهردار منطقه 13 با بیان این مطلب گفت: یک‌هزار و 500 داوطلب عضو خانه شهریاران جوان مناطق 22گانه شهر در این طرح در قالب گروه‌های تعیین شده با حضور کارشناسان فضای سبز، ضمن آموزش، 10 هزار نهال را در پارک سرخه‌حصار می‌کارند.

کد خبر 17123

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز