همشهری آنلاین: گروهی از اقتصاد‌دانانی که سال گذشته قدرت نامتناسب تعدادی اندک از شرکت‌ها را بر روی اقتصاد جهانی نمایش دادند،‌ اکنون ابزار بصری ساده‌ای را تولید کرده‌اند که می‌تواند پایداری و ثبات مالی را در زمان حقیقی کنترل کرده و تحت نظر بگیرد.

بحران اقتصادی

ابزار DebtRank درست مانند سیستم پیش‌بینی آب‌و‌هوا می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی جهانی را به منظور پیش‌گویی نشانه‌های فاجعه‌ای قریب‌الوقوع کنترل کند. طراحان این ابزار می‌گویند DebtRank می‌تواند بحران‌های اقتصادی جهان،‌ مانند آنچه در سال 2008 رخ داد و هنوز اثرات آن جهان را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، پیش‌بینی کرده و در نتیجه از آنها پیش‌گیری کند.

به علاوه تنها بزرگی ابعاد میزان خسارت‌های وارد شده نیست که می‌تواند میزان خطری که یک موسسه مالی بحران‌زده را تهدید می‌کند،‌ مشخص سازد. حتی یک خسارت بسیار جزئی در یک شرکت متصل به چندین بانک مختلف نیز می‌تواند منجر به بروز ایجاد اثر موجی شکلی شود که کل سیستم اقتصادی را با تهدیدی جدی مواجه سازد.

استفانو باتیستون از موسسه فدرال سوئیس در زوریخ به منظور تست این ابزار اطلاعات سابقا محرمانه بحران سال 2008 را با استفاده از ابزار BebtRank مورد بررسی قرار داد. تحلیل‌های انجام گرفته تعدادی از شرکت‌ها را شناسایی کردند که به صورتی خاص متزلزل بودند. کم‌کاری تنها یکی از آنها در تعهداتش می‌توانست منجر به بروز نقص در 70 درصد از ثروث و سرمایه در کل شبکه مالی شود. در طول این بحران، مداخله‌های هماهنگ و بسیار پرهزینه می‌توانست از بروز چنین نتیجه‌ای پیش‌گیری کرد.

از این رو با استفاده از چنین ابزاری به صورت نظری می‌توان مشکلات بالقوه را در زمان وقوع آنها ردیابی کرده و پیش از آسیب دیدگی کل سیستم اقتصادی،‌ با مداخله آن را تا زمانی که راه‌حلی نهایی برای آن درنظر گرفته شود، حل‌و فصل کرد.

درصورتی که چنین سیستمی به صورت جهانی مورد استفاده قرار گیرد، داده‌هایی که تنظیم کنندگان مقررات مالی دریافت می‌کنند به صورت محرمانه باقی خواهند ماند و بانک‌ها و موسسه‌های مالی که به شدت در معرض خطر قرار دارند به صورت محرمانه ردیابی شده و به آنها به صورت محرمانه هشدار داده خواهد شد تا مشکل را به سرعت و پیش از ایجاد رعب و وحشت در بازار جهانی رفع کنند.

کد خبر 179990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز