یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

محمد کرباسی: پسران عبدالعزیز بن‌سعود از 22همسر رسمی‌اش از سال ۱۹۵۳ هر کدام تا زمانی که عمرشان کفاف داده قدرت را در عربستان در اختیار داشته‌اند و پس از آن پادشاهی را به برادر ناتنی خود واگذار کرده‌اند.

عربستان سعودی

علاوه بر پسرهای عبدالعزیز که مهم‌ترین پست‌های حکومتی را در اختیار دارند نوه‌های بنیانگذار عربستان سعودی هم هرکدام بر بخشی از این کشور و ثروت آن سیطره دارند.

واقعیت این است که تعداد دقیق همسران عبدالعزیز مشخص نیست اما تعداد همسران رسمی او را 17تا ۲۲ نفر تخمین می‌زنند که نام بعضی از آنها را هم کسی نمی‌داند. تعداد دقیق فرزندان او را هم به همین‌خاطر کسی به درستی نمی‌تواند تخمین بزند اما آنچه بیشتر گزارش شده حداقل ۴۵ پسر است؛ هر چند در برخی منابع تعداد پسرهای اوتا ۱۵۰ نفر و تعداد دخترها تا ۲۱۵ نفر هم گفته شده است! خاندان سعودی‌ها آنطور که تخمین زده شده تاکنون ۱۵ هزار نفر بوده‌اند اما قدرت و ثروت بیشتر در دست ۲ هزار نفر از آنها یعنی نوادگان عبدالعزیز بن‌سعود بوده است.

آنها علاوه بر در دست‌داشتن تمامی امور حساس کشور، ثروت‌های نجومی حاصل از فروش نفت و گاز و تمامی امور کشور را بدون داشتن هیچ نهاد انتخابی یا نظارت مردمی در اختیار خود دارند. در میان این افراد کسانی هستند که بیشتر از دیگران شناختن آنها برای فهمیدن اوضاع در حکومت آل‌سعود اهمیت دارد.


ملک عبدالله ملک عبدالله - پادشاه عربستان سعودی

دهمین فرزند عبدالعزیز بن‌سعود، بنیانگذار عربستان سعودی است که پس از مرگ فهد، برادر نا‌تنی‌اش بعد از ۲۳ سال سلطنت، در سال ۲۰۰۵ به قدرت رسید.

او که از سال ۱۹۸۲ در انتظار رسیدن به سلطنت، ولیعهد بود عملاً پس از بیماری و زمینگیر شدن ملک فهد به‌خاطر سکته قلبی از سال ۱۹۹۵ تمامی اختیارات کشور را در دست داشت.

از سال ۲۰۰۵ تاکنون سه برادر او از میان هفت برادر سدیری به‌عنوان ولیعهد انتخاب شده‌اند اما دو نفر آنها یعنی سلطان و نایف در انتظار رسیدن به پادشاهی عمرشان تمام‌شده است.

او هر چند ۷ سال است که قدرت را در اختیار دارد اما عملکردش با انتقادهای گسترده حتی میان اعضای آل‌سعود مواجه بوده است.

عبدالعزیز وصیت کرده بود که ولیعهدی در زمان هر پادشاه به برادر بزرگ‌تر برسد؛ مگر آنکه پسر بزرگ‌تر ازپذیرش این سمت امتناع کند تا در این وضعیت ولیعهدی به پسر بعدی برسد.

در دوره پادشاهی ملک عبدالله پس از مرگ سلطان‌بن‌عبدالعزیز (ولیعهد) به‌ترتیب عبدالرحمن، طلال و ترکی برادران بزرگ‌تر بودند که در نوبت ولیعهدی بودند ولی پس از مرگ سلطان، نایف بن‌عبدالعزیز ولیعهد شد و پس از مرگ او نیز سلمان بن‌عبدالعزیز ولیعهد شد؛ مسئله‌‌ای که اختلاف در بین خاندان سعود را به‌دنبال داشت.

سلمان بن‌عبدالعزیز؛در انتظار پادشاهی 

سلمان بن‌عبدالعزیز؛در انتظار پادشاهی

سلمان بعد از مرگ دو برادر تنی خود یعنی سلطان و نایف توانسته است به مقام ولیعهدی برسد تا انتظار مرگ عبدالله و رسیدن به پادشاهی را بکشد.

او یکی دیگر از برادران سدیری و بیست و پنجمین پسر عبدالعزیز بن‌سعود است که در 18آوریل 1955حاکم ریاض شد و تا 25دسامبر 1960در این سمت باقی بود تا اینکه در این تاریخ از سمت خود استعفا داد.

وی در چهار فوریه 1963بار دیگر حاکم ریاض شد و در پنج نوامبر 2011نیز به وزیری دفاع عربستان سعودی رسید. سلمان سه بار ازدواج کرده است و گفته می‌شود مجموعاً ۱۳فرزند پسر دارد.


بندر بن سلطان 

بندربن سلطان

طی یک نسل، شاهزاده بندر بن‌سلطان مرد اصلی ریاض در واشنگتن بوده است.

او از سال 1983تا 2005سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود و به‌خاطر روابط نزدیکش با مقام‌های قدرتمند سیاسی این کشور حتی به لقب «بندر بوش» مشهور است.

او اکنون رئیس سازمان اطلاعات عربستان است. بعد از ترک واشنگتن که ظاهرا به‌دلیل خستگی کاری صورت گرفت او به عربستان بازگشت تا ریاست شورای تازه تاسیس امنیت ملی را برعهده بگیرد؛ شورایی که عملکرد و فعالیت‌های آن مشخص نبود و هنوز هم مشخص نیست.

با وجود این، بندر بن سلطان باز هم رفت‌وآمدهای خود به آمریکا را ادامه داد چون پادشاه عربستان هنوز هم وی را به سفیر جدید این کشور در واشنگتن ترجیح می‌داد. این مسئله باعث شد که ترکی الفیصل سرانجام از مقامش به‌عنوان سفیر عربستان در آمریکا در اعتراض به این شرایط استعفا کند.

در میان مقام‌های این کشور و در خاندان آل‌سعود او دشمنان بسیاری دارد. این مسئله را بسیاری به‌دلیل روابط نزدیک او با بسیاری از مقام‌های ارشد سیاسی مهم‌ترین متحد عربستان سعودی یعنی آمریکا می‌دانند. بسیاری عقیده دارند که محو شدن ناگهانی او در این دوره به‌خاطر شایعات و اتهامات مختلفی است که هنوز هم درباره او وجود دارد. برخی بندر بن‌سلطان را یکی از حامیان القاعده در عراق و مغز متفکر این گروه می‌دانند.

بندر چند سال پیش هم متهم به تلاش برای کنار زدن ملک عبدالله از تخت پادشاهی شد. بندر در سال‌های گذشته به‌شدت بیمار بوده و تلاش زیادی برای زنده ماندن او صورت گرفته است. او سابقه اخلاقی چندان درخشانی به‌ویژه در زمینه مصرف مشروبات الکلی ندارد.

ترکی الفیصل 

ترکی الفیصل

او هشتمین و جوان‌ترین فرزند ملک فیصل است. در آمریکا و انگلیس درس خوانده و ۲۴ سال به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان فعالیت کرده است.

ترکی الفیصل در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان سفیر عربستان به انگلیس رفت و در سال ۲۰۰۵ سفیر این کشور در آمریکا شد. او تا سال ۲۰۰۷ سفارت عربستان در آمریکا را در اختیار داشت و اکنون به‌عنوان رئیس مرکز تحقیق و مطالعات اسلامی ملک‌فیصل فعالیت می‌کند.

 

 

 

سعود الفیصل؛  رکورددار وزارت امور خارجه

سعود الفیصل؛ رکورددار وزارت امور خارجه

او برادر تنی ترکی است که در دانشگاه پرینستون تحصیل کرده، به‌مدت ۳۷ سال وزیر امور خارجه عربستان بوده و به همین‌خاطر رکورد دیرپاترین وزیر امور خارجه جهان را در اختیار دارد.

او را دنبال‌کننده دیدگاه‌های پدرش در سیاست خارجی عربستان می‌دانند.

 

 

 

 

 

احمد بن عبدالعزیز؛جوان‌ترین برادر سدیری



احمد بن عبدالعزیز؛جوان‌ترین برادر سدیری

احمد کوچک‌ترین برادر از میان هفت برادر سدیری از ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ پس از مرگ نایف بن‌عبدالعزیز وزارت کشور عربستان را در اختیار دارد.

او هم برای تحصیل به آمریکا رفته است و لیسانس علوم سیاسی گرفته است. او در سال ۱۹۴۲ به دنیا آمده و گفته می‌شود ملک فهد برای او نقش پدری داشته است.

رسیدن او به مقام وزارت کشور این گمانه‌زنی را به‌وجود آورده است که پس از سلمان او به مقام ولیعهدی خواهد رسید.

کد خبر 179817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز