سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بی‌برقی در هند ابعاد گسترده‌ای به‌خود گرفت و بیش از نیمی از کشور که 600میلیون نفر در آن سکونت دارند، را بدون برق سپری کردند.

این دومین روز از بی‌برقی بزرگ در هند بود. این در حالی است که در همسایگی هند در پاکستان نیز مردم خشمگین از قطع برق به برخی ادارات دولتی حمله کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، دیروز شبکه توزیع برق در شمال و شرق هند مختل شد و زندگی مردم را به‌شدت دچار مشکل کرد. بیش از 500قطار از حرکت بازماندند و هزاران نفر مدت کوتاهی در شبکه مترو پایتخت گرفتار شدند. با از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی در بسیاری از خیابان‌های پایتخت، راهبندان عظیمی دهلی‌نو را در کام خود فرو برد. دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها نیز از ارائه خدمات به مشتریان بازماندند.

اما در روند فعالیت کارخانجات و فرودگاه‌ها اختلالی رخ نداده، زیرا نیاز آنها از برق اضطراری تأمین شده است. سوشیکومار شینده، وزیر برق هند گفت، دولت هنوز نتوانسته است علت اختلال در شبکه توزیع برق را معین کند. برخی مقامات هندی اعلام کردند که علت این اختلال آن است که شماری از ایالت‌های شمالی مانند پنجاب و هاریانا بیش از اندازه مقرر از شبکه برق دریافت کرده‌اند. اختلال اخیر از روز دوشنبه آغاز شد که با قطع برق مناطقی در این کشور، بیش از 300میلیون نفر دچار بی‌برقی شدند.

گروهی از مقامات می‌گویند که علت قطع برق روز دوشنبه، مصرف بیش از اندازه بوده اما درباره علت تداوم قطع برق در روز سه‌شنبه ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. کمبود برق هند در ساعات اوج مصرف هشت تا 12درصد است. در این حال، قطع برق در پاکستان نیز مشکل‌ساز شده است. مردم گرمازده و خشمگین در پیشاور و جلوم در شمال کشور راهپیمایی کردند و معترضان در بیرون لاهور، یکی از شاهراه‌های کشور را چهار ساعت بند آوردند. گزارش‌هایی از حمله مردم به ادارات برق نیز منتشر شده است. به نوشته فایننشال تایمز، پاکستان کمبود ظرفیت تولید ندارد اما دولت نمی‌تواند هزینه واقعی تولید را به نیروگاه‌ها بپردازد و در نتیجه نیروگاه‌ها با 40تا 50درصد ظرفیت کار می‌کنند.

کد خبر 179497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز