گروه بین‌الملل: پس از گذشت حدود یک‌ماه از بازداشت یکی از رهبران دینی شیعه در عربستان سعودی، مقام‌های این کشور روز گذشته وی را به اختلال روانی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وزیر کشور عربستان روز دوشنبه با اشاره به بازداشت شیخ نمر باقر النمر از رهبران دینی شیعیان در منطقه الشرقیه در شرق کشور، ضمن تشکیک در سطح علمی وی و متهم کردنش به اختلال روانی، تأکید کرد که مقام‌های عربستانی هیچ‌گونه تعدی به امنیت کشور را برنمی‌تابند.

اظهارات امیر احمد بن‌عبدالعزیز در حالی بیان می‌شود که شیخ نمر پیش از بازداشت، مقام‌های عربستانی را به انجام اصلاحات سیاسی، رفع تبعیض‌های مذهبی میان اهل سنت و شیعیان در منطقه الشرقیه و خودداری از برهم زدن ترکیب جمعیتی این منطقه نفت‌خیز فراخوانده و چنین اقداماتی را برای آینده سیاسی عربستان ضروری دانسته بود.

این درحالی است که نیروهای امنیتی عربستان 24روز پیش شیخ نمر باقر النمر را در شهر القطیف در منطقه نفت‌خیز الشرقیه در شرق عربستان، زخمی و بازداشت کردند. نیروهای امنیتی این کشور شیخ نمر را پس از بازداشت به بیمارستانی نظامی منتقل کردند. در حمله نیروهای امنیتی عربستان، دست‌کم دو شهروند معترض شیعه شهید و چندین نفر دیگر زخمی شدند. معترضان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شیعه شده بودند.

اوایل هفته جاری هم پلیس عربستان با ورود ناگهانی به شهر القطیف، برای نخستین‌بار از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد و 14نفر ازجمله محمد الشاخوری از فعالان سیاسی را از ناحیه گردن و کمر زخمی و سپس بازداشت کرد. این درحالی است که وزارت کشور عربستان زخمی شدن افراد در این تظاهرات را رد کرد.

در همین حال، امیر احمد بن‌عبدالعزیز که‌ماه ژوئن گذشته به‌عنوان وزیر کشور تعیین شد، با توصیف شیخ نمر باقر النمر به‌عنوان فردی فتنه‌انگیز، افزود: ایده‌های مطرح شده از سوی وی دال بر ایجاد خلل در توانایی‌های عقلانی وی است و او در اغلب موارد چنین است. النمر پیش از این، پیشنهاد مقام‌های ریاض برای کاستن از هراس شیعیان از حاکمیت سنی عربستان را رد کرده بود.

اما در جده یکی از مهم‌ترین شهرهای عربستان سعودی، شهروندان در اعتراض به ضعف خدمات شهری ازجمله قطع مکرر برق دست به تظاهرات زدند.به گزارش سایت عربستانی المدینه، هزاران نفر از شهروندان جده و مناطق ‌ام‌السلم و حی‌العلیا، طی روزهای گذشته در اعتراض به قطعی مکرر برق در بحبوحه گرمای شدید همزمان با‌ماه رمضان، مقابل ایستگاه برق منطقه ‌ام‌السلم تجمع کردند و قطع مکرر برق را سریال همیشگی ‌ماه رمضان توصیف کردند.

در همین حال، صالح محمد الزهرانی از مسئولان منطقه ‌ام‌السلم، با اشاره به قطعی برق، آن را برای شهروندان ملال‌آور توصیف کرد و شرکت برق را به دادن وعده‌های بی‌پایه و اساس متهم کرد.این درحالی است که شرکت برق شهر جده ضمن اذعان به کوتاهی در ارائه خدمات به شهروندان، در بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی از شهروندان، آنها را به آرامش فراخواند.

کد خبر 179479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز