رئیس اداره امور بورس‌ها از ارسال‌نشدن ابلاغیه‌ای رسمی برای تأسیس بازار معاملات ارز به سازمان بورس خبر داد و گفت: در کمیته فرعی شورای بورس گواهی معاملات ارزی تصویب شده و خرید و فروش ارز بر این اساس انجام می‌شود.

محمود خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با فارس درباره خبر راه‌اندازی بورس ارز گفت: تا این لحظه ابلاغیه‌ای در این خصوص به‌صورت رسمی به سازمان بورس ابلاغ نشده است و درصورت تأسیس، معاملات آن در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود.وی با ارائه توضیحات بیشتر گفت: مدلی به نام مدل معاملات گواهی ارزی طراحی شده که در آن امکان فروش ارز حاصل از صادرات به متقاضیان ارز برای واردات کالا و خدمات فراهم می‌شود.

بر این اساس افرادی که ارز دارند از طریق کارگزاران بورس آن را عرضه و خریداران اقدام به خرید می‌کنند.
او اعلام کرد: البته خریدارانی می‌توانند از این ارز استفاده کنند که بابت واردات کالا و خدمات نیاز داشته و ثبت سفارش نیز انجام داده‌ باشند.

او درباره مزایای این معاملات اعلام کرد: تمرکز در این بازار باعث شفافیت و نظارت پذیری بیشتر و تخصیص بهتر ارز به خریداران و فروشندگان شده و همچنین خریدار و فروشنده راحت‌تر می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند.او با اشاره به اینکه بورس اختصاصی ارز وجود ندارد و مسئله‌ای که مطرح شده منظوربازار گواهی ارزی است، تصریح کرد: دستورالعمل معاملات گواهی ارزی در کمیسیون فرعی شورای بورس تصویب شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان شکل‌گیری این معاملات تا یک هفته آینده وجود دارد، گفت: هنوز که ابلاغیه‌ای در این خصوص به سازمان ارسال نشده است بنابراین پس از ابلاغ سعی می‌کنیم‌ این معاملات سریع عملیاتی شود.محمود خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امکان خرید و فروش ارز در بورس تهران گفت:‌ دستورالعمل‌ معاملات ارز توسط سازمان بورس تهران طراحی و تصویب شده و امکان خرید و فروش ارز در بورس تهران فراهم شده است. او با تأکید دوباره بر این نکته که هنوز ابلاغیه انجام معاملات ارز به سازمان بورس ارسال نشده است، اعلام کرد: بعد از هماهنگی بانک مرکزی و سایر بانک‌ها، امکان خرید و فروش ارز در بورس فراهم می‌شود.

او درباره نحوه معاملات ارز در بورس تهران توضیح داد:‌طبق دستورالعمل، خریدارانی که ثبت سفارش می‌کنند می‌توانند ارز خریداری کرده و فروشندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به فروش برسانند.وی ادامه داد: در این فرایند فروشندگان ارز به صرافی یا بانک‌ها مراجعه کرده و گواهی ارزی دریافت می‌کنند، سپس درخواست آنها در سیستم ثبت شده و فروشندگان می‌توانند ارز خود را به فروش برسانند.

به گفته خواجه‌نصیری، در طراحی معاملات ارز، مرجع اعلام تقاضا درنظر گرفته شده که ثبت سفارش را انجام می‌دهد و در چارچوب گواهی ارزی که توسط صرافی یا بانک صادر می‌شود عرضه و تقاضا در بازار بورس صورت می‌گیرد.رئیس اداره نظارت بر بورس‌ها با بیان اینکه در این معاملات ارزهای مختلف با مقاصد ارزی متفاوت قابل معامله است، توضیح داد: خریداران ارز پس از خرید به صرافی یا بانک‌ها معرفی شده و ارز مورد نظر را از حساب فروشنده به‌حساب خریدار منتقل می‌کنند.

او اعلام کرد: در این شیوه، بورس تهران «امکان معامله»، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی« امکان تسویه وجه» و صرافی‌ها «وظیفه انتقال ارز» را بر عهده دارند.خواجه‌نصیری در مورد زمان معاملات ارز در بورس تهران گفت: دستورالعمل معاملات ارز آماده شده و زمان راه‌اندازی آن به هماهنگی بانک مرکزی و سایر بانک‌ها بستگی دارد. او تأکید کرد: خریدو فروش ارز در همان سامانه معاملات بورس تهران انجام می‌شود و خرید و فروش ارز به‌عنوان بورس جداگانه‌ای محسوب نمی‌شود.

او در مورد مزیت‌های خرید و فروش ارز در بورس تهران گفت: با معاملات ارز در بورس تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد شده و تخصیص ارز به راحتی صورت می‌گیرد.او ادامه داد: همچنین این بازار متشکل است و می‌تواند قیمت ارز را واقعی‌تر کند به همین دلیل مبادلات ارز تسهیل شده و کشف قیمت بهتری انجام می‌شود. به گفته خواجه نصیری، خرید و فروش ارز به قیمت روزانه انجام می‌شود و ممکن است دامنه نوسانات برای آن درنظر گرفته شود.

او با تأکید بر اینکه امکان سفته‌بازی و نوسان‌گیری در این بازار برای سرمایه‌گذاری حقیقی و خرد درنظر گرفته نشده، گفت: دستورالعمل گواهی ارز بر این امر پایه‌ریزی شده تا صادر‌کننده در نقش عرضه‌کننده وارد بورس ارز می‌شود و وارد‌کننده نیز به‌عنوان خریدار این بازار خواهد بود و با اعلام درخواست خریدار و فروشنده امکان انجام معامله فراهم می‌شود.به باور کارشناسان تأسیس این بازار برای شرکت‌های صادراتی و وارداتی فعال در بورس می‌تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد و تحلیلگران نیز می‌توانند با توجه به شفاف‌شدن هر چه بیشتر نرخ ارز در بودجه اعلام‌شده از سوی شرکت‌ها نگاه واقع بینانه‌تری داشته و تحلیل کاربردی ارائه کنند.

کد خبر 179472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز