گروه شهرستان‌ها: طی چند روز اخیر هشدار‌های ادار‌ه‌های هواشناسی استان‌های شمال‌غربی کشور در مورد جاری‌شدن سیلاب در نقاط مستعد طی روزهای آینده شدت یافته است.

باران - سیل

 در این میان اداره کل هواشناسی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای جدی‌تر نسبت به سایر استان‌ها درباره وقوع ناپایداری‌های رگباری هشدار داده است. در اطلاعیه این اداره آمده است که نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی نشانگر نفوذ جریان‌های ناپایدار سطوح میانی جو و همراهی آن با تغییرات فشار در سطح زمین است که اثرهای آن به شکل وقوع رگبار و رعد و برق به‌ویژه در ساعات عصر و اوایل شب در اکثر نقاط استان اردبیل به‌ویژه در مناطق کوهستانی و مرکزی این استان پدیدار می‌شود.

هواشناسی اردبیل با اشاره به شکل‌گیری سریع و شدید ابرهای همرفتی و جوششی ناشی از شرایط دینامیکی حاکم بر جو این استان و نیز باتوجه به قرار‌گرفتن در فصل تابستان و خشکی زمین‌ها و کندی نفوذ آب‌های سطحی به درون زمین اعلام کرده است که امکان وقوع سیل پس از بارش‌های رگباری در نقاط مستعد و کوهستانی این استان و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها طی دو روز آینده وجود دارد. این اداره خواستار رعایت جوانب ایمنی و خودداری افراد به‌خصوص مسافران تابستانی از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌ها و در مسیر مسیل‌ها به‌خصوص حین و پس از بارش‌های رگباری شده است.

همچنین سازمان هواشناسی کل کشور به اهالی استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان به‌ویژه اهالی مناطق مرتفع توصیه کرده است که به انتقال غلات برداشت شده به محیط‌های سربسته، عدم ‌چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و دره‌ها، پاکسازی زهکش و راه آب باغات و مزارع، توجه ویژه نشان دهند و آمادگی لازم نسبت به شیوع بیماری‌های قارچی پس از قطع بارش در مزارع سیب‌زمینی و چغندرقند را داشته باشند.

 

کد خبر 179384

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز